• Anonym (Bara jag?)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

• Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Tukt
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:56:24 följande:

Våra skäl grundas av erfarenhet. Vi känner vårt barn, vi vet att en sån resa antagligen inte kommer gå bra.

Jo, men det kanske är så att allt inte måste "gå bra". Trist och jobbigt som förälder. Men om en ska vara säker på att något ska gå bra, så går det till slut snart inte göra något.
    Och även om det inte går bra, så behöver resan inte vara förgäves. Det finns mycket att lära sig, både av att det går mindre bra, och det omkring.
  • Anonym (Bara jag?)
    Anonym (åk med) skrev 2023-01-05 13:02:06 följande:
    Men då får ni ju be att få åka med, svårare än så är det ju inte. Har man ett barn som inte klarar att resa på egen hand så gör man väl allt man kan som förälder för att barnet ska få göra samma sak som resten av klassen. 

Och nej ni kan inte kräva att samma sak ska tas igen i ett klassrum hemma. Om de tex ska åka till Auschwitz är det nog hyfsat svårt att göra det likvärdigt på hemmaplan... 
    Vi har inte råd att betala någon resa. Sen skulle knappast vårt barn vilja ha någon av oss med oavsett.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:59:36 följande:
    Att de ser till att hen får lära sig samma sak hemma/i skolan som de går igenom där. Normalt sett så måste ju skolor anpassa när alla inte kan göra det planerade,
    borde vara samma sak här.
    Om de går en guidad tur i en historisk byggnad, blir det lite svårt att hitta exakt motsvarande material åt barnet, som täcker allt som den guiden sa plus ger en bild av hur det känns, ser ut och luktar där etc. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (åk med) skrev 2023-01-05 13:02:06 följande:
    Men då får ni ju be att få åka med, svårare än så är det ju inte. Har man ett barn som inte klarar att resa på egen hand så gör man väl allt man kan som förälder för att barnet ska få göra samma sak som resten av klassen. 

Och nej ni kan inte kräva att samma sak ska tas igen i ett klassrum hemma. Om de tex ska åka till Auschwitz är det nog hyfsat svårt att göra det likvärdigt på hemmaplan... 
    man har dock rätt till anpassad skola om det finns saker man inte kan göra.

Givetvis måste skolan ordna något annat för de elever som av olika anledningar inte kan eller vill följa med. 
  • Anonym (Livia)
    Tukt skrev 2023-01-05 13:03:41 följande:
    Jo, men det kanske är så att allt inte måste "gå bra". Trist och jobbigt som förälder. Men om en ska vara säker på att något ska gå bra, så går det till slut snart inte göra något.
    Och även om det inte går bra, så behöver resan inte vara förgäves. Det finns mycket att lära sig, både av att det går mindre bra, och det omkring.
    Det kan ju finnas en risk att denna tonåring förstör för de andra eleverna om hen följer med?
  • Anonym (here we go again)

Det blir väldigt mycket en ickefråga om ni vägrar skicka iväg barnet för att få motsvarande undervisning är ju självklart inte möjligt...

Det blir tråkig läsning och att sitta med annan klass antagligen, kul utanförskap. Men säkert inte. Såklart.

• Anonym (F)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:26:40 följande:

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

En utlandsresa är aldrig nödvändig för skolgången, ditt barn behöver inte åka med och de kan inte kräva det, inte heller med hänvisning till skolplikten.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:04:20 följande:
    Vi har inte råd att betala någon resa. Sen skulle knappast vårt barn vilja ha någon av oss med oavsett.
    Från att inte känna dig trygg med att tonåringen åker, är det nu plötsligt en fråga om pengar. Ja, det är ju ett annat problem.
    Har ni inte råd att spara ihop barnbidraget till resan, blir det ju ingen resa. 
  • Tow2Mater

Be dem definiera vad det är de ska lära sig och vilka mål som ska nås med resan, och sen vilka alternativa vägar samma mål kan nås.Sen kan ni tillsammans med skolan arbeta på att de nås (inom eller utanfor skoltiden).

• Anonym (F)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-01-05 13:08:53 följande:
    Från att inte känna dig trygg med att tonåringen åker, är det nu plötsligt en fråga om pengar. Ja, det är ju ett annat problem.
    Har ni inte råd att spara ihop barnbidraget till resan, blir det ju ingen resa. 
    Resan bekostas av skolan, ts familj behöver inte betala för tonåringen.
Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?