• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EpicF

Fkl: Känner du mamman i ts fall? För du beteer dig som att du känner henne mycket väl. Även hennes släkt och familj. 

• Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-03-13 12:25:11 följande:
    Det behöver hon nödvändigtvis inte ha gjort. Mångs mammor vill ha en pappa till sina barn, en delaktig pappa dessutom. 

Och en pappa kan vara delaktiga även om mamman har ensam vårdnad. Du vårdnad har inget med umgänget att göra. 
    Idag har du så fina skyddsnät för ensamma föräldrar att hon redan fångats upp under graviditeten,
    Ta bara i min kommun. Mamman är med 100% fullt informerad och säkerligen redan med i ett kontakt nät för lika sinnade.
    -

Är du ensamstående förälder? Du är inte ensam.

Som ensamstående förälder känner jag mig ofta utsatt, sårbar och ensam och inte riktigt som alla andra. Så då är det jätteskönt att träffa andra i liknande situation. Mina barn tycker också det. Det är roligt att prata, lufta tankar och göra roliga saker tillsammans.?
  • molly50
    DVQ skrev 2023-03-13 10:55:18 följande:
    Ett engångsligg? Minipiller? Ge dig! Du har fan inte tagit något ansvar.

Hur kan du veta att en tjej du träffar tillfälligt inte är en slarver som glömmer att ta piller var och varannan dag? Eller som nu blev magsjuk? 

Du bryr dig uppenbart inte om risken för könssjukdomar men om du hade orkat sätta dig in i olika preventivmetoder för att slippa bli farsa hade du vetat att minipiller är relativt osäkra om man jämför med andra hormonpreventivmedel.

Men på vilket sätt hjälper det här TS? Han vet nog redan att han har gjort ett misstag.
    Det behöver han nog inte bli påmind om nu.
    Han har nu skrivit att han kommer att ta sitt ansvar om det skulle visa sig att han är pappan.
    För den delen så ligger väl ansvaret lika mycket på båda när det kommer till skydd.
    Så om inte heller hon ville ha barn så kunde hon ju ha bett TS att använda kondom,om hon nu t ex är en slarver som glömmer sina piller eller råkar bli magsjuk. 
    Man är två om att ha sex.

• EpicF

Fkl: Oavsett om hon är med i ett nätverk för ensamstående så finns det inget som säker att ts och mamma inte kan komma överens och ha umgänge med sitt barn. Eller så småningom kan ha gemensam vårdnad. 

Situationer där pappan skiter i sina barn är det jättebra att set finns skyddsnät och nätverk för ensamstående. Men det har ingenting med ts situation att göra. 

• Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-03-13 12:11:18 följande:
    Men det är väl ingen här som har påstått att barnet ska lämnas över till honom?
    Det alla här har försökt diskutera är just samarbete.
    Och just nu så är det mamman som förhindrar det.
    Till en början så kan han träffa barnet tillsammans med mamman.
    Men till att börja med så ska han kräva ett faderskapstest fetrsom mamman trots alt har påstått att det är TS som är pappan.
    Om det skulle visa sig att han inte är pappan så finns det ju ingen anledning för honom att varken betala underhåll eler etablera en kontakt med barnet.
    Så varför ens fortsätta dra upp en massa scenarier som kanske inte ens kommer att ske?
    På vilket sätt hjälper det TS?
    Har redan gått igenom detta, pappan har ingen rätt innan han blivit bekräftad pappa, absolut ingen rätt över barnet.
    Mamman utgör inget som förhindrar, ts har ställt krav, innan det är utfört, har han ingen rätt. ett eget val, visst det kan vara förståeligt, men det har även konsekvenser.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 12:46:33 följande:
    Har redan gått igenom detta, pappan har ingen rätt innan han blivit bekräftad pappa, absolut ingen rätt över barnet.
    Mamman utgör inget som förhindrar, ts har ställt krav, innan det är utfört, har han ingen rätt. ett eget val, visst det kan vara förståeligt, men det har även konsekvenser.
    Barnet har fortfarande rätt till sin biologiska pappa. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-03-13 12:42:51 följande:

Fkl: Oavsett om hon är med i ett nätverk för ensamstående så finns det inget som säker att ts och mamma inte kan komma överens och ha umgänge med sitt barn. Eller så småningom kan ha gemensam vårdnad. 

Situationer där pappan skiter i sina barn är det jättebra att set finns skyddsnät och nätverk för ensamstående. Men det har ingenting med ts situation att göra. 

Du ser bara via skyddsnätet hur vanligt det är, välja ensamstående förälder.

Det är alltså en stor helhet som gör detta aktiva val, jag ska vara ensamstående förälder.
    Anledningar är många, man vet om tvister, svårighet med byte av skola, bara skriva ut ett pass, i princip det mesta, för detta krävs ett bra samarbete.
    Ts kommer in långt efter i bilden, ska mycket till för mamman ska ändra sig.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-03-13 12:52:12 följande:
    Du ser bara via skyddsnätet hur vanligt det är, välja ensamstående förälder.

Det är alltså en stor helhet som gör detta aktiva val, jag ska vara ensamstående förälder.
    Anledningar är många, man vet om tvister, svårighet med byte av skola, bara skriva ut ett pass, i princip det mesta, för detta krävs ett bra samarbete.
    Ts kommer in långt efter i bilden, ska mycket till för mamman ska ändra sig.
    Detta har ingenting med ts att göra och är OT igen. 

Barnet har rätt till sin pappa och som mamma ska man tillgodose detta. Det står i lagen. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-03-13 12:47:16 följande:
    Barnet har fortfarande rätt till sin biologiska pappa. 
    Berätta det till adoptiv barn, eller donator barn, vi har sett i år hur det fungerar, föräldrar som gick ut med detta berätta en skrämmande historia hur personal nästintill tvingade ett barn att följa med, där även en mamma berätta hur soc tagit hennes barn, det fanns ett syskon, dessa splitta man på, skicka ena till ett helt annat land, hon blev sedan godkänd som mamma och vägras få ta kontakt med sitt barn. och det landet heter Sverige.
  • Anonym (Noway)

jag som träffat mamman och gemensamma bekanta vet att det inte var ett aktivt val för hon att skaffa barn själv. Men vissa här lör väl så klart påstå att det visst var så.

Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?