• Anonym (T)

Neka utlandsresa för femtonåring?

Anonym (Skolan) skrev 2023-01-05 13:37:02 följande:
    Varför måste man veta hur det luktar i en historisk byggnad? Ingår det i läroplanen?

Klart man inte måste veta eller att det ingår i läroplanen, men det ger ju kunskaperna om det man tittar på en helt annan dimension. Desto fler sinnen du involverar desto mer minnen att hänga upp kunskapen på.

Förutom att det ger kunskaper och erfarenheter med en studieresa så ger det ju mycket socialt. Och minnen från skoltiden. Rent spontat skulle jag aldrig neka mitt barn att följa med

Eftersom TS inte vill gå in på vad problematiken handlar om så är det svårt att avgöra om det låter rimligt att neka tonåringen att åka med. Är det mobbing, allergier, ångest eller sängväteri med i bilden finns ju olika strategier att avhjälpa. 

Men framför allt, vad vill tonåringen själv?

• Anonym (T)
    Cereal Killer skrev 2023-01-05 23:59:25 följande:

Jag har varit på klassresa som 15-åring med lärare som lovade föräldrarna att de skulle ha full koll och givetvis inte tillåta något festande och alkohol. Jag har aldrig festat så hårt som på den resan!

Själv skulle jag vara väldigt tveksam till att släppa iväg mitt barn. 

Så kan det givetvis bli, var det någon som illa?

Så var det med mina alpresor med skolan under gymnasietiden också, men helt ärligt hade vi sjukt kul och växte massor i ansvar och erfarenheter. Jag skulle inte tveka en sekund att släppa iväg varken dotter eller son på en liknande resa. 

• Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2023-01-05 13:55:15 följande:
    Neka utlandsresa för femtonåring?

Klart man inte måste veta eller att det ingår i läroplanen, men det ger ju kunskaperna om det man tittar på en helt annan dimension. Desto fler sinnen du involverar desto mer minnen att hänga upp kunskapen på.

Förutom att det ger kunskaper och erfarenheter med en studieresa så ger det ju mycket socialt. Och minnen från skoltiden. Rent spontat skulle jag aldrig neka mitt barn att följa med

Eftersom TS inte vill gå in på vad problematiken handlar om så är det svårt att avgöra om det låter rimligt att neka tonåringen att åka med. Är det mobbing, allergier, ångest eller sängväteri med i bilden finns ju olika strategier att avhjälpa. 

Men framför allt, vad vill tonåringen själv?

Men TS jag ser inte att du svarat på min (och andras) fråga om hur din tonåring själv ställer sig till resan..
  • Anonym (T)

Hur har det gått och IGEN vad säger tonåringen själv om resan?

Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?