• sandra85ws

Äter ni både lunch och middag?

Hej! 

Jag undrar hur era matrutiner ser ut? 

Mina ser ut såhär: 

-  frukost ( smörgås, juice och kaffe) 
    - Middag ( en rejäl portion lagad mat) 
    - Melkanmål ( frukt, rån/Digestive med pålägg och kaffe) 
    - Kvällsmat ( knäckebröd med kokt ägg och te. 

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

• Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?
  • sandra85ws

Vad roligt med alla svar fina ni!! 

När jag äter vid 12-13 tiden så äter jag en stor portion mat och alltid med grönsaker till. 

Någon skrev att jag inte rör på mig men det gör jag. Jag jobbar nämligen heltid i hemtjänsten. Så springer hela dagarna. 

Kul att se alla svar. Igår blev det 2 äggmackor på kvällen och idag blir det smörgås med skinka och baconröra. 

• asdfgh

På vardagarna äter jag:

Frukost: oftast osötad müsli med mjölk
    Fika: Te, ibland en frukt eller en macka
    Lunch: Oftast lagad mat
    Fika (oftast): Te, ibland en frukt

Kvällsmat: Lagad mat

På helgerna blir det oftast bara frukost, lunch och kvällsmat, ev med något gofika på eftermiddagen.
  • sandra85ws

Ikväll menar jag blir det smörgås med skinka och baconröra skulle det stå.

• Anonym (k)

Så nu äter du plötsligt mitt på dagen....

Men samtidigt enorm deja vu från en tråd med samma frågeställning så förväntar mig inget.

• exandthecity
    Anonym (Yrr) skrev 2022-11-13 08:41:16 följande:
    Vi blir fler och fler.
    Lycka till! 

Blir vi??
    Kändes som att lchf var skitstort för ca 15 år sedan i.a.f. var det mycket snack på olika forum om träning/hälsa etc och att det sedan har mattats av. Kollar man de svenska grupper på FB som finns inom keto / low carb så är det väldigt lite aktivitet.
    Eller är det bara jag som är boomer som ännu inte fimpat fejjan ??
    Personligen tror jag att många äter proteinrika snacks alltför ofta, vilket ger insulinrespons och då får de inte fördelarna av ett riktigt keto-upplägg och då kanske många har lagt ner det. Detta baserat på mina observationer av vad folk lägger ut på sociala media. 

• Swytte

Jag äter enligt följande

Arbetsveckor:
    kl 12: lunch, mindre portion lagad mat
    kl 18-19: middag, lagad mat

Ledig:
    kl 9: frukost, tre mackor
    kl 18-19: middag, lagad mat

Jag förstår verkligen inte hur man orkar/hinner/ids äta mellanmål flera ggr per dag!!! 

• sandra85ws

Vadå äter plötsligt mitt på dagen? 

Jag skrev från början att jag äter middag mitt på dagen. 

Så vad menar du? 

• Anonym (Jennie)

På vardagar äter jag mycket lagad mat och grönsaker till lunch, mellanmål (typ 17-18) och kvällsmål om jag tränat, annars inte. Kaffe till frukost bara.

Lediga dagar blir det istället nåt lätt (macka/yoghurt) till lunch och lagad mat till middag. 

Så ett mål lagad mat om dagen räcker för mig. Men det handlar också om att jag tycker det är så tråkigt att laga mat. Jag får alltså billig och god lagad lunch på jobbet. 

• sandra85ws

Läs innan du kommenterar.

• chrissepisse
    Anonym (k) skrev 2022-11-13 09:37:40 följande:

Så nu äter du plötsligt mitt på dagen....

Men samtidigt enorm deja vu från en tråd med samma frågeställning så förväntar mig inget.

Med middag avser ts troligtvis det många kallar för lunch. När jag var liten pratade man ofta om middag och kvällsmat istället för om lunch och middag.
Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?