• Anonym (Bara jag?)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

• Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Pundran skrev 2023-01-20 08:38:56 följande:
    Det ingår i utbildningen att få se mer än den lilla värld den egna familjen innebär, att klara av vissa självständiga aktiviteter och att lära sig fungera i grupp tillsammans med andra människor.
    Javisst, men det där har inget med utlandsresor att göra.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-20 09:05:06 följande:
    Fast det är ju något skolan valt att lägga i utbildningen? Det är ju inget som ingår i vanliga fall.

Inget av mina barn eller några andra barn jag känner har åkt utomlands med skolan i högstadiet. 

Det kommer alltid vara barn som inte kan följa med på sådana saker och då får skolan ge dem andra uppgifter helt enkelt.
    En del gör det, andra inte. Själv åkte jag inte på klassresa förrän i gymnasiet, detta var på 90-talet. Mindre utflykter och dylikt är ju en annan sak.
  • Anonym (sådär)

Du inser väl att det inte är så bra att hämma sina barn om det inte finns en väldigt bra anledning till det va?

Ditt barn är 15, dvs en tonåring som håller på att bilda sig en egen identitet och klippa navelsträngen, dvs sluta vara ett barn beroende av sina föräldrar och bli en egen individ... 

Denna process kommer ske förr eller senare vare sig du vill det eller ej, Varför vill du inte att hen åker?

• Anonym (Livia)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-20 13:24:53 följande:
    En del gör det, andra inte. Själv åkte jag inte på klassresa förrän i gymnasiet, detta var på 90-talet. Mindre utflykter och dylikt är ju en annan sak.
    Jag har inte sagt att ingen åker? Bara att det inte ingår i någon skolplan för alla Sveriges skolor. 
  • Anonym (malla)

Du verkar vara världens striktaste och tråkigaste morsa. Stackars dotter, nu när hon äntligen får chansen att åka utomlands och med sina klasskompisar så vill du neka henne det. Du har inte ens några konkreta argument varför hon inte skulle kunna åka utomlands. Har hon grov ADHD, 100 tals allergier eller vad är det frågan om? Känns som detta är något religiöst Kräks

• Anonym (Hola¡)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-20 12:45:10 följande:
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 12:33:14 följande:
    Skolan betalar inte. Det är barnen som jobbat ihop pengar genom att sälja allt möjligt. På min tid sparade vi även varje månad men det togs bort. 

Det är inget som ingår i någon skolplan men om en skola väljer att ha utbildningsresor så betalar givetvis skolan resan och boende. 
    Min egen resa i åk 9 hade vi sparat och sålt grejer för, ända sedan åk 1.  Lärarnas biljetter betalades ur den klasskassan och de fick vanlig lön som om de var på jobbet. Skolan betalade inget. 9 A åkte till Kreta, också egna insamlade pengar. 
    I dotterns klass åkte två föräldrar och spanskaläraren gratis, dvs att de insamlade pengarna stod för våra resor. Vi stod för vår egen mat. 
    Återigen, skolan betalade inget mer än den vanliga lönen till läraren. 
    Skolan har sparkrav så det räcker, det vore märkligt om de betalar utlandsresor samtidigt. 

Utbildningsresor, är det ett begrepp eller något du hittar på?
  • Anonym (Hola¡)
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 17:31:01 följande:
    Min egen resa i åk 9 hade vi sparat och sålt grejer för, ända sedan åk 1.  Lärarnas biljetter betalades ur den klasskassan och de fick vanlig lön som om de var på jobbet. Skolan betalade inget. 9 A åkte till Kreta, också egna insamlade pengar. 
    I dotterns klass åkte två föräldrar och spanskaläraren gratis, dvs att de insamlade pengarna stod för våra resor. Vi stod för vår egen mat. 
    Skolan har sparkrav så det räcker, det vore märkligt om de betalar utlandsresor samtidigt. 

De ingick inte heller i någon skolplan på så vis att det var obligatorisk. Den förlorade veckan jobbades in. Men såna här resor är kanske omöjliga numera. 2020 åkte  yngsta en helg till Stockholm i åk 6. Även det enbart insamlade pengar. Det som blev över delades ut till eleverna. 
    Numera får de ju inte samla till klasskassa som när jag var barn. Sälja godis och annat görs fortfarande.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 17:31:01 följande:

Hela tråden handlar om en skolresa som skolan ska betala för.

Du pratar om elevresor som eleverna själva samlat ihop pengar för. Det är två helt olika saker. I de fall eleverna själva betalar har skolan inget som helst ansvar.
  • Anonym (T)

Hur har det gått och IGEN vad säger tonåringen själv om resan?

• Anonym (Klippa navelsträngen)

Jag var på min första resa utomlands med klassen i 5an då var vi i Oslo över dagen... Nästa resa utomlands med klassen var klassresan i 6an när vi åkte till Köpenhamn i 4 dagar (klassföreståndare och några klassföräldrar var med).

Sedan åkte vi till England en vecka och bodde i Hastings men besökte London en dag med shopping och musikal på kvällen. Detta gjorde vi i 9an. Klassföreståndare för de två klasserna som reste, en reseledare och två guider var de vuxna som var med men vi bodde i familjer när vi var där som om vi var på språkresa. 

Jag åkte dessutom till Danmark på konfa läger i 8an och med kyrkansungdom till ett stort "läger" i Frankrike (Taizé) sommaren efter 9an. Var med någon präst och ungdomsledare men på det stora hela skötte vi oss själva. 

Kort sagt... Varför vill du förvägra ditt barn något som är normalt? Vad är anledningen till att du inte vill att ditt barn skall få nyttiga upplevelser som hjälper till med utveckling och att bli vuxen. 

Skärp dig, låt barnet åka med på resan! Enda anledningen att opponera dig är om ni inte har råd att låta barnet åka med, och då bör du prata med skolan, kan finnas stipendier osv för att hjälpa de familjer som inte har råd att betala själva. Och om resan ingår i utbildningsplanen så bör den ju inte kosta något. 

Dags att klippa navelsträngen känns det som....... 

• Tow2Mater

^ Wow, rik Stockholmsskola?
    Minns vi fick vandra till Huså och besöka fårfarm medans vi bodde på lägergård. Sen i 9an fick vi faktist ta flyget till Gotland, för att där cykla och bo i tält.

• Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-02-05 23:44:20 följande:

^ Wow, rik Stockholmsskola?
    Minns vi fick vandra till Huså och besöka fårfarm medans vi bodde på lägergård. Sen i 9an fick vi faktist ta flyget till Gotland, för att där cykla och bo i tält.

Varför skulle skolorna i Stockholm vara rikare än andra? Vad man har råd att göra har inget med skolans ekonomi att göra utan hur engagerade barn och föräldrar har varit med att samla in pengar. När jag gick i nian räckte vår klasskassan till en halv dag på Grönan och då låg skolan i Stockholm inte så speciellt med andra ord Skrattande
  • mari123

Jag tycker det är självklart att man som förälder ska ha sista ordet. Inget barn kan väl TVINGAS ut på en resa? 

Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?