• sandra85ws

Äter ni både lunch och middag?

Hej! 

Jag undrar hur era matrutiner ser ut? 

Mina ser ut såhär: 

-  frukost ( smörgås, juice och kaffe) 
    - Middag ( en rejäl portion lagad mat) 
    - Melkanmål ( frukt, rån/Digestive med pålägg och kaffe) 
    - Kvällsmat ( knäckebröd med kokt ägg och te. 

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

• Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?
  • Anonym (Teddy)
    sandra85ws skrev 2022-11-14 17:18:07 följande:

Intressant att du inte ger middag på kvällen till ditt barn. 
    Mina barn äter dåligt med mat på kvällen så jag har börjat ge ägg och gröt till dom på kvällen istället om dom ätit bra i förskola/skola. 

Ja, vårt kvällsmål brukar se ut som en frukost ungefär. Jag är noga med att försöka få med grönsaker på mackan också, inte bara korv eller ost.
  • Anonym (Teddy)
    sandra85ws skrev 2022-11-14 17:18:07 följande:

Intressant att du inte ger middag på kvällen till ditt barn. 
    Mina barn äter dåligt med mat på kvällen så jag har börjat ge ägg och gröt till dom på kvällen istället om dom ätit bra i förskola/skola. 

Ja, vårt kvällsmål brukar se ut som en frukost ungefär. Jag är noga med att försöka få med grönsaker på mackan också, inte bara korv eller ost.
  • kalmarpiraten
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-14 17:54:29 följande:
    Intressant. Jag minns att jag som liten halvlåg i tandläkarstolen och eftersom man inte kan göra så mycket där så läste jag på alla planscher som fanns på väggen. Där stod det att man inte bör småäta mellan måltiderna. Nåt decennium senare som vuxen satt jag i precis samma tandläkarstol och noterade att det plötsligt stod tvärtom på planscherna. Nu borde man istället äta åtta gånger om dagen eller vad det var. Jag undrade vilka förutom kroppsbyggare som orkar äta åtta gånger om dagen? Jag fattar att många av målen ska vara mellanmål, kanske bara en frukt, men jag tycker det är mycket ändå.
    En frukt typ ett äpple, apelsin eller banan räknar jag ju iof sig inte som mat eller måltid. Utan nu syftar jag på "rejäla måltider". MEN - jag dricker väldigt väldigt många koppar kaffe varje dag. Och jag dricker ALDRIG skitdrycker som cola, fanta, sportdrycker eller liknande. Och är väldigt sparsam med alkohol. Dock är jag inte absolutist.

Btw, jag har inte haft en enda förkylning eller influensa sedan förra årtusendet så något rätt borde väl min mathållning ha fört med sig. 
  • Anonym (Bullen)
    Pope Joan II skrev 2022-11-14 17:36:13 följande:
    Jag undrar varför detta är en återkommande fundering hos dig? 

www.familjeliv.se/forum/thread/81801345-bade-lunch-och-middag-till-vuxen/8

Ja, precis. Det är den jag har menat när jag skrev att jag läst detta tidigare!

Antingen vill TS bara provocera (och det gick ju jättebra - grattis!), eller så rör det sig om en ätstörning. Eller så är TS en person som tänker på lite annat sätt än de flesta andra. Och det är ju ok att göra, men inte om det innebär att man är otrevlig. 

• sandra85ws

Det va sista gången jag startade en tråd här. Kan jag lova. Visste inte att folk skulle ha åsikter om att jag startade 2 liknande trådar. Trodde det va upp till mig men jag hade tydligen fel. Bäst ni kollar igenom familjeliv för det händer ganska ofta att folk startar liknande trådar. Håll efter dom ni familjelivs poliser!! 

• Anonym
    sandra85ws skrev 2022-11-14 18:35:38 följande:

Det va sista gången jag startade en tråd här. Kan jag lova. 

Bra, glöm inte löftet bara.
  • sandra85ws
    Anonym skrev 2022-11-14 18:37:04 följande:
    Bra, glöm inte löftet bara.
    Nejdå. Men vad gör det dig om jag startar trådar? 
  • Jill 79

Jag äter mycket för att jag är hungrig. Och jag har ett fysiskt arbete och är utsvulten när jag kommer hem på kvällen. 
    Jag äter liten frukost 5.00 en kopp te och två knäckemackor. Sen andra frukost på jobbet ca 7.30 havregrynsgröt och två limpmackor. Sen lunch vid 12. Kvällsmat 17.30 och oftast nånacka senare på kvällen  vid 8 tiden. 
    Hade aldrig överlevt utan två lagade måltider varje dag. Är jag ledig någon dag kan jag nöja mig Sen frukost och hoppa över lunchen. Men på kvällen vill jag ha mat oavsett.

• Anonym
    sandra85ws skrev 2022-11-14 18:39:26 följande:
    Nejdå. Men vad gör det dig om jag startar trådar? 
    Ingenting, såvida du inte tjatar vidare om att du inte äter mat på kvällen när du i själva verket gör det.
    STarta en tråd om svampplockning eller knyppling istället, om du måste starta fler.
  • Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-14 18:35:38 följande:

Det va sista gången jag startade en tråd här. Kan jag lova. Visste inte att folk skulle ha åsikter om att jag startade 2 liknande trådar. Trodde det va upp till mig men jag hade tydligen fel. Bäst ni kollar igenom familjeliv för det händer ganska ofta att folk startar liknande trådar. Håll efter dom ni familjelivs poliser!! 

Jag tror att många med mig främst tycker att du verkar lite knepig/annorlunda och försöker förstå vad du menar och varför du gör så här. 
Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?