• Anonym (Bara jag?)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

• Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Anonym (Bara jag?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-01-05 13:08:53 följande:
    Från att inte känna dig trygg med att tonåringen åker, är det nu plötsligt en fråga om pengar. Ja, det är ju ett annat problem.
    Har ni inte råd att spara ihop barnbidraget till resan, blir det ju ingen resa. 
    Läs vad jag svarade på. Det handlade om att någon av oss föräldrar kan föllja med, DET har vi inte råd med.
  • Anonym (F)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:14:35 följande:
    Läs vad jag svarade på. Det handlade om att någon av oss föräldrar kan föllja med, DET har vi inte råd med.
    Ni ska inte betala för ungdomen heller.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:14:35 följande:
    Är skolan medveten om ditt barns beteende eller ej?
  • TvillingmammaVästgöte

Det låter ju lite konstigt att mentorn tycker att han skall åka om du ser så stora risker med sonens beteende, om skolan upplevt det så hade de ju inte velat att han följde med, Ni kan självklart säga nej, men självklart kommer det påverka sonen negativt, precis som mentorn säger. 

Jag tycker ni skall ta upp era farhågor med mentorn och fråga hur de ser på riskerna och vilka åtgärder som eventuellt kan göras för att minska risken. 

• Anonym (Bara jag?)
    Anonym (F) skrev 2023-01-05 13:16:21 följande:
    Ni ska inte betala för ungdomen heller.
    Nej jag vet, men om föräldrar vill följa med måste de betala själva.
  • Anonym (undrar)

Såklart funderar man vad ert hårdnackade motvilja kan bero på, TS. Har barnet någon funktionsvariation, är hen mobbad eller är hen i dåligt sällskap och kan tänkas avvika från klassen och göra dumheter? Eller är ni med i en religiös sekt och vill styra över barnets alla timmar så hen inte råkar få del av normalt tonåringsliv?

Åtminstone mina tankar är helt olika beroende på orsak till att ni inte vill att barnet ska åka med på resan. 

• Anonym (Bara jag?)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-05 13:16:34 följande:
    Är skolan medveten om ditt barns beteende eller ej?
    Mitt barn har inget "beteende", det är annat som ligger bakom. Saker jag inte vill gå in på här, men skolan känner till dessa ja.
  • Anonym (Flora)

Klart ni kan neka att barnet följer med, skolan kan ju inte direkt tvinga med ert minderåriga barn utomlands. Klart det blir trist att barnet missar en sån upplevelse och att sen behöva höra om allt roligt resten av klassen gjorde när de kommer tillbaka, men det är ju ert val som föräldrar om ni vill skicka iväg barnet eller inte.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:22:08 följande:
    Mitt barn har inget "beteende", det är annat som ligger bakom. Saker jag inte vill gå in på här, men skolan känner till dessa ja.
    Ja, hen får väl troligen vara med någon annan klass, kanske får hen något material att läsa in sig på, möjligen. Ni kan inte kräva mer. 
  • Anonym (Skolan)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:22:08 följande:
    Varför inte ta diskussionen med skolan istället, här får du bara mothugg. 
Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?