• Anonym (Ts)

Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.

Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.

Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

• Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • Anonym (idiotier)

Dagens betygssystem är så förvirrande och demotiverande så jag undrar om jag ens hade levt om jag hade gått i skolan idag.

Att kunna få högsta betyg var det som gjorde att jag överlevde mobbingåren, och att se sitt A försvinna för en enda dålig inlämning eller ett läxprov när man har grym mensvärk hade varit helt förödande.

Ingen man träffar i i hela världen tycker att ett E låter bra eller ens godkänt när skalan går från A- E.

Kan bara hoppas att detta skitsystem försvinner snarast och inte konstigt att dagens ungdomar mår dåligt. Det hade jag också gjort.

• AndreaBD
    Anonym (idiotier) skrev 2022-12-18 16:40:18 följande:

Dagens betygssystem är så förvirrande och demotiverande så jag undrar om jag ens hade levt om jag hade gått i skolan idag.

Att kunna få högsta betyg var det som gjorde att jag överlevde mobbingåren, och att se sitt A försvinna för en enda dålig inlämning eller ett läxprov när man har grym mensvärk hade varit helt förödande.

Ingen man träffar i i hela världen tycker att ett E låter bra eller ens godkänt när skalan går från A- E.

Kan bara hoppas att detta skitsystem försvinner snarast och inte konstigt att dagens ungdomar mår dåligt. Det hade jag också gjort.

Jag tror du missförstått betygssystemet. Det är precis tvärtom. Har man en gång uppnått ett A - på ett betygskriterium så som skriva - så kan man just inte förlora det för en dålig inlämning. 
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 16:53:16 följande:
    Jag tror du missförstått betygssystemet. Det är precis tvärtom. Har man en gång uppnått ett A - på ett betygskriterium så som skriva - så kan man just inte förlora det för en dålig inlämning. 
    Vad konstigt, hos oss ger dom alltid eleven det lägre betyget även om det bara är ett enda delmoment som har det lägre betyget.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-12-18 16:58:26 följande:
    Vad konstigt, hos oss ger dom alltid eleven det lägre betyget även om det bara är ett enda delmoment som har det lägre betyget.
    Ja men det är i slutbetyget i så fall. Dessutom stämmer inte det heller, varken med nya eller gamla systemet.
  • Anonym (idiotier)
    Det skulle man kunna tro men så funkar det tyvärr inte på många håll.

En del lärare idag kan knappt knyta skorna och ännu mindre förstå de kriterier som de ska sätta betyg efter. De kan alltså inte förklara dem för föräldrarna eller eleverna heller.

Vi har t.ex. suttit med ett D i ett ämne och läraren kan inte säga en enda sak som vårt barn ska göra bättre/lära sig för att få ett högre betyg. Och sen slutar läraren efter en termin eller ett år och det är kaos och förvirring en gång till.

Min sons bästa vän har ett E i idrott från 9:an för att han inte klarade av en enda sak- dans. I allt annat hade han A, tränar kampsport på hög nivå osv.

Jag hade nog fått infarkt av ilska om det var jag.
  • Anonym (V)
    Det stämmer delvis men inte helt. Att en enda dålig inlämning inte ska stjälpa ett högre betyg har du helt rätt i, men läraren gör alltid en sammantagen bedömning. Både för hela betyget och de delar som återkommer under hela utbildningen i t ex språk. Att i åk 7 ha nått A på skrivdelen räcker absolut inte 9an ut. Progression i skrivandet från lägre än A till ett stadigt A under hela åk 9 bör dock ses som ett A om eleven prövas mot hela det centrala innehållet i skrivandet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-12-18 16:58:26 följande:
    Det är korrekt, om vi nu pratar om OLIKA betygskriterier. Hittills var man tvungen att ligga på det betyget som man siktar i varje betygskriterium (numera är det "de flesta").

Men man visar ju i regel samma kriterium flera gånger per termin/läsår. Exempel "skriva" i engelska. Eleven skriver kanske ungefär 4 texter på en termin, där räknas den bästa. 
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 17:42:47 följande:
    Det är korrekt, om vi nu pratar om OLIKA betygskriterier. Hittills var man tvungen att ligga på det betyget som man siktar i varje betygskriterium (numera är det "de flesta").

Men man visar ju i regel samma kriterium flera gånger per termin/läsår. Exempel "skriva" i engelska. Eleven skriver kanske ungefär 4 texter på en termin, där räknas den bästa. 
    Nja, inte "de flesta", det finns utrymme för utjämning så en elev som har spridda skurar A-E i kriterierna kan fortfarande få ett medelbetyg.
  • Anonym (V)
    Anonym (idiotier) skrev 2022-12-18 17:11:10 följande:

En del lärare idag kan knappt knyta skorna och ännu mindre förstå de kriterier som de ska sätta betyg efter. De kan alltså inte förklara dem för föräldrarna eller eleverna heller.

Vi har t.ex. suttit med ett D i ett ämne och läraren kan inte säga en enda sak som vårt barn ska göra bättre/lära sig för att få ett högre betyg. Och sen slutar läraren efter en termin eller ett år och det är kaos och förvirring en gång till.

Min sons bästa vän har ett E i idrott från 9:an för att han inte klarade av en enda sak- dans. I allt annat hade han A, tränar kampsport på hög nivå osv.

Det stämmer att kunskapen ibland är skrämmande låg om bedömning.

Nu vet jag förstås inte hur det var i din väns fall, men jag har har haft elever som vägrar/ej "klarar" dans när läraren kallar det "dans". I dessa fall, med F efter F, har jag sagt till idrottsläraren att sätta på musik, följa läraren och köra uppvärmning med instruktioner på step-bräda och hålla koll på koordination och rytm hos F:arna. Alla har då fixat dans aka rörelse till musik. 
  • AndreaBD
    Anonym (idiotier) skrev 2022-12-18 17:11:10 följande:

Tror mig - vi lärare får också snart infarkt. Tror du det är roligt att jobba med ett betygssystem som är så pass oflexibelt? Nu har det ju ändrats och blivit lite bättre. 

Det där med idrotten - läraren har gjort en korrekt bedömning. Det är betygskriterierna som är orsak till idiotin. 

Nej, läraren kan inte tala om vad barnet borde göra för högre betyg. Och det beror i allra högsta grad på läroplanen!! Detta står t.o.m. i läroplanen - eller i skolverket kommentar till den!  Jag var väldigt förvånad när jag läste detta. Det stod tydligt att läraren inte kan förväntas  kunna säga sånt. Tyvärr - betygssystemet har gjort att man har brutit ner allt i små detaljer, men om man då ska skulle ge råd hur man ändå uppnår...... det funkar inte alltid att bryta ner det så. 

Varför det är så svårt? T.ex.om det är något som man vet hänger på mognad och man vet att just den eleven klarar bara inte av det än. 

Exempel: I SO - och NO-ämnen finns det såna kriterier som att man ska förstå helheten, sammanhangen, kunna applicera detta på andra situationer, och liknande. Vad ska läraren då ge för konkret moment som eleven ska träna på? Att förstå sammanhang? 
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?