• Anonym (Ts)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.


    Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.


    Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

  • Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (gg) skrev 2022-12-18 21:16:13 följande:
    I gymnasiet räcker det att få under A i betyg på en enda uppgift i svenska B för att få E på hela kursen enligt min sons lärare. Min son hade alltså A i allt utom den uppgiften och fick E.
    Det stämmer inte. Det räcker att få under A på en enda del av kunskapskraven för att få lägre betyg enligt det förra systemet, vi har ett nytt som började gälla denna hösttermin. Om din son fick E på någon del skulle han ha fått D i slutbetyg. Om han fick C på delen skulle han ha fått B i slutbetyg.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-18 22:10:05 följande:

    Helt sjukt, detta nya betygsystem gör att det nästintill är omöjligt att få E. Hur ska barnen kunna känna någon som helst framtidstro? Gymnasium endast för eliten.

    Något måste göras, för så här kan det inte få fortsätta.


    Det stämmer inte. Kunskapskriterierna är såvitt jag ser desamma men hur man bestämmer slutbetyget skiljer sig åt från det gamla systemet så det är mycket lättare att få ett medelbetyg iom att delar av kunskapskraven där eleven ligger högt kan väga upp för brister inom andra delar. Så, något ÄR redan gjort.
  • Anonym (Olika)

    Jag tror det är viktigt att viktigt att anpassa ambitionen efter barnet. För vårt äldsta barn så är ambitionen att försöka att inte få mestadels C, undvika att alls få D och E och få några A och B för att få upp snittet till "bättre än C". Detta då det är vad som behövs för att komma in på önskat gymnasium. 

    Vårt andra barn (som inte får betyg ännu) kommer nog ambitionen vara att hen ska klara av att genomföra tillräckligt många prov och gå på tillräckligt många lektioner för att alls kunna få en bedömning. Det barnet är sjukt intelligent (enligt tester som genoomförts så inte bata min egen bedömning) men har npf och klarar knappt av att gå i skolan. Skulle aldrig gå att sätta press på att prestera, det är press nog bara att vara på plats. 

  • AndreaBD
    Anonym (gg) skrev 2022-12-18 21:16:13 följande:
    I gymnasiet räcker det att få under A i betyg på en enda uppgift i svenska B för att få E på hela kursen enligt min sons lärare. Min son hade alltså A i allt utom den uppgiften och fick E.
    Det är inte så längre. Det är just det man har ändrat. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-18 22:21:47 följande:
    Det stämmer inte. Det räcker att få under A på en enda del av kunskapskraven för att få lägre betyg enligt det förra systemet, vi har ett nytt som började gälla denna hösttermin. Om din son fick E på någon del skulle han ha fått D i slutbetyg. Om han fick C på delen skulle han ha fått B i slutbetyg.
    Ja, då följde inte läraren detta, nästan hela klassen fick E eller F.
  • Anonym (gg)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 23:14:39 följande:
    Det är inte så längre. Det är just det man har ändrat. 
    När ändrade man det, detta hände i år.
  • Anonym (Ts)
    Hum Hum Humla skrev 2022-12-17 19:28:40 följande:
    När min dotter fick sina första betyg var det mest E och något D. Lärarna sa att de inte ville sätta så högt första terminen innan de lärt känna barnen, för att det är jobbigare att sänka betygen sen om det skulle visa sig behövas. När hon slutade 9:an hade hon mest A, några B och ett C.
    Så kan det absolut vara men här är det ju proven och bedömningarna under hösten som vi är bekymrade över, inte själva betyget på skolavslutningen egentligen.. 
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 15:16:39 följande:
    Jag är själv lärare på högstadiet. Det ni kan göra: Prata med lärarna - vad har de för intryck? Har han svårt för sig eller är han okoncentrerad/omotiverad? Det finns många möjligheter. Han kan ha dålig studieteknik (det kan man öva hemma ganska bra om man vet vad det är). Han kan bara vara lite omogen. 

    Jag tycker också att ni inte ska tänka för mycket betyg - mycket kan vara tillfälligt, utan det viktiga är att han förstår, hänger med i ämnena. Vilket intryck har ni då när ni läser läxor med honom? Har ni märkt något som skulle kunna vara ett problem? Så som att han inte förstår vad det handlar om, inte vet exakt hur han ska göra, är långsam, tappar tråden, har svårt att formulera begripliga svar, m.m.

    Såg att du skrev att han fick dålig resultat på tidigare nationellt prov i läsförståelse. Det finns barn som i princip förstår texten, men inte riktigt klarar att förstå vad de förväntas skriva som svar till frågorna. T.ex. att de skriver något som har med texten att göra, men inte just det som efterfrågas i den frågan. Om han gör så, så skulle han kunna få mycket sämre resultat på prov. Kolla även detta! Förstår han inte texterna eller förstår han inte vad han ska skriva på frågorna? 

    Om du kan få honom att läsa hemma, så vore det jättebra. Mutor är nog nästan det enda som funkar.
    Vi har haft kontakt med lärarna. SO-läraren konstaterade också att han ser att sonen har svårt att komma igång. Dvs sonen kan sitta där med pennan redo men har inte skrivit en rad en bra stund in i lektionen. 

    Vårt intryck vid läxläsningen är att han får in alldeles för lite från lektionerna. Alltså när vi börjar öva inför ett SO-prov eller NO-prov så startar vi från noll, typ, det känns inte som att han lärt sig så mycket på lektionerna som vi sen bara repeterar utan mycket rätt okänt för honom. Det känns som att vi gör mycket av lektionsarbetet hemma även om han varit på varenda lektion... Han saknar också studieteknik och liksom förmåga att plugga. Dvs är det konkreta frågor att svara på eller mattetal att räkna går det jättebra att göra det hemma men att förstå hur man tränar hemma på 30 sidor religion eller massor med glosor i spanskan går inte alls, där måste vi nöta och nöta med honom. Och vi har lagt ner minst tio timmar per ämne ihop med honom inför NO-prov och SO-prov under hösten och trots detta blir det ju  bara precis E i resultat. Väldigt små marginaler. 
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 15:16:39 följande:
    Jag är själv lärare på högstadiet. Det ni kan göra: Prata med lärarna - vad har de för intryck? Har han svårt för sig eller är han okoncentrerad/omotiverad? Det finns många möjligheter. Han kan ha dålig studieteknik (det kan man öva hemma ganska bra om man vet vad det är). Han kan bara vara lite omogen. 

    Jag tycker också att ni inte ska tänka för mycket betyg - mycket kan vara tillfälligt, utan det viktiga är att han förstår, hänger med i ämnena. Vilket intryck har ni då när ni läser läxor med honom? Har ni märkt något som skulle kunna vara ett problem? Så som att han inte förstår vad det handlar om, inte vet exakt hur han ska göra, är långsam, tappar tråden, har svårt att formulera begripliga svar, m.m.

    Såg att du skrev att han fick dålig resultat på tidigare nationellt prov i läsförståelse. Det finns barn som i princip förstår texten, men inte riktigt klarar att förstå vad de förväntas skriva som svar till frågorna. T.ex. att de skriver något som har med texten att göra, men inte just det som efterfrågas i den frågan. Om han gör så, så skulle han kunna få mycket sämre resultat på prov. Kolla även detta! Förstår han inte texterna eller förstår han inte vad han ska skriva på frågorna? 

    Om du kan få honom att läsa hemma, så vore det jättebra. Mutor är nog nästan det enda som funkar.
    När han haft läxor i läsförståelse så blir ju svaret på många frågor "det står ju inte". Dvs han saknar förmågan att läsa mellan raderna och kunna svara på det som inte står eller där man måste vända på ett resonemang. 
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 18:25:20 följande:
     Tror mig - vi lärare får också snart infarkt. Tror du det är roligt att jobba med ett betygssystem som är så pass oflexibelt? Nu har det ju ändrats och blivit lite bättre. 

    Det där med idrotten - läraren har gjort en korrekt bedömning. Det är betygskriterierna som är orsak till idiotin. 

    Nej, läraren kan inte tala om vad barnet borde göra för högre betyg. Och det beror i allra högsta grad på läroplanen!! Detta står t.o.m. i läroplanen - eller i skolverket kommentar till den!  Jag var väldigt förvånad när jag läste detta. Det stod tydligt att läraren inte kan förväntas  kunna säga sånt. Tyvärr - betygssystemet har gjort att man har brutit ner allt i små detaljer, men om man då ska skulle ge råd hur man ändå uppnår...... det funkar inte alltid att bryta ner det så. 

    Varför det är så svårt? T.ex.om det är något som man vet hänger på mognad och man vet att just den eleven klarar bara inte av det än. 

    Exempel: I SO - och NO-ämnen finns det såna kriterier som att man ska förstå helheten, sammanhangen, kunna applicera detta på andra situationer, och liknande. Vad ska läraren då ge för konkret moment som eleven ska träna på? Att förstå sammanhang? 
    "Att förstå sammanhang", det är en bra sammanfattning av det min son verkligen inte kan...
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?