• Anonym (Ts)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.


    Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.


    Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

  • Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • Räkan77
    AndreaBD skrev 2022-12-20 09:30:34 följande:
    Det konstiga är dock att den läxläsningen som skolorna ändå försöker med då och då, inte nyttjas. Jag har sett det flera gånger under mina hittills 25 år som lärare. Skolorna lägger in läxläsning på två eller tre eftermiddagar i veckan och knappt någon elev kommer dit. Då fick man ta upp det i utvecklingssamtal och bestämma att eleven ska gå dit, och föräldrarna tyckte ju förstås att det var bra, men även då kom inte dessa elever regelbundet (ofta bara en, två gånger). Och föräldrarna reagerade inte på att de inte gick dit. Hur mycket mer ska skolan göra? Då har ju eleven och föräldrarna nonchalerat det. Och detta händer gång på gång! 
    Problemet är att föräldrarna inte kan styra barnen från sina jobb, att de ska gå till studiestunden istället för att hänga med kompisarna. Många av eleverna som skulle behöva gå på studiestunden är inte motiverade. Jag skulle önska att läroplanen skulle ändras så att det skulle bli obligatorisk studiestund 1-2 timmar i veckan under skoldagen istället med lärarfokus på de elever som inte når målen. Vet att det skulle ta mycket resurser, men skulle nog vara effektiv. 
  • AndreaBD
    Räkan77 skrev 2022-12-20 09:38:41 följande:
    Problemet är att föräldrarna inte kan styra barnen från sina jobb, att de ska gå till studiestunden istället för att hänga med kompisarna. Många av eleverna som skulle behöva gå på studiestunden är inte motiverade. Jag skulle önska att läroplanen skulle ändras så att det skulle bli obligatorisk studiestund 1-2 timmar i veckan under skoldagen istället med lärarfokus på de elever som inte når målen. Vet att det skulle ta mycket resurser, men skulle nog vara effektiv. 
    Det förstår jag också. Men när jag då märker att föräldrarna antigen har glömt bort att det skulle vara läxläsning, eller i alla fall tycker att det inte är så farligt om ungdomen bara varit där två gånger av tio - då är det ju även föräldrarna som inte tar det på allvar. Så hur ska då ungdomen ta det på allvar? 

    Jag säger inget emot om det bara är ungdomen som är omotiverad, men i många fall var det föräldrarna som inte förmedlade till sina barn att det är viktigt, att de förväntar sig att hen ska gå dit. 

    Jag har själv varit i den sitsen. Min dotter fick extra matte i 5:an (också en allmän läxläsningstid). I mellanstadiet är det lite lättare att få dit dem, men jag hade också lite koll på att det inte ska rinna ut i sanden, dvs att hon går dit. 

    Jag kan inte tänka mig att skolan skulle vara emot att införa sånt. Dock är man lite överförsiktig där, föräldrarna skulle ju kunna misstycka om man "tvingar" barnen till något extra. Om det fungerar så är det definitivt värt det. Och det har skapats såna saker då och då. Kanske borde man verkligen ha något sånt i läroplanen. 
  • Anonym (V)
    Räkan77 skrev 2022-12-20 09:38:41 följande:
    Problemet är att föräldrarna inte kan styra barnen från sina jobb, att de ska gå till studiestunden istället för att hänga med kompisarna. Många av eleverna som skulle behöva gå på studiestunden är inte motiverade. Jag skulle önska att läroplanen skulle ändras så att det skulle bli obligatorisk studiestund 1-2 timmar i veckan under skoldagen istället med lärarfokus på de elever som inte når målen. Vet att det skulle ta mycket resurser, men skulle nog vara effektiv. 
    Vi gör så hos oss, både läxläsning på eftermiddagen och tid klassvis mitt i dagsschemat. 40 min räcker dock inte långt och beroende på ledarskapet i klassrummet blir olika mycket gjort. 
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 08:30:12 följande:
    Extra stöd får man inte om man har E. Men ni som föräldrar kan ju få tips om hur ni kan stötta hemma.
    Du har fel, det finns ingen sådan regel eller ens riktlinje. Stöd utgår från elevens behov, inte var eleven befinner sig på skalan.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-20 11:12:05 följande:
    Du har fel, det finns ingen sådan regel eller ens riktlinje. Stöd utgår från elevens behov, inte var eleven befinner sig på skalan.
    Jag talar inte utifrån regler utan av erfarenhet, de flesta skolor brukar koncentrera sig på de som skall nå godkänt.
    Men din skola ger alla stöd, det låter bra! På vilket sätt gör ni det? Hur har ni resurser till det?
  • TvillingmammaVästgöte

    Jag tycker i och för sig att det är riktigt att prioritera dem som kämpar för godkänt, attt få underkänt påverkar både självförtroendet och kan leda till stora svårigheter i livet. 

  • Anonym (gg)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 08:35:09 följande:
    Mutor för att läsa är det bästa. Min son fick ingen månadspeng, men han fick 100 kr per läst bok, då läste han.  
    Det hade nog inte fungerat på mitt andra barn, han fick en summa för varje höjning av betyget istället. Hade jag tagit per läst bok så hade det dessutom blivit svårmätt då mycket läsning var stycken på olika plattformar på nätet. Men han har också add, så han kan mycket väl försöka läsa en bok som han inte är intresserad av, utan att något i den fastnar.
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 12:03:26 följande:
    Jag talar inte utifrån regler utan av erfarenhet, de flesta skolor brukar koncentrera sig på de som skall nå godkänt.
    Men din skola ger alla stöd, det låter bra! På vilket sätt gör ni det? Hur har ni resurser till det?
    Ja det är möjligt att de gör.

    Det skulle bli ett långt inlägg om jag beskrev allt vi gör men vi stöttar även A-elever till att utveckla sina förmågor, det ingår i det som kallas individuell anpassning av undervisningen. Även formativ bedömning hjälper till viss del. Det behövs inga särskilda resurser eftersom det ingår i den vanliga undervisningen. Elever som har uppenbara svårigheter får så klart mer stöd, mer riktat, fler personer inblandade osv.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 12:03:26 följande:
    Jag talar inte utifrån regler utan av erfarenhet, de flesta skolor brukar koncentrera sig på de som skall nå godkänt.
    Men din skola ger alla stöd, det låter bra! På vilket sätt gör ni det? Hur har ni resurser till det?
    Jag tycker inte att skolorna saknar resurser, egentligen. Vissa kanske gör. Men ofta är det en organisationsfråga. Och som sagt, man erbjuder mycket som sedan inte utnyttjas. Även när det gäller mina egna barn har det inte varit så. Dvs. min dotter var faktiskt godkänd i matte och fick gå på extra för att hon var "osäker".  

    Men som sagt, organisation..... man hinner inte hjälpa alla enskilda elever på sitt eget personliga sätt alltid. Men det verkar många föräldrar förvänta sig? Jag vet, ett tag sas det att varje barn skulle få sina behov exakt tillgodosedda. Man skulle också skriva en individuell utvecklingsplan. Det där har man numera tagit bort, det är helt omöjligt att hinna med. Så långt det går, gör man ju gärna det - tillgodose individuella behov. Men en aning mer hjälp i små grupper skulle göra större nytta. 

    Det gillade jag på en skola som jag jobbat på - alla lärare bestämde tillsammans hur vi skulle organisera så att eleverna skulle få optimal hjälp. Ibland var det halvklass - vi jobbade fler timmar än vanligt, frivilligt, bara det blev bra. Vissa fick extra hjälp istället för elevens val. Vi skapade möjligheter. Men det beror alltid på rektorn och på organisationen om man ens tillåts fixa såna möjligheter. 
  • Anonym (Hopplöst)
    AndreaBD skrev 2022-12-20 09:30:34 följande:
    Det konstiga är dock att den läxläsningen som skolorna ändå försöker med då och då, inte nyttjas. Jag har sett det flera gånger under mina hittills 25 år som lärare. Skolorna lägger in läxläsning på två eller tre eftermiddagar i veckan och knappt någon elev kommer dit. Då fick man ta upp det i utvecklingssamtal och bestämma att eleven ska gå dit, och föräldrarna tyckte ju förstås att det var bra, men även då kom inte dessa elever regelbundet (ofta bara en, två gånger). Och föräldrarna reagerade inte på att de inte gick dit. Hur mycket mer ska skolan göra? Då har ju eleven och föräldrarna nonchalerat det. Och detta händer gång på gång! 
    Efter skolan är ju ungarna som en kraschad trasa och vill hem och vara ensam och vila först av allt. Dessutom känns det stigmatiserande att gå på läxläsning.
    Vad menar du att föräldrarna ska göra? Stå utanför skolan som en vakt och förhindra hemgång? De kanske har ett jobb att sköta också.
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?