• Anonym (Bara jag?)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

• Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 14:14:52 följande:
    Det är skillnad på att känna till och ha upplevt det. Jag litar inte på lärarens förmåga där öht. Inget läraren sagt eller gjort sen mitt barn började visar på förnåga att hantera det.
    OK, det låter som att ni inte är på god fot med läraren och skolan av nån anledning.

Känner igen mig lite här kanske. Mitt barn åkte på skolresa i åk 5 med en jättebra lärare och flera föräldrar och blev utskälld av en pappa. Vissa föräldrar har en hård ton och skäller på sina barn och mitt barn var inte van vid det. Hen var väldigt känslig och hade svårt för att göra fel. Tillsägelsen gällde att mitt barn var för långsamt med att plocka undan efter en aktivitet. Mitt barn reagerade med att rymma ut i skogen. De var på en ö. Om jag inte hade haft ett totalt förtroende för läraren, så skulle jag nog inte låtit mitt barn åka med på resan utan mig, eftersom hen var väldigt känslig och reagerade kraftigt på negativa händelser. Det tog flera timmar innan barnet kom tillbaka, sent på kvällen. Som tur var påverkade det inte resten av klassen. 

Det var ändå en utvecklande upplevelse för barnet och det var bra att inte jag åkte med, eftersom barnet då skulle sökt sig till mig för mycket. Men om det inte hade varit en superlärare, hade jag varit för orolig för att låta barnet åka utan mig.  Nu blev det ett otroligt bra tillfälle för barnet att härdas lite och förstå att människor är olika.

Nu gäller det ett mycket större barn här i TS, men jag kan förstå om det är en liknande situation som jag hade förr med mitt eget barn. 
  • Kotten23
    Anonym (Skolan) skrev 2023-01-05 13:37:02 följande:
    Varför måste man veta hur det luktar i en historisk byggnad? Ingår det i läroplanen?
    Det är en väldigt stor skillnad på å se ett koncentrations läger på tv än å vara där i verkligheten. 
  • Tukt
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-05 13:07:40 följande:
    Det kan ju finnas en risk att denna tonåring förstör för de andra eleverna om hen följer med?
    Det är ju tråkigt i så fall. Men det är ju ändå skolans sak att hantera, i samråd med föräldrar då, såklart.
    Men tänker att även detta "förstörande" kan vara en erfarenhet.

Gör en jämförelse. Sätt ditt barn på en cykel, i avsikt att lära den cykla.
    Det kommer inte gå bra. Det är risk för skador. Kanske kommer den också förstöra för andra, genom att cykla på dom.
    Men du kommer låta barnet fortsätta lära sig cykla. Varför då?
    Jo för att man i bland måste kämpa sig igenom svåra och kanske i bland lite farliga moment i livet för att utvecklas till människa.
    Sedan kommer det kännas i magen på oss vuxna. Men det viktiga är att separera oss från den egna känslan och från den verklighet barnet ska vistas i.
  • Anonym (Livia)
    Tukt skrev 2023-01-05 17:12:03 följande:
    Det är ju tråkigt i så fall. Men det är ju ändå skolans sak att hantera, i samråd med föräldrar då, såklart.
    Men tänker att även detta "förstörande" kan vara en erfarenhet.

Gör en jämförelse. Sätt ditt barn på en cykel, i avsikt att lära den cykla.
    Det kommer inte gå bra. Det är risk för skador. Kanske kommer den också förstöra för andra, genom att cykla på dom.
    Men du kommer låta barnet fortsätta lära sig cykla. Varför då?
    Jo för att man i bland måste kämpa sig igenom svåra och kanske i bland lite farliga moment i livet för att utvecklas till människa.
    Sedan kommer det kännas i magen på oss vuxna. Men det viktiga är att separera oss från den egna känslan och från den verklighet barnet ska vistas i.
    Tänkte mer om det var risk för typ hot, våld, mobbning, droger osv. 

Men ts har nu förklarat att det inte handlar om beteende från barnets sida. Så då borde det gå att lösa tänker jag.
  • Anonym (Hola¡)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:04:20 följande:
    Vi har inte råd att betala någon resa. Sen skulle knappast vårt barn vilja ha någon av oss med oavsett.
    En eller flera föräldrar är oftast med och de  behöver inte betala resan med egna medel. Jag åkte med dotterns klass  till Barcelona när hon gick i åk 9. 
  • Anonym (Bara jag?)
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-05 18:19:56 följande:
    En eller flera föräldrar är oftast med och de  behöver inte betala resan med egna medel. Jag åkte med dotterns klass  till Barcelona när hon gick i åk 9. 
    Det är vad läraren sa. Att det var annorlunda för er betyder tyvärr inte att det är så här.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 18:31:09 följande:
    Det är vad läraren sa. Att det var annorlunda för er betyder tyvärr inte att det är så här.
    Vad säger ditt barn? Vill hen stanna hemma eller hitta en lösning?

Om barnet vill stanna hemma är det ju ett icke-problem men om barnet VILL följa med så är det ju upp till skola och er föräldrar att lösa saken.

Om barnet har särskilda behov av vilken anledning som helst har ju barnet rätt till stöd för att kunna följa med. 
    Det bästa är kanske att prata med rektor och inte mentor om vad barnet behöver för att kunna följa med.
    Och om barnet inte vill, kolla med rektorn vad alternativen är. Vara i annan klass, hemmastudier etc.
  • Anonym (Hin håle)

Helt barockt att tro att barnet måste följa med. 
    Nej, skolan kan inte kräva detta, punkt. 

Som svar på din fråga på hur skolan då ska erbjuda ditt barn motsvarande kunskaper hänvisar jag SJÄLVKLART till skolan. 

• Anonym

Självklart kan inte skolan tvinga ungen att följa med
    Sjukanmäl ungen
    Larvigt att tro att elever i grundskola måste resa i grupp över halva jordklotet 

• Anonym (Mia)

Nej skolan kan inte kräva att ditt barn gör en resa och ja de måste erbjuda undervisning som motsvarar resan. Den behöver dock inte vara på den skolan där ditt barn går utan skulle kunna vara att delta i en annan skolas spanskundervisning (eller vilket ämne det nu var). Mer troligt dock är att de ger ditt barn en uppgift som den ska slutföra för missad resa vilket är fullgott från skolans sida då ingenstans i skollagen står hur många timmar som måste vara lärarledda. En uppgift är väl enklast för alla kan jag tycka men visst ditt barn får inte exakt samma möjlighe till undervisning

Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?