• Anonym (Bara jag?)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

• Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Anonym (Skolan)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-01-05 13:04:46 följande:
    Om de går en guidad tur i en historisk byggnad, blir det lite svårt att hitta exakt motsvarande material åt barnet, som täcker allt som den guiden sa plus ger en bild av hur det känns, ser ut och luktar där etc. 
    Varför måste man veta hur det luktar i en historisk byggnad? Ingår det i läroplanen?
  • Anonym (T)
    Anonym (Skolan) skrev 2023-01-05 13:37:02 följande:
    Varför måste man veta hur det luktar i en historisk byggnad? Ingår det i läroplanen?

Klart man inte måste veta eller att det ingår i läroplanen, men det ger ju kunskaperna om det man tittar på en helt annan dimension. Desto fler sinnen du involverar desto mer minnen att hänga upp kunskapen på.

Förutom att det ger kunskaper och erfarenheter med en studieresa så ger det ju mycket socialt. Och minnen från skoltiden. Rent spontat skulle jag aldrig neka mitt barn att följa med

Eftersom TS inte vill gå in på vad problematiken handlar om så är det svårt att avgöra om det låter rimligt att neka tonåringen att åka med. Är det mobbing, allergier, ångest eller sängväteri med i bilden finns ju olika strategier att avhjälpa. 

Men framför allt, vad vill tonåringen själv?

• Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:22:08 följande:
    Mitt barn har inget "beteende", det är annat som ligger bakom. Saker jag inte vill gå in på här, men skolan känner till dessa ja.
    Ok men problem/bekymmer då.

Du har fått det att låta som att det är ditt barn som inte kan sköta sig.

Om skolan vet och mentorn ändå vill att barnet ska med så är det väl så att de känner att de kommer kunna hantera om det uppstår något bekymmer kring ditt barn? Annars hade de ju inte sagt något när fu sa att barnet inte bör följa med.

Du kanske ska lita på skolans omdöme i detta fall, de träffar ju ditt barn varje skoldag.
  • Anonym (gg)
    Klart man inte måste, men det skapar ett större intryck. Skolan väckte ett stort intresse för historia med den resan min son gjorde. Å andra sidan är dte ju inte ett måste.
  • Anonym (Bara jag?)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-05 14:04:15 följande:
    Ok men problem/bekymmer då.

Du har fått det att låta som att det är ditt barn som inte kan sköta sig.

Om skolan vet och mentorn ändå vill att barnet ska med så är det väl så att de känner att de kommer kunna hantera om det uppstår något bekymmer kring ditt barn? Annars hade de ju inte sagt något när fu sa att barnet inte bör följa med.

Du kanske ska lita på skolans omdöme i detta fall, de träffar ju ditt barn varje skoldag.
    Det är skillnad på att känna till och ha upplevt det. Jag litar inte på lärarens förmåga där öht. Inget läraren sagt eller gjort sen mitt barn började visar på förnåga att hantera det.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 14:14:52 följande:
    Det är skillnad på att känna till och ha upplevt det. Jag litar inte på lärarens förmåga där öht. Inget läraren sagt eller gjort sen mitt barn började visar på förnåga att hantera det.
    Vad är det värsta som kan hända på resan?

Är det någon sjukdom barnet har?

Jag tänker att om det är så att barnet behöver ha någon med sig som kan hantera ett eventuellt bekymmer så bör skolan även kunna betala att en sådan person följer med.

Ni föräldrar, skolsköterska exempelvis. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 14:14:52 följande:
    Ditt barn har svårigheter men du påstår att det inte handlar om hens beteende. Är det medicinskt? Epilepsi t ex? Varför vill du inte berätta vad det rör för område?

Det är väl bara att konstatera att ert barn inte får åka och eftersom du inte berättar orsakerna så lär du bara få ännu fler frågor från oförstående som inte fattar hur en ungdom utan beteendeproblematik inte kan följa med på en skolresa.

Har du förresten fått svar på DIN fråga tycker du?
  • Anonym (....)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:56:24 följande:

Våra skäl grundas av erfarenhet. Vi känner vårt barn, vi vet att en sån resa antagligen inte kommer gå bra.

Då följ med som klassförälder då. 
  • FuckGoggleAskMe
    Haha, jag hade ju hoppats att de flesta som läser här skulle inse att det inte ingår i läroplanen, utan att jag skulle behöva förtydliga. Och hoppas att din fråga inte är genuin.

Får väl formulera om då, så att alla hänger med i svängarna.
    Även om det inte ingår i läroplanen att uppleva saker personligen, förstärks kunskapen, intresset och förståelsen för många saker om man personligen befinner sig på tex historiska platser och får intryck av stället med alla sina sinnen. Det är skillnad mellan att läsa om en riddarborg och själv stå uppe i borgen och blicka ut över vallgraven.

TS kan fråga lärarna om extra material för barnet, men det kommer inte att ge samma bild av vaddetnuär som en resa. Barnet blir inte underkänt i skolan pga en missad resa, men en resa kan levandegöra det som lärs in i skolan på ett sätt som hjälper barnet.  
  • Anonym (Ebba)

Jag är ganska säker på att man känner instinktivt som förälder om en sådan resa är en bra ide eller inte. Att följa med som klassförälder är ju ett tips. Men om det inte är möjligt så kan en skola såklart inte tvinga med ett barn. Skolan äger inte barnen.
    Jag har fler barn, den yngsta har NPF och hade förmodligen självmant valt att avstå. Men även om hen inte gjort det så hade det inte varit aktuellt med någon resa. De andra två? Inga problem. 

Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?