• Anonym (Ts)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.


    Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.


    Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

  • Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • AndreaBD
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-18 22:10:05 följande:

    Helt sjukt, detta nya betygsystem gör att det nästintill är omöjligt att få E. Hur ska barnen kunna känna någon som helst framtidstro? Gymnasium endast för eliten.

    Något måste göras, för så här kan det inte få fortsätta.


    Nu överdriver du verkligen. Det är inga större problem att få E. Däremot var det kanske svårare att få de högre betygen. Men det har ju precis ändrats. 
  • AndreaBD
    Anonym (gg) skrev 2022-12-19 05:45:36 följande:
    När ändrade man det, detta hände i år.
    Det har gällt sedan den här terminen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:51:54 följande:
    När han haft läxor i läsförståelse så blir ju svaret på många frågor "det står ju inte". Dvs han saknar förmågan att läsa mellan raderna och kunna svara på det som inte står eller där man måste vända på ett resonemang. 
    Jo, jag känner igen det där alltför väl. Jag jobbar på en specialskola och har många som ligger på autismspektrum. Det är förstås inte säkert att din son också har dessa problem på den nivån att det blir just den diagnosen. Men allt i allt låter det som att han borde utredas. Ibland är det också lite av olika saker - lite språkstörning, lite dyslexi, lite autistiska drag till exempel. 

    Tala om för lärarna att ni pluggar så pass mycket hemma med honom! Då kanske de förstår att man behöver göra mer ifrån skolans sida. Kan ju hända att de inte märker det för att ni fångar upp det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:50:30 följande:
    Vi har haft kontakt med lärarna. SO-läraren konstaterade också att han ser att sonen har svårt att komma igång. Dvs sonen kan sitta där med pennan redo men har inte skrivit en rad en bra stund in i lektionen. 

    Vårt intryck vid läxläsningen är att han får in alldeles för lite från lektionerna. Alltså när vi börjar öva inför ett SO-prov eller NO-prov så startar vi från noll, typ, det känns inte som att han lärt sig så mycket på lektionerna som vi sen bara repeterar utan mycket rätt okänt för honom. Det känns som att vi gör mycket av lektionsarbetet hemma även om han varit på varenda lektion... Han saknar också studieteknik och liksom förmåga att plugga. Dvs är det konkreta frågor att svara på eller mattetal att räkna går det jättebra att göra det hemma men att förstå hur man tränar hemma på 30 sidor religion eller massor med glosor i spanskan går inte alls, där måste vi nöta och nöta med honom. Och vi har lagt ner minst tio timmar per ämne ihop med honom inför NO-prov och SO-prov under hösten och trots detta blir det ju  bara precis E i resultat. Väldigt små marginaler. 
    Jag förstår. Ärligt sagt - jag var själv lite sån i skolan, och mina barn delvis också. Just SO och NO bygger ju på att man förstår helheten, men också kan sortera detaljerna i den. Det är lite av en mognadsfråga och det räcker med att man har lite ADHD eller lite autistiska drag, eller lite dyslexi, så har man lite svårt med det.
    Det brukar bli bättre så småningom. I 9:an eller på gymnasiet ofta. 

    Det man kan göra, som jag också gjorde med mina barn: Anteckna under/efter lektion vad man har gått igenom. Eller stryk under i boken, om det går, och sedan skriva ner det i egna ord kanske en gång i veckan. Kanske kan man börja träna på att han antecknar det som läraren går igenom, kanske skriver läraren det på tavlan. Då är det viktigt att inte bara skriva av det utan att fatta, utan att skriva/rita
    det så som man har förstått det. Man måste ju begripa sig på det senare. Man kan ju också be dessa lärare att kolla med honom att han har förstått. Han kan förstås också fråga. Bra om han blir aktiv själv. 

    Det där med att inte komma igång - om han behöver tänka, så behöver han nog det. Men om det är något som är oklart så kan ju läraren hjälpa honom, men det har hen säkert försökt, så jag antar att han behöver tiden. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:53:33 följande:
    "Att förstå sammanhang", det är en bra sammanfattning av det min son verkligen inte kan...
    Det är svårt att träna på det. Men en sak som jag upptäckte själv när jag gick i skolan - om man pluggar mycket på delarna som ingår så faller saker och ting ofta på plats och plötsligt förstår man sammanhanget. Det är lite jobbigt, men det behövs säkert inte i alla ämnen. 
  • Anonym (V)
    Anonym (gg) skrev 2022-12-18 21:16:13 följande:
    I gymnasiet räcker det att få under A i betyg på en enda uppgift i svenska B för att få E på hela kursen enligt min sons lärare. Min son hade alltså A i allt utom den uppgiften och fick E.
    Då gjorde den läraren fel. 
  • Anonym (V)
    Hum Hum Humla skrev 2022-12-17 19:28:40 följande:

    När min dotter fick sina första betyg var det mest E och något D. Lärarna sa att de inte ville sätta så högt första terminen innan de lärt känna barnen, för att det är jobbigare att sänka betygen sen om det skulle visa sig behövas. När hon slutade 9:an hade hon mest A, några B och ett C.


    Ja, det där är ett väldigt trist sätt och felaktig bedömning från vissa lärare. Jag träffar dessa typer då och då som säger att det "sporrar" att få det lägre betyget. Nej, har man levererat på en nivå ska man förstås få det riktiga betyget. Vilka av oss vuxna vill ha 500 spänn i löneökning fast vi är "värda 900, men kämpa på likadant så ser vi nästa gång"? Det finns lärare som säger "Jag sätter inga A första terminen i sjuan". Likadant var det när jag gick i skolan på 80-talet. Det är maktmissbruk att hålla igen betyg på det viset och det finns ingen som helst evidens för de resonemangens framgång gällande barns motivation.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (gg) skrev 2022-12-19 05:45:07 följande:
    Ja, då följde inte läraren detta, nästan hela klassen fick E eller F.
    Ja det finns tyvärr många lärare som gör fel, både i gamla och nya systemet. Det som är än värre är att läraren inte har någon skyldighet att ändra betyg heller, även om man påpekar att det satts felaktigt.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:51:54 följande:
    När han haft läxor i läsförståelse så blir ju svaret på många frågor "det står ju inte". Dvs han saknar förmågan att läsa mellan raderna och kunna svara på det som inte står eller där man måste vända på ett resonemang. 
    Har ni funderat på om han befinner sig i den lättare delen av npf-skalan? Just sådana besvär är typiskt då, men det kan också vara så enkelt som att han inte har utvecklat den delen så mycket än. Ni får hålla ögonen öppna och fortsätta kämpa med läsförståelsen. Jag vet att du skrev att han inte tycker om att läsa skönlitteratur, men att läsa och skriva är de saker som kommer att hjälpa honom bäst. Han kanske skulle vilja skriva egna historier?
  • Anonym (V)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-19 10:29:14 följande:
    Har ni funderat på om han befinner sig i den lättare delen av npf-skalan? Just sådana besvär är typiskt då, men det kan också vara så enkelt som att han inte har utvecklat den delen så mycket än. Ni får hålla ögonen öppna och fortsätta kämpa med läsförståelsen. Jag vet att du skrev att han inte tycker om att läsa skönlitteratur, men att läsa och skriva är de saker som kommer att hjälpa honom bäst. Han kanske skulle vilja skriva egna historier?
    +1

    TS, jag hakar på detta inlägg. Med elever med dessa svårigheter använder vi bl a "Mellan raderna". Fråga om skolan har s.k "lästräning", i mindre grupp eller enskilt, samt om de kan ge er mtrl hemma. Följande är kopieringsunderlag för hela grundskolan. 
    www.studentlitteratur.se/serier/mellan-raderna/

Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?