• Anonym (Bara jag?)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

• Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2023-01-05 13:55:15 följande:
    Neka utlandsresa för femtonåring?

Klart man inte måste veta eller att det ingår i läroplanen, men det ger ju kunskaperna om det man tittar på en helt annan dimension. Desto fler sinnen du involverar desto mer minnen att hänga upp kunskapen på.

Förutom att det ger kunskaper och erfarenheter med en studieresa så ger det ju mycket socialt. Och minnen från skoltiden. Rent spontat skulle jag aldrig neka mitt barn att följa med

Eftersom TS inte vill gå in på vad problematiken handlar om så är det svårt att avgöra om det låter rimligt att neka tonåringen att åka med. Är det mobbing, allergier, ångest eller sängväteri med i bilden finns ju olika strategier att avhjälpa. 

Men framför allt, vad vill tonåringen själv?

Men TS jag ser inte att du svarat på min (och andras) fråga om hur din tonåring själv ställer sig till resan..
  • Pundran

Naturligtvis ska barnet åka. Det ingår i utbildningen.

Har förälder även rätt i att kräva att dess barn tex inte ska delta i idrott eller något annat ämne för att föräldrarna så anser?

• Tow2Mater
    Pundran skrev 2023-01-12 11:10:46 följande:

Har förälder även rätt i att kräva att dess barn tex inte ska delta i idrott eller något annat ämne för att föräldrarna så anser?
    Ja, om det involverar springa maraton i Norge eller en mattetävling i Kina. En del barn har inte ens pass.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Pundran skrev 2023-01-12 11:10:46 följande:

Det ingår inte alls i utbildningen, självklart kan man inte tvinga minderåriga att åka utomlands. Motsvarande kunskaper får i stället ges på hemmaplan, i möjligaste mån.

Sen hoppas jag att föräldrar bara håller sina barn hemma om de har bra skäl, alternativt att barnet inte själv vill åka eller klarar av det, annars är det synd om barnet. En tonåring ska inte behöva missa en lärorik och rolig skolresa enbart pga rigida föräldrar. Det är inte så kul och leder lätt till utanförskap. Dock låter det som TS har starka skäl att vilja hålla tonåringen hemma i detta fall.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, det är svårt att ge råd när du inte skriver utförligare. Men om 15-åringen själv vill åka och riskerar att missa en lärorik upplevelse, tycker jag att ni ska prata med skolan om det ni oroar er för, går att lösa på något sätt. Med extra tillsyn eller rätt kompetens på plats, t ex om det gäller något medicinskt.

Finns det andra orsaker som gör det olämpligt att 15-åringen följer med oavsett åtgärder, ja då är det ju så. Och nej, en utlandsresa kan aldrig vara obligatorisk.

• Pundran
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-13 12:39:34 följande:
    Det ingår inte alls i utbildningen, självklart kan man inte tvinga minderåriga att åka utomlands. Motsvarande kunskaper får i stället ges på hemmaplan, i möjligaste mån.

Sen hoppas jag att föräldrar bara håller sina barn hemma om de har bra skäl, alternativt att barnet inte själv vill åka eller klarar av det, annars är det synd om barnet. En tonåring ska inte behöva missa en lärorik och rolig skolresa enbart pga rigida föräldrar. Det är inte så kul och leder lätt till utanförskap. Dock låter det som TS har starka skäl att vilja hålla tonåringen hemma i detta fall.
    Det ingår i utbildningen att få se mer än den lilla värld den egna familjen innebär, att klara av vissa självständiga aktiviteter och att lära sig fungera i grupp tillsammans med andra människor.
  • Anonym (Livia)
    Pundran skrev 2023-01-20 08:38:56 följande:
    Det ingår i utbildningen att få se mer än den lilla värld den egna familjen innebär, att klara av vissa självständiga aktiviteter och att lära sig fungera i grupp tillsammans med andra människor.
    Fast det är ju något skolan valt att lägga i utbildningen? Det är ju inget som ingår i vanliga fall.

Inget av mina barn eller några andra barn jag känner har åkt utomlands med skolan i högstadiet. 

Det kommer alltid vara barn som inte kan följa med på sådana saker och då får skolan ge dem andra uppgifter helt enkelt.
  • Anonym (Hola¡)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-20 09:05:06 följande:
    Fast det är ju något skolan valt att lägga i utbildningen? Det är ju inget som ingår i vanliga fall.

Inget av mina barn eller några andra barn jag känner har åkt utomlands med skolan i högstadiet. 

Det kommer alltid vara barn som inte kan följa med på sådana saker och då får skolan ge dem andra uppgifter helt enkelt.
    Skolresor utomlands är inte alls ovanligt där jag bor. Jag åkte med min klass till London 1982, Jag och en till förälder åkte med dotterns spanskagrupp till Barcelona 2005. Vi fick resan och inträden betalt ur det som gruppen sparat ihop sedan åk. 7
  • Anonym (Hola¡)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-20 09:05:06 följande:

Skolan betalar inte. Det är barnen som jobbat ihop pengar genom att sälja allt möjligt. På min tid sparade vi även varje månad men det togs bort. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 12:30:26 följande:
    Skolresor utomlands är inte alls ovanligt där jag bor. Jag åkte med min klass till London 1982, Jag och en till förälder åkte med dotterns spanskagrupp till Barcelona 2005. Vi fick resan och inträden betalt ur det som gruppen sparat ihop sedan åk. 7
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 12:33:14 följande:
    Skolan betalar inte. Det är barnen som jobbat ihop pengar genom att sälja allt möjligt. På min tid sparade vi även varje månad men det togs bort. 

Det är inget som ingår i någon skolplan men om en skola väljer att ha utbildningsresor så betalar givetvis skolan resan och boende. 
Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?