Inlägg från: Anonym (Livia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Livia)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Är du inte trygg med det för att du inte litar på tonåringen, eller är du inte trygg med det för att du inte litar på omgivningen?

Är det tonåringen så be om ett möte där tonåring, ni föräldrar och mentor är med och prata med tonåringen om vikten av att sköta sig på resan.

Om det är omgivningen, prata med din tonåring om att hålla sig till kompisar/mentor och lyssna på sin mentor.

Är det resan dit? Var noga med att säga till tonåringen att använda säkerhetsbälte.

• Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:56:24 följande:

Våra skäl grundas av erfarenhet. Vi känner vårt barn, vi vet att en sån resa antagligen inte kommer gå bra.

Det är absolut förståeligt om ni inte vill att hen ska åka om tonåringen inte ksn sköta sig.

Är det långt kvar till resan? Kan ni blanda in skola redan nu i en plan om att OM tonåringen sköter vissa saker fram till resan att hen kan följa med ändå?

Är mentor och övriga lärare medveten om hur din tonåring är?
    Tänker att om de INTE är det är tonåringen kanske bra på att sköta sig i skolan, men inte hemma/fritid och då är det ju möjligt att tonåringen kan sköta sig på resan.

Finns det diagnos med i bilden eller är det mer strulig tonåring?
    Går det att prata med tonåringen om att konsekvensen av hens beteende blir att hen inte kan följa med?

OM det blir så att hen stannar hemma så ska skolan ordna med uppgifter eller att hen får följa med en annan klass schema.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (åk med) skrev 2023-01-05 13:02:06 följande:
    Men då får ni ju be att få åka med, svårare än så är det ju inte. Har man ett barn som inte klarar att resa på egen hand så gör man väl allt man kan som förälder för att barnet ska få göra samma sak som resten av klassen. 

Och nej ni kan inte kräva att samma sak ska tas igen i ett klassrum hemma. Om de tex ska åka till Auschwitz är det nog hyfsat svårt att göra det likvärdigt på hemmaplan... 
    man har dock rätt till anpassad skola om det finns saker man inte kan göra.

Givetvis måste skolan ordna något annat för de elever som av olika anledningar inte kan eller vill följa med. 
  • Anonym (Livia)
    Tukt skrev 2023-01-05 13:03:41 följande:
    Jo, men det kanske är så att allt inte måste "gå bra". Trist och jobbigt som förälder. Men om en ska vara säker på att något ska gå bra, så går det till slut snart inte göra något.
    Och även om det inte går bra, så behöver resan inte vara förgäves. Det finns mycket att lära sig, både av att det går mindre bra, och det omkring.
    Det kan ju finnas en risk att denna tonåring förstör för de andra eleverna om hen följer med?
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:14:35 följande:
    Läs vad jag svarade på. Det handlade om att någon av oss föräldrar kan föllja med, DET har vi inte råd med.
    Är skolan medveten om ditt barns beteende eller ej?
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:22:08 följande:
    Mitt barn har inget "beteende", det är annat som ligger bakom. Saker jag inte vill gå in på här, men skolan känner till dessa ja.
    Ok men problem/bekymmer då.

Du har fått det att låta som att det är ditt barn som inte kan sköta sig.

Om skolan vet och mentorn ändå vill att barnet ska med så är det väl så att de känner att de kommer kunna hantera om det uppstår något bekymmer kring ditt barn? Annars hade de ju inte sagt något när fu sa att barnet inte bör följa med.

Du kanske ska lita på skolans omdöme i detta fall, de träffar ju ditt barn varje skoldag.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 14:14:52 följande:
    Det är skillnad på att känna till och ha upplevt det. Jag litar inte på lärarens förmåga där öht. Inget läraren sagt eller gjort sen mitt barn började visar på förnåga att hantera det.
    Vad är det värsta som kan hända på resan?

Är det någon sjukdom barnet har?

Jag tänker att om det är så att barnet behöver ha någon med sig som kan hantera ett eventuellt bekymmer så bör skolan även kunna betala att en sådan person följer med.

Ni föräldrar, skolsköterska exempelvis. 
  • Anonym (Livia)
    Tukt skrev 2023-01-05 17:12:03 följande:
    Det är ju tråkigt i så fall. Men det är ju ändå skolans sak att hantera, i samråd med föräldrar då, såklart.
    Men tänker att även detta "förstörande" kan vara en erfarenhet.

Gör en jämförelse. Sätt ditt barn på en cykel, i avsikt att lära den cykla.
    Det kommer inte gå bra. Det är risk för skador. Kanske kommer den också förstöra för andra, genom att cykla på dom.
    Men du kommer låta barnet fortsätta lära sig cykla. Varför då?
    Jo för att man i bland måste kämpa sig igenom svåra och kanske i bland lite farliga moment i livet för att utvecklas till människa.
    Sedan kommer det kännas i magen på oss vuxna. Men det viktiga är att separera oss från den egna känslan och från den verklighet barnet ska vistas i.
    Tänkte mer om det var risk för typ hot, våld, mobbning, droger osv. 

Men ts har nu förklarat att det inte handlar om beteende från barnets sida. Så då borde det gå att lösa tänker jag.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 18:31:09 följande:
    Det är vad läraren sa. Att det var annorlunda för er betyder tyvärr inte att det är så här.
    Vad säger ditt barn? Vill hen stanna hemma eller hitta en lösning?

Om barnet vill stanna hemma är det ju ett icke-problem men om barnet VILL följa med så är det ju upp till skola och er föräldrar att lösa saken.

Om barnet har särskilda behov av vilken anledning som helst har ju barnet rätt till stöd för att kunna följa med. 
    Det bästa är kanske att prata med rektor och inte mentor om vad barnet behöver för att kunna följa med.
    Och om barnet inte vill, kolla med rektorn vad alternativen är. Vara i annan klass, hemmastudier etc.
  • Anonym (Livia)
    Pundran skrev 2023-01-20 08:38:56 följande:
    Det ingår i utbildningen att få se mer än den lilla värld den egna familjen innebär, att klara av vissa självständiga aktiviteter och att lära sig fungera i grupp tillsammans med andra människor.
    Fast det är ju något skolan valt att lägga i utbildningen? Det är ju inget som ingår i vanliga fall.

Inget av mina barn eller några andra barn jag känner har åkt utomlands med skolan i högstadiet. 

Det kommer alltid vara barn som inte kan följa med på sådana saker och då får skolan ge dem andra uppgifter helt enkelt.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 12:30:26 följande:
    Skolresor utomlands är inte alls ovanligt där jag bor. Jag åkte med min klass till London 1982, Jag och en till förälder åkte med dotterns spanskagrupp till Barcelona 2005. Vi fick resan och inträden betalt ur det som gruppen sparat ihop sedan åk. 7
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 12:33:14 följande:
    Skolan betalar inte. Det är barnen som jobbat ihop pengar genom att sälja allt möjligt. På min tid sparade vi även varje månad men det togs bort. 

Det är inget som ingår i någon skolplan men om en skola väljer att ha utbildningsresor så betalar givetvis skolan resan och boende. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-20 13:24:53 följande:
    En del gör det, andra inte. Själv åkte jag inte på klassresa förrän i gymnasiet, detta var på 90-talet. Mindre utflykter och dylikt är ju en annan sak.
    Jag har inte sagt att ingen åker? Bara att det inte ingår i någon skolplan för alla Sveriges skolor. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 17:31:01 följande:
    Min egen resa i åk 9 hade vi sparat och sålt grejer för, ända sedan åk 1.  Lärarnas biljetter betalades ur den klasskassan och de fick vanlig lön som om de var på jobbet. Skolan betalade inget. 9 A åkte till Kreta, också egna insamlade pengar. 
    I dotterns klass åkte två föräldrar och spanskaläraren gratis, dvs att de insamlade pengarna stod för våra resor. Vi stod för vår egen mat. 
    Återigen, skolan betalade inget mer än den vanliga lönen till läraren. 
    Skolan har sparkrav så det räcker, det vore märkligt om de betalar utlandsresor samtidigt. 

Utbildningsresor, är det ett begrepp eller något du hittar på?
    Hela tråden handlar om en skolresa som skolan ska betala för.

Du pratar om elevresor som eleverna själva samlat ihop pengar för. Det är två helt olika saker. I de fall eleverna själva betalar har skolan inget som helst ansvar.
Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?