• Anonym (Ts)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.


    Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.


    Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

  • Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • Anonym (A)
    Spucks skrev 2022-12-17 12:34:19 följande:
    Jag tror ni ska be skolan om hjälp. Om han är dålig i alla eller nästan alla ämnen finns det ju ett generellt problem bakom, som man borde ta tag i. Då handlar det inte om olika styrkor och svagheter.
    Det tycker jag med.
  • Hum Hum Humla

    När min dotter fick sina första betyg var det mest E och något D. Lärarna sa att de inte ville sätta så högt första terminen innan de lärt känna barnen, för att det är jobbigare att sänka betygen sen om det skulle visa sig behövas. När hon slutade 9:an hade hon mest A, några B och ett C.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-17 10:42:30 följande:
    Jag tycker inte det är ni föräldrar som ska sätta nivån, det ska eleven. Sen kan man givetvis resonera om vad han tänker och kanske högre betyg i vissa ämnen, längre i andra osv. 
    Han går bara i åk 6. Jag jobbar på gymnasiet och jag blir lite beklämd när föräldrar redan i åk 6 oroar sig över betygen.  
    Så här fungerar det: Målen för betyg i åk 6 är ett eget avsnitt. När man sedan börjar åk 7 är det samma betygsmall (och mål) som gäller ändå upp till åk 9. ÅK6-betygen har noll relevans (personligen förstår jag inte hur politikerna drev igenom att de ska finnas, de har ingen funktion mer än nån slags fjäder i hatten hos politikerna, samt att de trodde att det skulle bidra till disciplin).
    Betygen i åk 7 kan vara rätt låga och man bygger sakta upp till slutbetygen i åk 9, vilka är de som är viktiga inför gymnasievalet. 

    Vad gäller analysförmåga är ungarna rätt omogna inne i hjärnan i åk 6. Klart att alla har utvecklats en bit till, till åk 9. Mognaden fortsätter förstås även på gymnasiet och där har vi samma resonemang: hur få dem att förstå vad analys är och hur man gör.
    Lärarna i teoretiska ämnen ska hjälpa eleverna med denna process men den är långsam. Vissa elever når inte "ända fram" så att säga. Många är mer praktiker och får höga betyg i de ämnena och kanske har E i sv,  sh etc. Då får det vara så. Man kan inte tvinga fram en mognad där den inte finns, men alla utvecklas givetvis hela tiden, om än olika fort. Vår hjärna är inte "vuxen" förrän framåt 25-års ålder. 

    Att tänka att E inte räcker till gymnasiet blir helgalet om ni tänker så. Nu vet jag inte vilken ort ni bor på och hur konkurrensen ser ut, men vill han inte in på teknik eller natur, profilerade ekonomiprogram etc, så är det inte svårt att komma in på det man vill, om det inte är speciellt profilerade skolor med tex idrott, musik eller annat, som gör att väldigt många söker. 

    Ni kan kolla upp lite runt detta redan nu, men det är flera år dit så det är inte ens säkert att det finns samma program, eller ens samma skolor att söka till om 3 år. 

    För att söka till ett teoretiskt program krävs minst 12 godkända betyg från åk 9 (och då måste vissa ingå som som,eng,ma) , till yrkesprogram krävs 8 betyg (ingår sv, eng, ma).

    Det allra bästa är att fundera över vad man tycker om, vad man tror sig kunna vara intresserad av/orkar med, så att man får en bra tid på gymnasiet. 

    Jag vet inte hur du tolkar det som oroar oss för betygen men vi vill ju att våra barn ska få så många möjligheter som möjligt i framtiden och en viktig del i det är ju att få betyg att kunna VÄLJA gymnasium och inriktning osv. Vi har ju ingen aning om vad som krävs betygsmässigt för det han kommer vilja söka om tre år men vi måste ju stötta så han når så långt han kan i skolarbetet. Vi bor i Storstockholm. Storasyskonet ska söka gymnasiet om ett år och då kommer vi ju lära oss mer om det och vad som krävs för olika skolor och program.


     


    Jag förstår helt att betygen inte spelar någon roll i åk 6. Men det är ju inte terminsbetyget som är relevant i min fundering ännu (de har han ju inte fått) utan det är alla resultat och bedömningar på prov under den här terminen som visar på att det är ganska svårt för honom. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-17 10:49:13 följande:
    Normalkurvan är som så att de flesta ligger i mitten eller strax under. En mindre andel elever ligger i botten och ytterligare färre mot toppen. Din son tillhör det lägre skiktet.

    Man ska vara nöjd med E, oavsett årskurs eller ämne. Man har rätt till individuellt stöd även om man inte har diagnos, du kan läsa mer om detta på Skolverkets hemsida. Skolan har dock ingen skyldighet att se till att din son får ett visst betyg, inte ens godkänt, de ska bidra till att han utvecklas så mycket som möjligt, och det är inte riktigt samma sak. Läraren ska så klart berätta för eleverna hur man kan tänka när man analyserar, de går ju i skolan just för att lära sig sådant och man kan inte förvänta sig att elever kan saker intuitivt, då behövde vi ju varken skolor eller betyg.

    Din son kommer in på gymnasiet men kanske inte på Teknikprogrammet eller liknande utan snarare något praktiskt om han har E i snitt. Däremot är det för tidigt att ge upp nu, slutbetygen ska spegla tre år av utbildning, en termins betyg är verkligen strunt samma. Det är första terminen, han hinner utvecklas mycket på två och ett halvt år. Det som är viktigt att ta med sig som förälder är att fira hans framgångar även om det "bara" är E, inte uttrycka ledsamhet att det inte blev mer utan bara poängtera att godkänt är bra nog men att om han vill nå högre så stöttar ni naturligtvis det och hjälper så gott ni kan. En förälders inställning gör stor skillnad!

    Se till att han läser mycket skönlitteratur, vanliga fysiska böcker. Det utvecklar språkkänslan och förmågan att läsa mellan raderna, det skapar större förståelse även för facklitterära texter. Uppmuntra honom att skriva dagbok också, skrivandet är viktigt för förståelsen. Lycka till.

    skolvarlden.se/artiklar/forskning-att-skriva-...
    Vi har haft kontakt med enskilda lärare under höstterminen kring vissa ämnen men skulle vilja få lite mer hjälp och kanske analys av om han behöver något mer stöd. Så vi tänker att vi tar kontakt med skolan i januari.

    Vi är jättetydliga med att målet för oss just nu är Minst godkänt i alla ämnen, inte mer. Men det känns som att han får precis E på prov även där vi kämpat oss blå innan provet. Så utan att vi lägger massor med kraft så går det inte, han lär sig alldeles för lite på lektionerna.

    Se till att han läser, tja, det händer inte att han läser en bok frivilligt. Vi har lyckats få honom att läsa lite under loven ibland genom mutor och uppmuntran men det kräver oerhört mycket tjat och pepp och krävs att det är den perfekta boken i hans ögon osv. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-17 10:53:03 följande:
    Han går i åk 6 till och med, dvs mycket hinner ändras på de kommande åren. Ingen bryr sig om vad han får det här sista året. Ingen. Det ger en indikation till kommande årskurser men det spelar faktiskt ingen roll, framtida lärare måste ändå bilda sig en egen uppfattning om hans förmågor och för det mesta får de inte ens se hans tidigare betyg. De får så klart om de vill men det kvittar egentligen. Viktig info om svårigheter, diagnoser osv ska ändå följa med överlämningen.
    Jag är fullt medveten om att betygen i sig är oviktiga. Men vi har ju höstterminens provresultat och bedömningar som vi ser till. Svenska och matte NP E, de gjorde en diagnos i svenska läsförståelse med ett gammalt NP och jag tror han blev underkänd på det i någon del osv. 

    De fick info från gamla skolan vid överlämningen om att han har lite svårt med koncentration osv men det verkar inte gjort någon skillnad.
  • Anonym (Ts)
    annabellelee skrev 2022-12-17 10:53:47 följande:
    Jag är lärare på gymnasiet. Jag tycker inte ni ska tänka betyg, utan snarare att lära ert barn en god rutin, alltså att plugga på rätt sätt. Bort med distraktioner (mobil om det finns), korta pluggpass, arbeta aktivt  med texterna (ställ frågor till texten, sammanfatta med egna ord osv). Lär honom bra strategier som kommer ge utdelning på lång sikt och som han kan ha nytta av upp till gymnasiet.

    Att tänka "han ska ha ett C, punkt slut!" är helt kontraproduktivt. Lär honom bra rutiner, så kommer hans förmågor komma till sin rätt, oavsett vilken nivå de ligger på.
    Vi har jobbat massor under hösten med att prata om studieteknik, skriva ner, upprepning osv. Problemet är att han verkar få med sig så lite från lektionerna att det känns som att vi börjar på noll när vi börjar öva inför ett prov,.
  • Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2022-12-17 12:34:19 följande:
    Jag tror ni ska be skolan om hjälp. Om han är dålig i alla eller nästan alla ämnen finns det ju ett generellt problem bakom, som man borde ta tag i. Då handlar det inte om olika styrkor och svagheter.
    Ja vi är inne på att prata med skolan mer övergripande (än i de enskilda ämnena) i januari. Vem tar man kontakt med i skolan och vad säger man? Vad kan vi begära?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-18 13:40:04 följande:
    Vi har haft kontakt med enskilda lärare under höstterminen kring vissa ämnen men skulle vilja få lite mer hjälp och kanske analys av om han behöver något mer stöd. Så vi tänker att vi tar kontakt med skolan i januari.

    Vi är jättetydliga med att målet för oss just nu är Minst godkänt i alla ämnen, inte mer. Men det känns som att han får precis E på prov även där vi kämpat oss blå innan provet. Så utan att vi lägger massor med kraft så går det inte, han lär sig alldeles för lite på lektionerna.

    Se till att han läser, tja, det händer inte att han läser en bok frivilligt. Vi har lyckats få honom att läsa lite under loven ibland genom mutor och uppmuntran men det kräver oerhört mycket tjat och pepp och krävs att det är den perfekta boken i hans ögon osv. 
    Det låter som en bra plan :) Men nej, lägg inte mer energi nu när det snart är dags för högstadiet, betygen nu kvittar. Som någon annan skrev är det viktigare att lära ut studieteknik mm. Och fortsätt peppa med böcker!
  • Anonym (Bob)
    Kotten23 skrev 2022-12-17 11:34:29 följande:

    Betyg är inte ett tecken på bra kunskap, höga betyg tyder på bra disiplin och kunna ta order och utföra uppgifter. 

    det är vad arbetsgivarna vill ha som arbetare. Dom flesta arbetsgivare struntar i hur bra betyg man har i fysik å kemi från gymnasiet. 


    man vill ha arbetare som fogar sig å utför arbetsuppgifterna utan klagan.  


    Hur ska du ha det?
    Du skriver att ag inte bryr sig om betyg men samtudugt att höga betyg visar att man kan ta order, vilket är vad de vill ha, så då blir ditt uttalande motsägelsefullt.

    Du får gärna återkomma med en förklaring angående ditt resonemang (?) kring höga betyg också, för det finns ingen självklar logik i påståendet som det står nu.
  • AndreaBD

    Jag är själv lärare på högstadiet. Det ni kan göra: Prata med lärarna - vad har de för intryck? Har han svårt för sig eller är han okoncentrerad/omotiverad? Det finns många möjligheter. Han kan ha dålig studieteknik (det kan man öva hemma ganska bra om man vet vad det är). Han kan bara vara lite omogen. 

    Jag tycker också att ni inte ska tänka för mycket betyg - mycket kan vara tillfälligt, utan det viktiga är att han förstår, hänger med i ämnena. Vilket intryck har ni då när ni läser läxor med honom? Har ni märkt något som skulle kunna vara ett problem? Så som att han inte förstår vad det handlar om, inte vet exakt hur han ska göra, är långsam, tappar tråden, har svårt att formulera begripliga svar, m.m.

    Såg att du skrev att han fick dålig resultat på tidigare nationellt prov i läsförståelse. Det finns barn som i princip förstår texten, men inte riktigt klarar att förstå vad de förväntas skriva som svar till frågorna. T.ex. att de skriver något som har med texten att göra, men inte just det som efterfrågas i den frågan. Om han gör så, så skulle han kunna få mycket sämre resultat på prov. Kolla även detta! Förstår han inte texterna eller förstår han inte vad han ska skriva på frågorna? 

    Om du kan få honom att läsa hemma, så vore det jättebra. Mutor är nog nästan det enda som funkar.

Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?