• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-13 13:00:05 följande:

jag som träffat mamman och gemensamma bekanta vet att det inte var ett aktivt val för hon att skaffa barn själv. Men vissa här lör väl så klart påstå att det visst var så.

Inte o skaffa men att bestämma sig för att behålla barnet, det är två olika saker, du hade säkert inte själv bestämt det skulle bli ett barn.
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 12:23:15 följande:
    Vad du missar är att mamman valt att föda barnet, i samband med detta beslut har hon även ställt in sig på vara ensamstående förälder. Hon skulle ha barnet även som ensamstående.

Mamman har inte ens med i sitt tänkande att pappan ska vara delaktig, mamman är till 100% upplyst vad detta innebär med ensamvårdnad, föräldradagar osv, hur viktigt det är, där hennes släkt kan hjälpa till o vabba, ta föräldradagar.

Vad du uppenbarligen har missat är att mamman själv var den som tog kontakt mrd TS och berättade att hon var gravid och att han är pappan.
    Och sen har hon surat över att han inte har haft kontakt med henne under graviditeten. Fullt förståeligt.
    Men också fullt förståeligt att TS behövde tid att smälta informationen.
    Varför skulle mamman göra allt detta om hon inte ville ha TS med i barnets liv?

• Anonym (111)
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 12:57:12 följande:
    Berätta det till adoptiv barn, eller donator barn, vi har sett i år hur det fungerar, föräldrar som gick ut med detta berätta en skrämmande historia hur personal nästintill tvingade ett barn att följa med, där även en mamma berätta hur soc tagit hennes barn, det fanns ett syskon, dessa splitta man på, skicka ena till ett helt annat land, hon blev sedan godkänd som mamma och vägras få ta kontakt med sitt barn. och det landet heter Sverige.
    Har du svarat i fel tråd? Det här passar inte alls in med det som den här tråden beskriver. 
  • Anonym (Noway)

En till grej som utpekad pappa har ja inte ställt några som helst krav på mamman här varken  när hon va gravid och inte nu heller när barnet har fötts.

• Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-03-13 13:04:40 följande:

Vad du uppenbarligen har missat är att mamman själv var den som tog kontakt mrd TS och berättade att hon var gravid och att han är pappan.
    Och sen har hon surat över att han inte har haft kontakt med henne under graviditeten. Fullt förståeligt.
    Men också fullt förståeligt att TS behövde tid att smälta informationen.
    Varför skulle mamman göra allt detta om hon inte ville ha TS med i barnets liv?

Men bra då är vi överens, det är inte mammans fel att dom inte har kontakt.

Genom kontakten har mamman säkrat upp att hon inte behöver ta mer kontakt med TS, av den enkla anledning att det finns ingen sådan lag att mamman ska behöva fortsätta jaga pappan som för tillfället inte vill ha kontakt.
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 12:46:33 följande:
    Har redan gått igenom detta, pappan har ingen rätt innan han blivit bekräftad pappa, absolut ingen rätt över barnet.
    Mamman utgör inget som förhindrar, ts har ställt krav, innan det är utfört, har han ingen rätt. ett eget val, visst det kan vara förståeligt, men det har även konsekvenser.
    Men barnet har rättigheter! Det verkar du missa totalt!
    Och TS har rätt att göra ett dna-test för att få veta om han är pappan.
    Han ska inte behöva betala underhåll för ett barn som kanske inte ens är hans. 
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 13:08:34 följande:
    Men bra då är vi överens, det är inte mammans fel att dom inte har kontakt.

Genom kontakten har mamman säkrat upp att hon inte behöver ta mer kontakt med TS, av den enkla anledning att det finns ingen sådan lag att mamman ska behöva fortsätta jaga pappan som för tillfället inte vill ha kontakt.
    Det är mammans fel art hon inte vill samarbeta och då inte tillgodose alla barnets behov. 

Har du läst Föräldrabalken? Gör det annars. 
  • Anonym (Noway)

mamman kunde inte heller välja abort var för sent för det så nä jag har inte påverkat hon att inte behålla barnet

• EpicF
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-13 13:09:40 följande:

mamman kunde inte heller välja abort var för sent för det så nä jag har inte påverkat hon att inte behålla barnet

Ta dns test och medverka i faderskapsutredningen. Sedan får ni ta det därifrån om du är pappa. Samtal på familjerätten är bra. 
  • molly50
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 12:52:12 följande:
    Du ser bara via skyddsnätet hur vanligt det är, välja ensamstående förälder.

Det är alltså en stor helhet som gör detta aktiva val, jag ska vara ensamstående förälder.
    Anledningar är många, man vet om tvister, svårighet med byte av skola, bara skriva ut ett pass, i princip det mesta, för detta krävs ett bra samarbete.
    Ts kommer in långt efter i bilden, ska mycket till för mamman ska ändra sig.
    Och de mammor som gör aktiva val att vara ensamstående förälder har kanske gjort det valet av en anledning?
    T ex en pappa sopm vägrar samrbeta och kanske är ett svin?
    Eller en missbrukare eller våldsam?
    Men det har inget med TS situation att göra då han är villig att ta sitt ansvar om barnet är hans.
    Så återigen,sluta dra upp historier som kanske inte ens kommer att utspela sig i TS fall.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?