• Anonym (Ts)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.


    Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.


    Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

  • Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-21 21:13:19 följande:
    Det är dagens skola med alla ouppnåeliga krav som tröttar ut. Är en helt annan människa efter några dagars ledigt. Det var en helt annan skola på min tid.
    Kraven är väldigt höga idag, vad gäller att man skall kunna analysera och resonera. Det är inte så mycket fokus på faktakunskaper som förr. Det är särskilt svårt tror jag för killar som ofta mognar lite senare
  • Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-21 18:09:22 följande:
    Ja det var ju inte så dåligt. Dessa betyg kommer inte att stoppa honom från att få ett arbete i alla fall! Det verkar värre att han inte orkar något efter en skoldag, Hur är hans kondition? I den åldern behöver man ju göra någon form av fysisk träning, om han inte vill idrotta kan ni ju gå på gym tillsammans eller åtminstone gå långa och raska promenader, 
    Jag är TS och nu blandar du ihop min son med någon annan. Min son sportar massor, är med i två lagsporter och tränar och spelar match varje vecka. 
  • TvillingmammaVästgöte

    Men godkänt räcker, då kan man gå  ett praktiskt gymnasium. Det finns massor av relativt välbetalda jobb för killar som gått praktiskt gymnasium.

  • jeanette02
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-22 09:20:21 följande:
    Kraven är väldigt höga idag, vad gäller att man skall kunna analysera och resonera. Det är inte så mycket fokus på faktakunskaper som förr. Det är särskilt svårt tror jag för killar som ofta mognar lite senare
    Precis. Som tur är börjar de komma ikapp framåt 9:an på den punkten om man nu generaliserar lite. Men det är synd och skam hur killar faktiskt blir missgynnade i dagens skola.
    Fakta behöver man ju ha för att sedan kunna analysera och resonera. Synd att mången killar tappar sugen redan tidigt eftersom det är så flummigt tidigt i årskurserna.

    Ts det blir säkert bra med din son, han har ju bra betyg. Med ökad mognad kommer det bli ännu bättre framöver. 
  • AndreaBD
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-12-22 08:12:59 följande:
    Lat vet jag inte, men däremot oengagerad. Ett barn med så stora problem bör för det första utredas, för det andra få särskild stöd i skolan och det ligger på dig som förälder att tillse att det sker.
    Precis! 
  • AndreaBD
    jeanette02 skrev 2022-12-22 09:27:18 följande:
    Precis. Som tur är börjar de komma ikapp framåt 9:an på den punkten om man nu generaliserar lite. Men det är synd och skam hur killar faktiskt blir missgynnade i dagens skola.
    Fakta behöver man ju ha för att sedan kunna analysera och resonera. Synd att mången killar tappar sugen redan tidigt eftersom det är så flummigt tidigt i årskurserna.
    Vad grundar du det på? Att de skulle tappa sugen för att det är flummigt? Tvärtom - det fungerar inte så bra att göra något som är "tråkigt", så som fakta. Dagens barn sätter sig på tvären då. Det är för stor skillnad mellan det också den digitala underhållningen som barnen konsumerar.  Det gäller inte alla, men många. Där är det särskilt tjejer som ända kan motiveras. 
  • jeanette02
    AndreaBD skrev 2022-12-22 09:40:19 följande:
    Vad grundar du det på? Att de skulle tappa sugen för att det är flummigt? Tvärtom - det fungerar inte så bra att göra något som är "tråkigt", så som fakta. Dagens barn sätter sig på tvären då. Det är för stor skillnad mellan det också den digitala underhållningen som barnen konsumerar.  Det gäller inte alla, men många. Där är det särskilt tjejer som ända kan motiveras. 
    Jag grundar det på mina söner delvis och vänners. Mina söner presterar på topp när de ska läsa till sig eller få prov på raka fakta.
    Frågan i åk 6 t ex  resonera  om migrationens påverkan genom tiderna förr och i nutid och för och nackdelar med den samma var rätt komplicerat i åk 6.
    Nu är de lite äldre fungerar det mycket bättre med analys, resonemang. 
    Man har ju faktiskt ändrat väl i betygskraven i de lägre åk gällande just resonemang t ex. 
    Sedan jämför jag med 2 andra länder där man har mer faktabaserad, striktare utbildning det verkar både tjejer och killar vinna på. Men för svenska barn får ju aldrig ngt vara tråkigt tyvärr. Konstig inställning egentligen. 
  • jeanette02

    *Två andra länder jag har hyfsat bra insyn i skulle det stå. Men ja det finns ju för och nackdelar överallt. Finns inget perfekt system. Kanske Finlands då :) 

  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-22 09:20:54 följande:
    Jag är TS och nu blandar du ihop min son med någon annan. Min son sportar massor, är med i två lagsporter och tränar och spelar match varje vecka. 
    Men då har han ju en enorm kapacitet. 
  • TvillingmammaVästgöte
    jeanette02 skrev 2022-12-22 09:49:46 följande:
    Jag grundar det på mina söner delvis och vänners. Mina söner presterar på topp när de ska läsa till sig eller få prov på raka fakta.
    Frågan i åk 6 t ex  resonera  om migrationens påverkan genom tiderna förr och i nutid och för och nackdelar med den samma var rätt komplicerat i åk 6.
    Nu är de lite äldre fungerar det mycket bättre med analys, resonemang. 
    Man har ju faktiskt ändrat väl i betygskraven i de lägre åk gällande just resonemang t ex. 
    Sedan jämför jag med 2 andra länder där man har mer faktabaserad, striktare utbildning det verkar både tjejer och killar vinna på. Men för svenska barn får ju aldrig ngt vara tråkigt tyvärr. Konstig inställning egentligen. 
    Enligt min morbror som varit gymnasielärare i 43 år så får pojkar bättre betyg än flickor, på gruppnivå, när man mäter exakt kunskap i tex matematik och fakta. När betygen baseras mer på förmågan att resonera , som idag, då får flickor bättre betyg. 
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?