Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:50:30 följande:
Vi har haft kontakt med lärarna. SO-läraren konstaterade också att han ser att sonen har svårt att komma igång. Dvs sonen kan sitta där med pennan redo men har inte skrivit en rad en bra stund in i lektionen.
Vårt intryck vid läxläsningen är att han får in alldeles för lite från lektionerna. Alltså när vi börjar öva inför ett SO-prov eller NO-prov så startar vi från noll, typ, det känns inte som att han lärt sig så mycket på lektionerna som vi sen bara repeterar utan mycket rätt okänt för honom. Det känns som att vi gör mycket av lektionsarbetet hemma även om han varit på varenda lektion... Han saknar också studieteknik och liksom förmåga att plugga. Dvs är det konkreta frågor att svara på eller mattetal att räkna går det jättebra att göra det hemma men att förstå hur man tränar hemma på 30 sidor religion eller massor med glosor i spanskan går inte alls, där måste vi nöta och nöta med honom. Och vi har lagt ner minst tio timmar per ämne ihop med honom inför NO-prov och SO-prov under hösten och trots detta blir det ju bara precis E i resultat. Väldigt små marginaler.
Jag förstår. Ärligt sagt - jag var själv lite sån i skolan, och mina barn delvis också. Just SO och NO bygger ju på att man förstår helheten, men också kan sortera detaljerna i den. Det är lite av en mognadsfråga och det räcker med att man har lite ADHD eller lite autistiska drag, eller lite dyslexi, så har man lite svårt med det.
Det brukar bli bättre så småningom. I 9:an eller på gymnasiet ofta.
Det man kan göra, som jag också gjorde med mina barn: Anteckna under/efter lektion vad man har gått igenom. Eller stryk under i boken, om det går, och sedan skriva ner det i egna ord kanske en gång i veckan. Kanske kan man börja träna på att han antecknar det som läraren går igenom, kanske skriver läraren det på tavlan. Då är det viktigt att inte bara skriva av det utan att fatta, utan att skriva/rita
det så som man har förstått det. Man måste ju begripa sig på det senare. Man kan ju också be dessa lärare att kolla med honom att han har förstått. Han kan förstås också fråga. Bra om han blir aktiv själv.
Det där med att inte komma igång - om han behöver tänka, så behöver han nog det. Men om det är något som är oklart så kan ju läraren hjälpa honom, men det har hen säkert försökt, så jag antar att han behöver tiden.