• sandra85ws

Äter ni både lunch och middag?

Hej! 

Jag undrar hur era matrutiner ser ut? 

Mina ser ut såhär: 

-  frukost ( smörgås, juice och kaffe) 
    - Middag ( en rejäl portion lagad mat) 
    - Melkanmål ( frukt, rån/Digestive med pålägg och kaffe) 
    - Kvällsmat ( knäckebröd med kokt ägg och te. 

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

• Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?
  • sandra85ws
    Cartjan1 skrev 2022-11-14 20:25:20 följande:
    Försök strunta i de som bara är otrevliga, är inte värt att ödsla energi på de som går igång när de märker att någon tar illa upp. Försök istället att fokusera på de som bemött trevligt, oavsett om de höll med dig eller inte.  Däremot tycker jag att det är bra att du faktiskt skriver rakt ut att du tar illa vid dig, inte alla som vågar.

Allt gott!
    Tack snälla du. Det värmde att höra!! 
  • Anonym (Teddy)
    Cartjan1 skrev 2022-11-14 20:25:20 följande:
    Försök strunta i de som bara är otrevliga, är inte värt att ödsla energi på de som går igång när de märker att någon tar illa upp. Försök istället att fokusera på de som bemött trevligt, oavsett om de höll med dig eller inte.  Däremot tycker jag att det är bra att du faktiskt skriver rakt ut att du tar illa vid dig, inte alla som vågar.

Allt gott!
    Det har du alldeles rätt i faktiskt, väldigt få som har modet att säga det. Och bra att du belyser det ytterligare. 
  • Anonym (Teddy)
    sandra85ws skrev 2022-11-14 20:30:06 följande:
    Tack snälla du. Det värmde att höra!! 
    Och jag tycker faktiskt att din frågeställning är intressant och kliar mig i huvudet över alla som tolkar dig som otrevlig, eller vad var det nu......knepig lol. Finns många knepiga reaktioner i denna tråden.....
  • sandra85ws
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-14 20:51:10 följande:
    Och jag tycker faktiskt att din frågeställning är intressant och kliar mig i huvudet över alla som tolkar dig som otrevlig, eller vad var det nu......knepig lol. Finns många knepiga reaktioner i denna tråden.....

Ja, jag tycker inte jag varit otrevlig. Jag är ingen otrevlig person. 

Tack för din feedback/stöd genom hela tråden. Det gjorde allt lättare!!  

• Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-14 21:02:24 följande:

Ja, jag tycker inte jag varit otrevlig. Jag är ingen otrevlig person. 

Tack för din feedback/stöd genom hela tråden. Det gjorde allt lättare!!  

Jag tror inte heller att du varit medvetet otrevlig. Du ger inte alls intryck av att vara sån. Men din trådstart kan uppfattas som otrevlig och, framför allt, kritiserande - som att du framhåller dig själv som duktig och att andra äter för mycket. I synnerhet i kombination med citatet jag klippte från din tidigare tråd där du uttryckligen skriver att vuxna bara behöver ett mål mat om dagen. I ett samhälle där var femte ung kvinna uppger sig vara ätstörd är det problematiskt och olyckligt att uttrycka sig så. 

• Anonym (Äta gör man)

Frukost 6.15 surdegsmacka
    Frukost 9.00 surdegsmacka

Lunch 12.00 lagad uppvärmd mat. Idag: köttfärssås och potatismos.
    Middag 17:00 kassler o ris och broccoli.
    Kvällsfika: 3 st Spendrups premium gold 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Bullen) skrev 2022-11-14 21:13:18 följande:

Jag tror inte heller att du varit medvetet otrevlig. Du ger inte alls intryck av att vara sån. Men din trådstart kan uppfattas som otrevlig och, framför allt, kritiserande - som att du framhåller dig själv som duktig och att andra äter för mycket. I synnerhet i kombination med citatet jag klippte från din tidigare tråd där du uttryckligen skriver att vuxna bara behöver ett mål mat om dagen. I ett samhälle där var femte ung kvinna uppger sig vara ätstörd är det problematiskt och olyckligt att uttrycka sig så. 

Men om sen ts säger att det inte är hennes mening att kritisera och vara otrevlig, varför kan du inte acceptera det? Du tjatar om samma saker hela tiden och en del saker är ju uppenbara missförstånd som tex att vuxna bara skulle behöva ett mål mat om dan. Du tror inte ts menar ett lagat mål mat dvs middag om dan? En del av er tolkar ts som f-n tolkar bibeln.
  • Tusselina

Tja det är ju inte så konstigt med alla de som hävdar att de blir tjocka "trots att de inte äter nästan något" när folk som TS här har idéer att mellanmål och mackmat är "lättare". En annan vanlig är de som köper färdiga sallader och tror det är ett lätt alternativ när det oftast är stor mängd energi.
    En liten portion vanlig lagad mat är oftast både mindre energi och mer näring än mackor och gröt och sånt som ofta är rätt tomma kalorier. 

Sen hjälper det ju inte för folk att förstå vad TS menar när hon blandar ihop begreppen och frågar om folk äter "både lunch och middag" och samtidigt kallar sin egen lunch för middag.... Visst en del kallar det som äts "mitt på dagen" middag även fast det inte är särskilt vanligt idag, men då kan man inte samtidigt blanda in termen lunch och fråga om folk äter båda. Används båda på det sättet så är middag det som äts senare och lunch tidigare. 

Men ja, varför i hela friden starta en ny tråd om saken? Vore det nyfikenhet så hade du ju redan fått en massa svar i den första. Det är ett väldigt skumt beteende speciellt när det gäller ett ämne som inte är särskilt normalt att starta en tråd om från början. OM man då inte håller till de som försöker kockettera om minsann hur lite de äter och andra är så glupska, så det är inte så konstigt att de svaren kommer. Det blir som sagt lite extra löjligt då det är baserat på en felaktig idé att det vore mindre och lättare att äta mackor. Enklare? ja det kan det väl vara lite beroende på vad alternativen är, men knappast inte universalt "lättare" och nyttigare. 

Ät vad du vill, men du borde nog fundera närmare på varför du är så fixerad vid vad andra äter eller inte. Tror dock inte att det handlar om någon oskyldig nyfikenhet, då hade TS formulerats helt annorlunda. 

Hur jag äter? Det varierar stort. Har oftast inte tid och möjlighet till två lagade mål mat, men mår definitivt mycket bättre när det sker. Blir det mjölmat (bröd, gröt, pasta etc.) alltför ofta pajar magen och vikten ökar. 

• Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-14 21:30:52 följande:
    Men om sen ts säger att det inte är hennes mening att kritisera och vara otrevlig, varför kan du inte acceptera det? Du tjatar om samma saker hela tiden och en del saker är ju uppenbara missförstånd som tex att vuxna bara skulle behöva ett mål mat om dan. Du tror inte ts menar ett lagat mål mat dvs middag om dan? En del av er tolkar ts som f-n tolkar bibeln.

För att det är viktigt att förstå hur det man skriver kan påverka andra. Att det är så många som reagerat negativt (om än inte lika ihärdigt som jag) tycker jag talar sitt tydliga språk. Jag har ett par ätstörda kompisar och kan säga att kommentarer som TS triggar igång väldigt skadliga processer hos dem.

TS påstår därtill att jag har åsikter om vad hon äter, vilket jag aldrig haft. Den som har åsikter om andras matvanor är TS själv. 

Och tjatar jag för att jag aldrig får svar på mina frågor, och det är väldigt irriterande och, faktiskt, ett otrevligt beteende från TS sida, när jag tänker efter. 

• EpicF
    sandra85ws skrev 2022-11-13 10:15:36 följande:

Vadå äter plötsligt mitt på dagen? 

Jag skrev från början att jag äter middag mitt på dagen. 

Så vad menar du? 

Vilket är detsamma som lunch.
Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?