jeanette02 skrev 2022-12-22 09:49:46 följande:
Jag grundar det på mina söner delvis och vänners. Mina söner presterar på topp när de ska läsa till sig eller få prov på raka fakta.
Frågan i åk 6 t ex resonera om migrationens påverkan genom tiderna förr och i nutid och för och nackdelar med den samma var rätt komplicerat i åk 6.
Nu är de lite äldre fungerar det mycket bättre med analys, resonemang.
Man har ju faktiskt ändrat väl i betygskraven i de lägre åk gällande just resonemang t ex.
Sedan jämför jag med 2 andra länder där man har mer faktabaserad, striktare utbildning det verkar både tjejer och killar vinna på. Men för svenska barn får ju aldrig ngt vara tråkigt tyvärr. Konstig inställning egentligen.
Som sagt, min erfarenhet är att det är svårt att få svenska barn till att göra det "tråkiga". Och det är väldigt oroande, och jag tror det beror på alla medier, allt tittande på youtube och liknande. Det ska bara vara underhållning hela tiden.
Fakta - nja... grejen där är ju att man dels har svårt att försvara varför man ska lära sig fakta när man ändå kan kolla upp det på nätet. Och det är ju inte samma mängd som tidigare, så att man lätt kan lära sig all fakta, utan det har ju utökats åt alla möjliga håll. Och samhället är ju inte heller längre sån att man bara ska göra det som sägs. Det har det inte varit sen länge tillbaka egentligen. Motsatsen ser man t.ex. i Ryssland - jag har kollat på en del videon där man frågade folk i Ryssland vad de tycker om olika saker, även kriget förstås. Och många säger att de inte har kunskap att bedöma det. Att de måste lita på vad deras ledare säger, eftersom de vet bättre. Detta är ju nackdelen.
Och det krävs ju i arbetslivet också. Dock inte i alla jobb.
Det är säkert för höga krav att ALLA måste kunna analysera och resonera. Men det är "enhetsskolan" i Sverige som gör. Att göra nivåskillnader - det är ett no-go. Likaså att ha olika skoltyper eller en intern uppdelning. Det där är en svensk grej, att alla måste göra exakt samma saker, få samma utbildning.