• sandra85ws

Äter ni både lunch och middag?

Hej! 

Jag undrar hur era matrutiner ser ut? 

Mina ser ut såhär: 

-  frukost ( smörgås, juice och kaffe) 
    - Middag ( en rejäl portion lagad mat) 
    - Melkanmål ( frukt, rån/Digestive med pålägg och kaffe) 
    - Kvällsmat ( knäckebröd med kokt ägg och te. 

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

• Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?
  • Aliona

Jag skulle snabbt känna mig sjuk om jag åt macks tre gånger om dagen istället för varierad mat med protein och grönsaker. 

Så här ser mina matvanor ut: 
    07.00 Frukost (gröt med bär. filmjölk med musli eller kokta ägg) 
    10.00 Frukt 
    12.30 Lunch - alltid lagad. 
    16.00 Mellis (macka, chiapudding, grönsaksstavar, frukt eller nötter) 
    19.00 Lagad mat eller om lunchen varit stor, en lät soppa, sallad eller gröt. 

• Anonym (Boll)

Säg att du skämtar om att du går och funderar varför andra gör det. Har också gjort som du förut och det håller inte i längden tills tröttheten vitaminbrist är ett faktum. Med två barn äter vi vuxna också lika rejält handlar om energi. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Eller är det vi som är störda tycker du som försöker vara snäll sund mot kroppen med regelbundna måltider.

• Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-12 19:53:40 följande:
    Äter ni både lunch och middag?

Hej! 

Jag undrar hur era matrutiner ser ut? 

Mina ser ut såhär: 

-  frukost ( smörgås, juice och kaffe) 
    - Middag ( en rejäl portion lagad mat) 
    - Melkanmål ( frukt, rån/Digestive med pålägg och kaffe) 
    - Kvällsmat ( knäckebröd med kokt ägg och te. 

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

Jag förstår inte riktigt din fråga. Du äter ju på kvällen du också.
    Knäckemacka och ägg är väl en helt ok måltid för en person med stillasittande arbete? Du äter ju dessutom till eftermiddagskaffet (vilket nästan ingen på mitt jobb gör), så mellis plus knäcke och ägg blir ju tillsammans som en middag. Mat blir inte mindre nyttig, närings- eller energirik bara för att den är lättlagad. 

Jag äter: 
    07, frukost 
    09, te 
    12, lunch (ibland lagad mat, ofta smörgås eller filmjölk med müsli) 
    14:30, te
    17:30, kvällsmat (lagad mat, för barnen vill ha och mår bra av det) 

Ibland jobbar jag mer med kroppen och då äter jag ofta något (tex frukt) på eftermiddagen. Ibland äter jag fil o müsli hela dagen, men det skulle jag inte stå ut med för ofta. 

• Anonym (Bullen)
    Anonym (Boll) skrev 2022-11-13 05:13:34 följande:

Säg att du skämtar om att du går och funderar varför andra gör det. Har också gjort som du förut och det håller inte i längden tills tröttheten vitaminbrist är ett faktum. Med två barn äter vi vuxna också lika rejält handlar om energi. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Eller är det vi som är störda tycker du som försöker vara snäll sund mot kroppen med regelbundna måltider.

Säg att DU skämtar! Ägg och knäcke är näringsrikt och nyttigt. (Förutsätter att TS äter grönsaker till lunchen.) TS äter dessutom uppenbarligen regelbundet. Hade TS inte haft en tydlig vana hade hen ju inte kunnat reflektera kring att andras vanor kan se annorlunda ut. 

Hur mycket energi man behöver beror på hur mycket man rör sig. Det går inte heller att säga att ett större antal mål ger mer energi än ett litet antal. Det beror ju på vad man äter och hur mycket. 

• Anonym (Yrr)

Jag kör periodisk fasta. Äter inget mellan ca 18 på kvllen till ca 12 dagen efter. 

Jag äter lagad lunch 12, mellanmål vid 15, lagad middag 17.30.

Dessutom äter jag ketokost. Går inte runt och är hungrig. Ätit så här i över 5 år.

Gör undantag när jag är bortbjuden.

Jag är normalviktig men andra kallar mig smal.

• Postman

Jag äter: 06.30 lite frukost. En tallrik yoghurt. 9.00 lite frukost igen, en knäckemacka och en banan. 12.00 middag, lagad mat. 17.00 Kvällsmat, gröt och några knäckemackor, kanske ett ägg eller två.

• exandthecity
    Anonym (Yrr) skrev 2022-11-13 08:00:13 följande:

Jag kör periodisk fasta. Äter inget mellan ca 18 på kvllen till ca 12 dagen efter. 

Jag äter lagad lunch 12, mellanmål vid 15, lagad middag 17.30.

Dessutom äter jag ketokost. Går inte runt och är hungrig. Ätit så här i över 5 år.

Gör undantag när jag är bortbjuden.

Jag är normalviktig men andra kallar mig smal.

Kul att du hittat ett upplägg som passar dej. Jag har erfarenhet av PF sedan 5 år och började med keto för nån månad sedan
  • Anonym (Yrr)
    exandthecity skrev 2022-11-13 08:28:51 följande:
    Kul att du hittat ett upplägg som passar dej. Jag har erfarenhet av PF sedan 5 år och började med keto för nån månad sedan
    Vi blir fler och fler.
    Lycka till! 
  • sextiotalist

Nej
    Om jag lyssnar på min kropp så äter jag nog endast ett mål om dagen, lunch eller middag spelar ingen roll.
    Frukost sent. Ibland, om jag blir lite sugen, så kan jag äta ett kokt ägg.
    Men nu är jag 60+.
    När jag var yngre så åt jag mycket mer och oftare 

• Anonym (Old)

Äter alltid lagad mat både till lunch och middag. Däremot äter jag inte de gigant-portioner som serveras på lunchrestaurangerna häromkring (Sthlm city).

Frukost
    flingor och mjölk eller yoghurt, kaffe

Lunch 
    lagad mat, potatis, kött/fisk, pasta, grönsaker. Typ husmanskost 

Eftermiddag
    kaffe, ibland en frukt

middag
    som lunchen. Äter aldrig något efter middagen.

Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?