• Anonym (Ts)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.


    Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.


    Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

  • Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-19 18:56:41 följande:

    Det är ju helt sjuk att de begär att ett barn ska klara av att läsa mellan raderna eller resonera och dra slutsatser. Sånt går ju inte att lära sig utantill.


     


     


     


    Läsförståelse går knappast ut på att lära sig utantill, det handlar om att förstå budskapet i en text. Inte alls orimligt att en 12-åring kan förväntas resonera och dra slutsatser. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:50:30 följande:
    Vi har haft kontakt med lärarna. SO-läraren konstaterade också att han ser att sonen har svårt att komma igång. Dvs sonen kan sitta där med pennan redo men har inte skrivit en rad en bra stund in i lektionen. 

    Vårt intryck vid läxläsningen är att han får in alldeles för lite från lektionerna. Alltså när vi börjar öva inför ett SO-prov eller NO-prov så startar vi från noll, typ, det känns inte som att han lärt sig så mycket på lektionerna som vi sen bara repeterar utan mycket rätt okänt för honom. Det känns som att vi gör mycket av lektionsarbetet hemma även om han varit på varenda lektion... Han saknar också studieteknik och liksom förmåga att plugga. Dvs är det konkreta frågor att svara på eller mattetal att räkna går det jättebra att göra det hemma men att förstå hur man tränar hemma på 30 sidor religion eller massor med glosor i spanskan går inte alls, där måste vi nöta och nöta med honom. Och vi har lagt ner minst tio timmar per ämne ihop med honom inför NO-prov och SO-prov under hösten och trots detta blir det ju  bara precis E i resultat. Väldigt små marginaler. 
    Tio timmar är ju inte mycket, vi lade ner mycket tid när vår tvillingar var just tolv år, speciellt SO var svårt för dem.  De var inte mogna. Förstod inte riktigt språket, och hade inte tillräckligt bra läsförståelse. Vi gjorde så att jag läste högt för dem ur texterna, då lärde de sig jättebra, jag läste högt och förklarade om det behövdes. Barn i den åldern behöver oftast lära sig genom att lyssna. Det är så vi lärt oss av de äldre generationerna i årtusenden. Så lärde vi oss i mellanstadiet på åttiotalet genom den sk katederundervisningen,  läraren berättar och eleverna lyssnar. Detta att lära sig påbegynn hand , fungerar inte för många barn. Mina barn har nu klarat gymnasiet med fina betyg så det var värt att hjälpa dem lite extra just i femman, sexan och sjuan var det svårt för dem.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-12-19 19:10:06 följande:
    Läsförståelse går knappast ut på att lära sig utantill, det handlar om att förstå budskapet i en text. Inte alls orimligt att en 12-åring kan förväntas resonera och dra slutsatser. 

    Om de ska förstå budskapet så måste ju någon förklara budskapet på en begriplig nivå först. Annars går det ju inte.

    I den åldern borde det bara var frågor som går att svara kort på. Dagens orimliga krav gör  barn utbrända redan innan högstadiet. Att förväntas skriva och resonera på en nivå som man är långt ifrån mogen till.

  • AndreaBD
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-19 18:56:41 följande:

    Det är ju helt sjuk att de begär att ett barn ska klara av att läsa mellan raderna eller resonera och dra slutsatser. Sånt går ju inte att lära sig utantill.


     


     


     


    Njaa... är det verkligen vettigare att förvänta sig att ALLT som barn lär sig i skolan ska gå att lära sig utantill? Ska de inte behöva förstå något alls?
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2022-12-19 22:08:16 följande:
    Njaa... är det verkligen vettigare att förvänta sig att ALLT som barn lär sig i skolan ska gå att lära sig utantill? Ska de inte behöva förstå något alls?
    +1
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-19 20:12:04 följande:

    Om de ska förstå budskapet så måste ju någon förklara budskapet på en begriplig nivå först. Annars går det ju inte.

    I den åldern borde det bara var frågor som går att svara kort på. Dagens orimliga krav gör  barn utbrända redan innan högstadiet. Att förväntas skriva och resonera på en nivå som man är långt ifrån mogen till.


    Ja, kraven är orimliga om man inte får rätt stöd. Jag tror att det är därför som likvärdigheten i skolan minskat så mycket . Stödet i skolan har minskat samtidigt som kraven har ökat, har man inte föräldrar som hjälper till blir det svårt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 11:52:12 följande:
    Ja det är ju något sådant jag vill ha från skolan. Någon form av extra stöd. Men svårt att veta vad man kan begära om han ändå når E i alla ämnen.
    Extra stöd får man inte om man har E. Men ni som föräldrar kan ju få tips om hur ni kan stötta hemma.
  • TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2022-12-18 15:16:39 följande:

    Jag är själv lärare på högstadiet. Det ni kan göra: Prata med lärarna - vad har de för intryck? Har han svårt för sig eller är han okoncentrerad/omotiverad? Det finns många möjligheter. Han kan ha dålig studieteknik (det kan man öva hemma ganska bra om man vet vad det är). Han kan bara vara lite omogen. 

    Jag tycker också att ni inte ska tänka för mycket betyg - mycket kan vara tillfälligt, utan det viktiga är att han förstår, hänger med i ämnena. Vilket intryck har ni då när ni läser läxor med honom? Har ni märkt något som skulle kunna vara ett problem? Så som att han inte förstår vad det handlar om, inte vet exakt hur han ska göra, är långsam, tappar tråden, har svårt att formulera begripliga svar, m.m.

    Såg att du skrev att han fick dålig resultat på tidigare nationellt prov i läsförståelse. Det finns barn som i princip förstår texten, men inte riktigt klarar att förstå vad de förväntas skriva som svar till frågorna. T.ex. att de skriver något som har med texten att göra, men inte just det som efterfrågas i den frågan. Om han gör så, så skulle han kunna få mycket sämre resultat på prov. Kolla även detta! Förstår han inte texterna eller förstår han inte vad han ska skriva på frågorna? 

    Om du kan få honom att läsa hemma, så vore det jättebra. Mutor är nog nästan det enda som funkar.


    Mutor för att läsa är det bästa. Min son fick ingen månadspeng, men han fick 100 kr per läst bok, då läste han.  
  • Anonym (V)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 08:30:12 följande:
    Extra stöd får man inte om man har E. Men ni som föräldrar kan ju få tips om hur ni kan stötta hemma.
    Det räcker att eleven har svårt att nå målen eller det befaras att hen inte kommer att nå målen, för rätt till extra anpassningar. Som jag förstått det hänger hans E ofta på en skör tråd.

    TS, sedan har vi det där med "ledning och stimulans" och vad en personligen anser att det är och kräver av en själv, konkret, i ens klasser. Det finns fantastiska lärare som genom att planera sin undervisning efter de elever de råkar ha framför sig just det året, behöver ge betydligt färre extra anpassningar än kollegan som kör sitt gamla upplägg varje gång tills för många kört i diket. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 08:27:05 följande:
    Ja, kraven är orimliga om man inte får rätt stöd. Jag tror att det är därför som likvärdigheten i skolan minskat så mycket . Stödet i skolan har minskat samtidigt som kraven har ökat, har man inte föräldrar som hjälper till blir det svårt. 
    Det konstiga är dock att den läxläsningen som skolorna ändå försöker med då och då, inte nyttjas. Jag har sett det flera gånger under mina hittills 25 år som lärare. Skolorna lägger in läxläsning på två eller tre eftermiddagar i veckan och knappt någon elev kommer dit. Då fick man ta upp det i utvecklingssamtal och bestämma att eleven ska gå dit, och föräldrarna tyckte ju förstås att det var bra, men även då kom inte dessa elever regelbundet (ofta bara en, två gånger). Och föräldrarna reagerade inte på att de inte gick dit. Hur mycket mer ska skolan göra? Då har ju eleven och föräldrarna nonchalerat det. Och detta händer gång på gång! 
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?