• Anonym (Ts)

Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.

Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.

Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

• Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-21 12:36:29 följande:

Klart bättre betyg än vi fruktat! Framför allt roligt för att han blev riktigt glad och stolt!

C i både engelska och spanska tex.

Däremot är det E i både matte, svenska och NO som ju är de ämnen där det krävs mest analys, som är mest grundläggande osv. Så vi får ju se hur vi ska ta tag i kontakterna med skolan nästa termin.

Ja det var ju inte så dåligt. Dessa betyg kommer inte att stoppa honom från att få ett arbete i alla fall! Det verkar värre att han inte orkar något efter en skoldag, Hur är hans kondition? I den åldern behöver man ju göra någon form av fysisk träning, om han inte vill idrotta kan ni ju gå på gym tillsammans eller åtminstone gå långa och raska promenader, 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-21 17:37:22 följande:
    Orkester, teater, idrott osv hur ska man lyckas få iväg barnet på sånt? Det finns ingen som helst ork till att vara bland folk eller att ta sig ut efter skolan.
    Kanske är det idé att börja nysta i den här änden först. Varför är han så trött och orkeslös? Löser ni det så kanske pojken får mer energi att orka med skolarbete och fritid.

Kanske en läkarundersökning och se över sömn- och matvanor. Mer motion ger med tiden mer ork, men i början kan det ju vara raka motsatsen. Passa på att kolla upp syn och hörsel med så att han inte är tvungen att lägga extra energi på att bara se och höra - det kan vara uttröttande om något.
  • AndreaBD
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-21 17:58:09 följande:

Jag har INTE gett upp. Bara tanken på att det finns en mikroskopisk chans gör att jag anstränger mig till max för att peppa och hjälpa. Prioriterar mig själv sist av allt, jag umgås aldrig med någon, gör aldrig något för min egen skull. På helgerna tar jag fram läxor och kämpar på. Ibland lyckas jag få med barnet på badhus eller iallafall ut en stund. Att kanske få se ett leende, kanske tom ett skratt gör att jag kämpar på.

Jag är alltid positiv inför barnet och pratar positivt om skolan. Men visst känner jag mig uppgiven av alla ouppnåeliga mål. Betyg nästa år och det ser inte ut att bli ett enda E.

Det vore ju väldigt bra att direkt i början skriva att barnet har ett funktionshinder - det där är ju inte ett barn med normal kapacitet. 
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-21 17:58:09 följande:

Jag har INTE gett upp. Bara tanken på att det finns en mikroskopisk chans gör att jag anstränger mig till max för att peppa och hjälpa. Prioriterar mig själv sist av allt, jag umgås aldrig med någon, gör aldrig något för min egen skull. På helgerna tar jag fram läxor och kämpar på. Ibland lyckas jag få med barnet på badhus eller iallafall ut en stund. Att kanske få se ett leende, kanske tom ett skratt gör att jag kämpar på.

Jag är alltid positiv inför barnet och pratar positivt om skolan. Men visst känner jag mig uppgiven av alla ouppnåeliga mål. Betyg nästa år och det ser inte ut att bli ett enda E.

Har ditt barn autism? Då kanske du inte ska jämföra med TS barn. Barn med funktionshinder behöver särskilt stöd.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Q) skrev 2022-12-21 18:18:29 följande:
    Kanske är det idé att börja nysta i den här änden först. Varför är han så trött och orkeslös? Löser ni det så kanske pojken får mer energi att orka med skolarbete och fritid.

Kanske en läkarundersökning och se över sömn- och matvanor. Mer motion ger med tiden mer ork, men i början kan det ju vara raka motsatsen. Passa på att kolla upp syn och hörsel med så att han inte är tvungen att lägga extra energi på att bara se och höra - det kan vara uttröttande om något.
    Det är dagens skola med alla ouppnåeliga krav som tröttar ut. Är en helt annan människa efter några dagars ledigt. Det var en helt annan skola på min tid.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-12-21 19:21:46 följande:
    Har ditt barn autism? Då kanske du inte ska jämföra med TS barn. Barn med funktionshinder behöver särskilt stöd.

Nej. 

AndreaBD skrev 2022-12-21 18:41:15 följande:
    Det vore ju väldigt bra att direkt i början skriva att barnet har ett funktionshinder - det där är ju inte ett barn med normal kapacitet. 

Nej har inga diagnoser. 

Inser väl att jag är lat och prioriterar fel när jag hör hur duktiga många andra föräldrar är.

• PH76
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-21 21:13:19 följande:
    Det är dagens skola med alla ouppnåeliga krav som tröttar ut. Är en helt annan människa efter några dagars ledigt. Det var en helt annan skola på min tid.
    Jag är 70-talist och har en kille på mellanstadiet, jag tycker att skolan är mycket slöare än den var på min tid. Men man måste ju som förälder ställa upp och hjälpa barnen med läxorna om de har svårt, lära dem hur de ska lära sig på bästa sätt.
  • AndreaBD
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-21 21:27:00 följande:

Nej. 

Nej har inga diagnoser. 

Inser väl att jag är lat och prioriterar fel när jag hör hur duktiga många andra föräldrar är.

Ett barn som inte får ett enda godkänt betyg ska inte ha ett funktionshinder? Sorry, men sånt finns inte. Det har jag aldrig sett under 25 år som lärare. 
  • Räkan77
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-21 21:13:19 följande:
    Fast så svårt är det inte för de allra flesta barn, om ditt barn inte orkar göra nåt annat än att få i skolan så behöver ni reda i det. Kanske att ditt barn behöver gå i en mindre undervisningsgrupp, få hjälp av specialpedagog, plocka bort nåt ämne osv. Om all energi går åt till skolarbete under terminerna så kommer hem att krascha förr eller senare och bli utbränd. Det drabbar ju inte bara vuxna i arbetslivet utan även barn i skolan.

Sen behöver ju skolan definitivt göra en pedagogisk utredning om det inte är gjort. 
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-21 21:27:00 följande:

Nej. 

Nej har inga diagnoser. 

Lat vet jag inte, men däremot oengagerad. Ett barn med så stora problem bör för det första utredas, för det andra få särskild stöd i skolan och det ligger på dig som förälder att tillse att det sker.
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?