• Anonym (Ts)

Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.

Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.

Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

• Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-18 17:47:09 följande:
    Nja, inte "de flesta", det finns utrymme för utjämning så en elev som har spridda skurar A-E i kriterierna kan fortfarande få ett medelbetyg.
    Ja, visst. Jag ville inte gå in på alla detaljer nu, när det ändå inte var huvudfrågan.
  • AndreaBD
    Anonym (V) skrev 2022-12-18 17:49:04 följande:
    Det stämmer att kunskapen ibland är skrämmande låg om bedömning.

Nu vet jag förstås inte hur det var i din väns fall, men jag har har haft elever som vägrar/ej "klarar" dans när läraren kallar det "dans". I dessa fall, med F efter F, har jag sagt till idrottsläraren att sätta på musik, följa läraren och köra uppvärmning med instruktioner på step-bräda och hålla koll på koordination och rytm hos F:arna. Alla har då fixat dans aka rörelse till musik. 
    Bra idé , men det är en annan fråga. 
  • Anonym (SYV)

Jag har inte läst alla svar, men arbetar som studie- och yrkesvägledare på en högstadieskola. Och beroende på vilket program er son vill in på till gymnasiet så finns det goda möjligheter i nästan hela landet så länge man ligger på E eller lite över det. Sen ska han ju inte bara in på gymnasiet utan även klara sig igenom och komma ut ur det med godkänd gymnasieexamen, så det är klart att ni kommer få fortsätta kämpa. 

• Anonym (M)

Såvida ert barn inte aspirerar till att komma in på en prestigefylld utbildning så spelar inte betyget någon större roll så länge det är godkänt. Finns gott om folk som med nöd och näppe tagit sig igenom gymnasiet och ändå har helt OK arbete.

• Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 18:26:36 följande:
    Ja, visst. Jag ville inte gå in på alla detaljer nu, när det ändå inte var huvudfrågan.
    Nej ok, jag förstår det. Jag vet att du annars brukar ha koll på saker.

(Jag fick förresten svar från Skolverket om du minns diskussionen kring närvaro på lektioner, de har tydligen ändrat ordalydelsen, jag kopierar in svaret nedan.

"Vi har ändrat meningen som du refererar där det stod "knappast". Skolverket menar att en elev som fysiskt är på plats i klassrummet borde rimligen inte kunna bedömas som annat än närvarande. Detta är vad vi tycker.")
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-18 19:15:31 följande:
    Nej ok, jag förstår det. Jag vet att du annars brukar ha koll på saker.

(Jag fick förresten svar från Skolverket om du minns diskussionen kring närvaro på lektioner, de har tydligen ändrat ordalydelsen, jag kopierar in svaret nedan.

"Vi har ändrat meningen som du refererar där det stod "knappast". Skolverket menar att en elev som fysiskt är på plats i klassrummet borde rimligen inte kunna bedömas som annat än närvarande. Detta är vad vi tycker.")
    Även denna formuleringen är ju inte helt uteslutande. Dvs. det kan finnas undantag. 
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 19:21:59 följande:
    Även denna formuleringen är ju inte helt uteslutande. Dvs. det kan finnas undantag. 
    Precis, tycker inte det blev nämnvärt bättre där, men kanske ett halvt steg i rätt riktning iaf.
  • Anonym (gg)
    Anonym (V) skrev 2022-12-18 17:39:11 följande:
    Det stämmer delvis men inte helt. Att en enda dålig inlämning inte ska stjälpa ett högre betyg har du helt rätt i, men läraren gör alltid en sammantagen bedömning. Både för hela betyget och de delar som återkommer under hela utbildningen i t ex språk. Att i åk 7 ha nått A på skrivdelen räcker absolut inte 9an ut. Progression i skrivandet från lägre än A till ett stadigt A under hela åk 9 bör dock ses som ett A om eleven prövas mot hela det centrala innehållet i skrivandet. 
    I gymnasiet räcker det att få under A i betyg på en enda uppgift i svenska B för att få E på hela kursen enligt min sons lärare. Min son hade alltså A i allt utom den uppgiften och fick E.
  • McIris

Han ska nå målen i åk 6, thats it!
    Om han själv vill engagera sig att få högre i nåt så är det väl en bonus. Det hans betyg, inte era. 6:ans betyg är övningsbetyg. De ska inte användas till nåt.

I 8-9:an kan man fundera över vilka betyg man behöver till det man ska ha dem till Dvs söka gymnasie. 

• Anonym (Hopplöst)

Helt sjukt, detta nya betygsystem gör att det nästintill är omöjligt att få E. Hur ska barnen kunna känna någon som helst framtidstro? Gymnasium endast för eliten.

Något måste göras, för så här kan det inte få fortsätta.

Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?