Inlägg från: Anonym (Bara jag?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bara jag?)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

• Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Anonym (Bara jag?)

Det är inte alls "självklart". Vi har våra anledningar och inga samtal i världen kommer ändra orsaken till varför vi inte vill att hen ska åka.

Jag vill veta vilka krav vi kan ställa på motsvarande utbildning utan resan.

• Anonym (Bara jag?)

Våra skäl grundas av erfarenhet. Vi känner vårt barn, vi vet att en sån resa antagligen inte kommer gå bra.

• Anonym (Bara jag?)
    Anonym (Myg) skrev 2023-01-05 12:57:10 följande:
    Vad menar du nu? Om ni aktivt väljer bort skolans sätt att arbeta, kan ni väl inte kräva nåt annat? Möjligen att han läser om det i en bok/ digitalt skolmaterial?
    Att de ser till att hen får lära sig samma sak hemma/i skolan som de går igenom där. Normalt sett så måste ju skolor anpassa när alla inte kan göra det planerade,
    borde vara samma sak här.
  • Anonym (Bara jag?)
    Anonym (åk med) skrev 2023-01-05 13:02:06 följande:
    Men då får ni ju be att få åka med, svårare än så är det ju inte. Har man ett barn som inte klarar att resa på egen hand så gör man väl allt man kan som förälder för att barnet ska få göra samma sak som resten av klassen. 

Och nej ni kan inte kräva att samma sak ska tas igen i ett klassrum hemma. Om de tex ska åka till Auschwitz är det nog hyfsat svårt att göra det likvärdigt på hemmaplan... 
    Vi har inte råd att betala någon resa. Sen skulle knappast vårt barn vilja ha någon av oss med oavsett.
  • Anonym (Bara jag?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-01-05 13:08:53 följande:
    Från att inte känna dig trygg med att tonåringen åker, är det nu plötsligt en fråga om pengar. Ja, det är ju ett annat problem.
    Har ni inte råd att spara ihop barnbidraget till resan, blir det ju ingen resa. 
    Läs vad jag svarade på. Det handlade om att någon av oss föräldrar kan föllja med, DET har vi inte råd med.
  • Anonym (Bara jag?)
    Anonym (F) skrev 2023-01-05 13:16:21 följande:
    Ni ska inte betala för ungdomen heller.
    Nej jag vet, men om föräldrar vill följa med måste de betala själva.
  • Anonym (Bara jag?)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-05 13:16:34 följande:
    Är skolan medveten om ditt barns beteende eller ej?
    Mitt barn har inget "beteende", det är annat som ligger bakom. Saker jag inte vill gå in på här, men skolan känner till dessa ja.
  • Anonym (Bara jag?)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-05 14:04:15 följande:
    Ok men problem/bekymmer då.

Du har fått det att låta som att det är ditt barn som inte kan sköta sig.

Om skolan vet och mentorn ändå vill att barnet ska med så är det väl så att de känner att de kommer kunna hantera om det uppstår något bekymmer kring ditt barn? Annars hade de ju inte sagt något när fu sa att barnet inte bör följa med.

Du kanske ska lita på skolans omdöme i detta fall, de träffar ju ditt barn varje skoldag.
    Det är skillnad på att känna till och ha upplevt det. Jag litar inte på lärarens förmåga där öht. Inget läraren sagt eller gjort sen mitt barn började visar på förnåga att hantera det.
  • Anonym (Bara jag?)
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-05 18:19:56 följande:
    En eller flera föräldrar är oftast med och de  behöver inte betala resan med egna medel. Jag åkte med dotterns klass  till Barcelona när hon gick i åk 9. 
    Det är vad läraren sa. Att det var annorlunda för er betyder tyvärr inte att det är så här.
Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?