Inlägg från: Anonym (Hola¡) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hola¡)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 13:04:20 följande:
    Vi har inte råd att betala någon resa. Sen skulle knappast vårt barn vilja ha någon av oss med oavsett.
    En eller flera föräldrar är oftast med och de  behöver inte betala resan med egna medel. Jag åkte med dotterns klass  till Barcelona när hon gick i åk 9. 
  • Anonym (Hola¡)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-20 09:05:06 följande:
    Fast det är ju något skolan valt att lägga i utbildningen? Det är ju inget som ingår i vanliga fall.

Inget av mina barn eller några andra barn jag känner har åkt utomlands med skolan i högstadiet. 

Det kommer alltid vara barn som inte kan följa med på sådana saker och då får skolan ge dem andra uppgifter helt enkelt.
    Skolresor utomlands är inte alls ovanligt där jag bor. Jag åkte med min klass till London 1982, Jag och en till förälder åkte med dotterns spanskagrupp till Barcelona 2005. Vi fick resan och inträden betalt ur det som gruppen sparat ihop sedan åk. 7
  • Anonym (Hola¡)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-20 09:05:06 följande:
    Fast det är ju något skolan valt att lägga i utbildningen? Det är ju inget som ingår i vanliga fall.

Inget av mina barn eller några andra barn jag känner har åkt utomlands med skolan i högstadiet. 

Det kommer alltid vara barn som inte kan följa med på sådana saker och då får skolan ge dem andra uppgifter helt enkelt.
    Skolan betalar inte. Det är barnen som jobbat ihop pengar genom att sälja allt möjligt. På min tid sparade vi även varje månad men det togs bort. 
  • Anonym (Hola¡)
    Anonym (Livia) skrev 2023-01-20 12:45:10 följande:
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 12:33:14 följande:
    Skolan betalar inte. Det är barnen som jobbat ihop pengar genom att sälja allt möjligt. På min tid sparade vi även varje månad men det togs bort. 

Det är inget som ingår i någon skolplan men om en skola väljer att ha utbildningsresor så betalar givetvis skolan resan och boende. 
    Min egen resa i åk 9 hade vi sparat och sålt grejer för, ända sedan åk 1.  Lärarnas biljetter betalades ur den klasskassan och de fick vanlig lön som om de var på jobbet. Skolan betalade inget. 9 A åkte till Kreta, också egna insamlade pengar. 
    I dotterns klass åkte två föräldrar och spanskaläraren gratis, dvs att de insamlade pengarna stod för våra resor. Vi stod för vår egen mat. 
    Återigen, skolan betalade inget mer än den vanliga lönen till läraren. 
    Skolan har sparkrav så det räcker, det vore märkligt om de betalar utlandsresor samtidigt. 

Utbildningsresor, är det ett begrepp eller något du hittar på?
  • Anonym (Hola¡)
    Anonym (Hola¡) skrev 2023-01-20 17:31:01 följande:
    Min egen resa i åk 9 hade vi sparat och sålt grejer för, ända sedan åk 1.  Lärarnas biljetter betalades ur den klasskassan och de fick vanlig lön som om de var på jobbet. Skolan betalade inget. 9 A åkte till Kreta, också egna insamlade pengar. 
    I dotterns klass åkte två föräldrar och spanskaläraren gratis, dvs att de insamlade pengarna stod för våra resor. Vi stod för vår egen mat. 
    Återigen, skolan betalade inget mer än den vanliga lönen till läraren. 
    Skolan har sparkrav så det räcker, det vore märkligt om de betalar utlandsresor samtidigt. 

Utbildningsresor, är det ett begrepp eller något du hittar på?
    De ingick inte heller i någon skolplan på så vis att det var obligatorisk. Den förlorade veckan jobbades in. Men såna här resor är kanske omöjliga numera. 2020 åkte  yngsta en helg till Stockholm i åk 6. Även det enbart insamlade pengar. Det som blev över delades ut till eleverna. 
    Numera får de ju inte samla till klasskassa som när jag var barn. Sälja godis och annat görs fortfarande.
Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?