• Anonym (Bara jag?)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

• Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Anonym (Bara jag?)

Det är inte alls "självklart". Vi har våra anledningar och inga samtal i världen kommer ändra orsaken till varför vi inte vill att hen ska åka.

Jag vill veta vilka krav vi kan ställa på motsvarande utbildning utan resan.

• Anonym (H)

Snacka om att aktivt skapa utanförskap för ditt barn. Om du inte litar på ditt barn, får du väl ta ett ordentligt snack med hen innan och kanske också fundera över varför tilliten inte finns

• elmadumle

Sonens klass åkte till Barcelona i nian, något dessa mentorer gör varje år med sina nior, så de har full koll på boende och matställen. Det var strikta direktiv från start till slut. De åt frukost ihop, gjorde något studiebesök under dagen, fri tid till ett visst klockslag på kvällen då alla åt på samma restaurang och sedan till vandrarhemmet de bodde på. Vi föräldrar fick skriva på att om en ungdom hittar på något "olovligt" som att avvika från klassen, dricka alkohol osv så fick föräldern fixa hem sitt barn omedelbart. 
    Mentorerna hade allvarliga samtal med klassen innan om vad de förväntade sig av eleverna och att det är dessa regler som gäller. 
    Alla i klassen uppförde sig exemplariskt, tog hand om varandra och såg till att alla hängde med hela tiden. 
    Jag var också orolig över detta först och tveksam men ångrar verkligen inte att jag lät honom åka:) Det blev en upplevelse, framförallt för de som aldrig varit utomlands förut. 

Låt sonen åka:)

• Anonym (Bara jag?)

Våra skäl grundas av erfarenhet. Vi känner vårt barn, vi vet att en sån resa antagligen inte kommer gå bra.

• Anonym (Myg)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:53:34 följande:

Det är inte alls "självklart". Vi har våra anledningar och inga samtal i världen kommer ändra orsaken till varför vi inte vill att hen ska åka.

Jag vill veta vilka krav vi kan ställa på motsvarande utbildning utan resan.

Vad menar du nu? Om ni aktivt väljer bort skolans sätt att arbeta, kan ni väl inte kräva nåt annat? Möjligen att han läser om det i en bok/ digitalt skolmaterial?
  • Anonym (Bara jag?)
    Anonym (Myg) skrev 2023-01-05 12:57:10 följande:
    Vad menar du nu? Om ni aktivt väljer bort skolans sätt att arbeta, kan ni väl inte kräva nåt annat? Möjligen att han läser om det i en bok/ digitalt skolmaterial?
    Att de ser till att hen får lära sig samma sak hemma/i skolan som de går igenom där. Normalt sett så måste ju skolor anpassa när alla inte kan göra det planerade,
    borde vara samma sak här.
  • FuckGoggleAskMe
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-05 12:57:28 följande:

Ingenstans i tråden står det att det handlar om en pojke. 

Nej, men med lite fantasi kan man byta ut sonen mot dottern eller han mot hon i de inlägg där barnet identifierats som en pojke, om det nu är en tjej. Tror inte det ändrar innebörden i något inlägg.  
  • Anonym (åk med)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:56:24 följande:
    Våra skäl grundas av erfarenhet. Vi känner vårt barn, vi vet att en sån resa antagligen inte kommer gå bra.
    Men då får ni ju be att få åka med, svårare än så är det ju inte. Har man ett barn som inte klarar att resa på egen hand så gör man väl allt man kan som förälder för att barnet ska få göra samma sak som resten av klassen. 

Och nej ni kan inte kräva att samma sak ska tas igen i ett klassrum hemma. Om de tex ska åka till Auschwitz är det nog hyfsat svårt att göra det likvärdigt på hemmaplan... 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:56:24 följande:

Det är absolut förståeligt om ni inte vill att hen ska åka om tonåringen inte ksn sköta sig.

Är det långt kvar till resan? Kan ni blanda in skola redan nu i en plan om att OM tonåringen sköter vissa saker fram till resan att hen kan följa med ändå?

Är mentor och övriga lärare medveten om hur din tonåring är?
    Tänker att om de INTE är det är tonåringen kanske bra på att sköta sig i skolan, men inte hemma/fritid och då är det ju möjligt att tonåringen kan sköta sig på resan.

Finns det diagnos med i bilden eller är det mer strulig tonåring?
    Går det att prata med tonåringen om att konsekvensen av hens beteende blir att hen inte kan följa med?

OM det blir så att hen stannar hemma så ska skolan ordna med uppgifter eller att hen får följa med en annan klass schema.
Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?