• sandra85ws

Äter ni både lunch och middag?

Hej! 

Jag undrar hur era matrutiner ser ut? 

Mina ser ut såhär: 

-  frukost ( smörgås, juice och kaffe) 
    - Middag ( en rejäl portion lagad mat) 
    - Melkanmål ( frukt, rån/Digestive med pålägg och kaffe) 
    - Kvällsmat ( knäckebröd med kokt ägg och te. 

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

• Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?
  • Anonym
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 16:21:39 följande:
    Det räcker med att du läser trådstarten så ser du att ts räknar upp vad hon äter, väldigt tydligt dessutom. Där står det att hon äter kvällsmat och exempel på vad det kan vara. Hon kallar inte det målet på kvällen för middag eftersom middag för de allra flesta brukar betyda tex potatis, kött, grönsaker som är varm. Om du kan läsa så går det faktiskt inte att missförstå.
    Ordvalet har mindre betydelse.
    Hon gör tvärtemot det hon påstår sig göra.

Som sagt.

Skinka med baconröra är definitivt tillagad mat. För normalt folk iallafall.

Jodå, jag kan läsa. Frågan är snarare om du har läsförståelse nog för att delta i skrivna forum.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym skrev 2022-11-13 16:26:44 följande:
    Ordvalet har mindre betydelse.
    Hon gör tvärtemot det hon påstår sig göra.

Som sagt.

Skinka med baconröra är definitivt tillagad mat. För normalt folk iallafall.

Jodå, jag kan läsa. Frågan är snarare om du har läsförståelse nog för att delta i skrivna forum.
    Nej, ordval har självklart stor betydelse, det är så vi förstår varandra, genom att vara noggranna med våra ordval.
    Nu är det så att ts pratar om tillagad MIDDAG, huruvida andra äter tillagad MIDDAG två gånger om dagen, inte tillagad mat. Du ser, därför är ordvalet viktigt eftersom det blir något helt annat ifall man väljer ordet mat istället för middag. Så vad ts menar är att skinka med baconröra är kvällsmål och inte en tillagad middag.
  • Cartjan1
    Vi har följande måltider till vardags:
    Ca
    07 - frukost
    9.30 - frukt (barn), vuxna förmiddagskaffe på jobbet
    12 - lunch ; barnen äter lagad mat via fsk medan vi vuxna ofta föredrar lite enklare som tex äggmacka, sallad, smörgås med lite matigare pålägg osv.
    15 - mellanmål (barn), em kaffe  med ev skorpa/knäcke/fika(vuxna)
    17.30 - middag; ordentligt mål med alla komponenter 

Så vi verkar väl egentligen äta ganska lika ts, bara att det du äter på kvällen äter jag helst mitt på dagen...Jag hinner sällan bli såpass hungrig till lunchtid att jag skulle kunna äta mitt stora mål då men sen em är jag ofta ordentligt hungrig efter en hel arbetsdag.
  • Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 16:00:15 följande:
    Ts har aldrig sagt att hon inte äter mat på kvällen. Hon har sagt att hon inte äter MIDDAG på kvällen. 

I trådstarten skriver hon att hon inte är hungrig på kvällen. Men ändå äter hon mackor med skinka och baconröra. Det är ju lagad mat,  ordentligt mäktig sådan till och med. Varför äter hon en massa protein och fett om hon inte är hungrig undrar jag. Och på vilket sätt skiljer sig hennes macka från tex pasta eller ris med samma baconröra (som många förmodligen hade kallat middag)? 

• Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 17:09:41 följande:
    Nej, ordval har självklart stor betydelse, det är så vi förstår varandra, genom att vara noggranna med våra ordval.
    Nu är det så att ts pratar om tillagad MIDDAG, huruvida andra äter tillagad MIDDAG två gånger om dagen, inte tillagad mat. Du ser, därför är ordvalet viktigt eftersom det blir något helt annat ifall man väljer ordet mat istället för middag. Så vad ts menar är att skinka med baconröra är kvällsmål och inte en tillagad middag.
    ...och det är det många av oss tycker är väldigt ologiskt. I synnerhet i kombination med att TS säger sig inte vara hungrig på kvällen. 
  • Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 16:21:39 följande:
    Det räcker med att du läser trådstarten så ser du att ts räknar upp vad hon äter, väldigt tydligt dessutom. Där står det att hon äter kvällsmat och exempel på vad det kan vara. Hon kallar inte det målet på kvällen för middag eftersom middag för de allra flesta brukar betyda tex potatis, kött, grönsaker som är varm. Om du kan läsa så går det faktiskt inte att missförstå.
    Hon äter ju varmt och tillagat kött. Det är helt ok att inte kalla det middag om man inte vill, men det blir ju väldigt konstigt att undra hur andra kan vara så hungriga på kvällen och så äter man själv en macka som i sig är minst lika mättande som vilken middagsmat som helst. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Bullen) skrev 2022-11-13 17:27:26 följande:
    ...och det är det många av oss tycker är väldigt ologiskt. I synnerhet i kombination med att TS säger sig inte vara hungrig på kvällen. 
    Nej, ts säger inte att hon inte är hungrig på kvällen. Hon säger att hon inte är såpass hungrig så att hon vill äta en hel middag.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Bullen) skrev 2022-11-13 17:25:26 följande:

I trådstarten skriver hon att hon inte är hungrig på kvällen. Men ändå äter hon mackor med skinka och baconröra. Det är ju lagad mat,  ordentligt mäktig sådan till och med. Varför äter hon en massa protein och fett om hon inte är hungrig undrar jag. Och på vilket sätt skiljer sig hennes macka från tex pasta eller ris med samma baconröra (som många förmodligen hade kallat middag)? 

Tja, mängden mat kanske. Jag vet ju förstås inte hur stor mängd middag du brukar äta men för mig blir det mer mat än vad en macka med baconröra blir.
  • Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 17:36:34 följande:
    Tja, mängden mat kanske. Jag vet ju förstås inte hur stor mängd middag du brukar äta men för mig blir det mer mat än vad en macka med baconröra blir.
    Just bacon ju väldigt mäktigt, så en macka med skinka och så baconröra till det är helt klart jämförbart med middagsmat för mig. 
  • Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 17:34:34 följande:
    Nej, ts säger inte att hon inte är hungrig på kvällen. Hon säger att hon inte är såpass hungrig så att hon vill äta en hel middag.
    Tja... 
    sandra85ws skrev 2022-11-12 19:53:40 följande:
    ...

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?