• Anonym (Bara jag?)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

• Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Anonym

Är glad och lättad över att mina barn inte gått i en skola där lärarna försökte tvinga barnen att åka på överdrivna utlandsresor. 

• Anonym (H)

Jag är jätteglad över mitt ena barns utlandsresor med skolan. Hon får uppleva massor mellan auditions - mat, sevärdheter, gemenskap osv. 

• Anonym (´´´)
    Anonym (åk med) skrev 2023-01-05 13:02:06 följande:
    Och nej ni kan inte kräva att samma sak ska tas igen i ett klassrum hemma. Om de tex ska åka till Auschwitz är det nog hyfsat svårt att göra det likvärdigt på hemmaplan... 
    Ganska få skolor åker till Auschwitz faktiskt. Det går utmärkt att diskutera och prata om vad som skedde under 2:a världskriget utan att uppleva platserna där saker skedde. 

Jag arbetar inom skolan och jag har varit i Auschwitz. Mycket viktigt att det inte glöms!. Men det betyder inte att inte skolor kan ge eleverna den informationen på annat sätt. 
    Det mesta går att lära sig på andra sätt än genom en resa. 

TS vill ju inte avslöja vad det gäller, vart det gäller eller varför de inte tror det blir bra med en resa för deras ungdom, så det är väl ingen idé att spekulera. 
  • Mimosa86

Vad vill barnet? om barnet blir utsatt för kränkningar
     eller utanförskap så bör ju skolan förstå om bar
    net inte vill följa med

• Cereal Killer

Jag har varit på klassresa som 15-åring med lärare som lovade föräldrarna att de skulle ha full koll och givetvis inte tillåta något festande och alkohol. Jag har aldrig festat så hårt som på den resan!

Själv skulle jag vara väldigt tveksam till att släppa iväg mitt barn. 

• Anonym (Prata med barnet)

Rent spontant så bör du ju ha en konversation med barnet. Ur dennes perspektiv blir det väldigt konstigt om föräldern ska styra.

Säg att alla andra elever åker varpå TS barn inte gör det, för att TS "inte vill", så ja då är det fel gjort.

När jag gick i nian skippade jag Polenresan helt. Jag mådde skit den våren och låg efter så mycket i diverse ämnen. Slutade med att jag pratade ihop mig med mina föräldrar varpå de fejkade en sjukskrivning samma dag som avresan skedde. Vet inte om det så var lagligt men även i retrospekt känner jag att det var rätt gjort sett till min hälsa. Däremot så förstår jag att jag gick miste om att uppleva historiska monument.

Vad det här barnet däremot vill är väldigt svårt att utläsa från vad TS skriver...

• Anonym (?)

Vad vill tonåringen då? Är hen OK med att inte följa med och införstådd med varför? 

• Anonym (F)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 18:31:09 följande:
    Det är vad läraren sa. Att det var annorlunda för er betyder tyvärr inte att det är så här.
    Ja, läraren har rätt. Om privatpersoner ska följa med så betalar de sina egna kostnader. Skolan ska däremot betala elevernas avgifter eftersom det är en skolresa som skolan i princip verkar tvinga på dem.
  • Anonym (PD)

Det är möjligen inte ni som har en utbytesstudent? 

• Anonym (T)
    Cereal Killer skrev 2023-01-05 23:59:25 följande:

Jag har varit på klassresa som 15-åring med lärare som lovade föräldrarna att de skulle ha full koll och givetvis inte tillåta något festande och alkohol. Jag har aldrig festat så hårt som på den resan!

Själv skulle jag vara väldigt tveksam till att släppa iväg mitt barn. 

Så kan det givetvis bli, var det någon som illa?

Så var det med mina alpresor med skolan under gymnasietiden också, men helt ärligt hade vi sjukt kul och växte massor i ansvar och erfarenheter. Jag skulle inte tveka en sekund att släppa iväg varken dotter eller son på en liknande resa. 

Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?