• sandra85ws

Äter ni både lunch och middag?

Hej! 

Jag undrar hur era matrutiner ser ut? 

Mina ser ut såhär: 

-  frukost ( smörgås, juice och kaffe) 
    - Middag ( en rejäl portion lagad mat) 
    - Melkanmål ( frukt, rån/Digestive med pålägg och kaffe) 
    - Kvällsmat ( knäckebröd med kokt ägg och te. 

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

• Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?
  • sandra85ws
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 19:44:07 följande:
    Godnatt (Anna) med den långa ludna svansen.
    Den där Anna lär vara Bullen. Haha. 
  • exandthecity
    Anonym (Yrr) skrev 2022-11-13 11:07:55 följande:
    Man är väl i olika cirklar.
    Jag rör mig bland akademiker i Stockholm som vill maxa sitt välmående och ha en kropp de trivs med. Många som både fastar och äter low carb och har skippat 1 eller 2 måltider per dag sedan länge. Så man har inte så mycket behov kvar att prata om det. 

Facebook är inget för mitt umgänge. 

Ingen som basunerar ut vad man äter heller men tar upp det i lägen när det känns rätt.

Äggmjök är ett bra tips för att få i dig fett, kolla gärna upp det om du inte redan dricker det. Jag häller på rejält på kaffet. 

Såsom den här tråden har flippat ur totalt så förstår jag att dina vänner inte nämner något om ätmönster och måltidssammansättning på sociala media. Samma som jag noterade för 15 år sedan. 

Intressant att du nämner äggmjölk för det blev jag bjuden på förra veckan. Detta av just en akademiker i sthlm som också visade mej hur den görs. Helt ok att ha i kaffe men knappast något jag kommer att göra själv. Om jag vill ha något i mitt kaffe tar jag en sked kokosolja.

• sandra85ws
    exandthecity skrev 2022-11-13 21:10:09 följande:

Såsom den här tråden har flippat ur totalt så förstår jag att dina vänner inte nämner något om ätmönster och måltidssammansättning på sociala media. Samma som jag noterade för 15 år sedan. 

Intressant att du nämner äggmjölk för det blev jag bjuden på förra veckan. Detta av just en akademiker i sthlm som också visade mej hur den görs. Helt ok att ha i kaffe men knappast något jag kommer att göra själv. Om jag vill ha något i mitt kaffe tar jag en sked kokosolja.

Vad har detta med min tråd att göra om jag får fråga? 
  • exandthecity
    sandra85ws skrev 2022-11-13 21:17:37 följande:
    Vad har detta med min tråd att göra om jag får fråga? 
    Att det är ett fenomen som ständigt återkommer: Att diskussioner om ätmönster och måltidssammansättning på forum och sociala media tenderar att flippa ur, och har så gjort sedan minst 15 år tillbaka.
  • Anonym (Teddy)
    exandthecity skrev 2022-11-13 21:43:16 följande:
    Att det är ett fenomen som ständigt återkommer: Att diskussioner om ätmönster och måltidssammansättning på forum och sociala media tenderar att flippa ur, och har så gjort sedan minst 15 år tillbaka.
    Jag tror att det kan bero på vårt kluvna förhållande till mat här i det välmående väst. Å ena sidan äter vi fel och för mycket, å andra sidan är vi mer välmående, lever längre mycket tack vare kosten, å det tredje (om man nu kan säga så) har vi väl aldrig tidigare varit kunnigare vad som är hälsosamt och ej. Allt detta skapar skam och skuld runt vårt ätande. Jag tror att vi kanske bör bredda våra definitioner vad gäller ätstörningar. De flesta känner till anorexi och bulimi men vad kallar man dom som är normalviktiga och normaltränade (alltså inga under eller överdrifter) men som är besatta av att räkna kalorier tex?
    Obs: detta jag skriver har inget med ts trådstart att göra.
  • Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-13 19:49:20 följande:
    Den där Anna lär vara Bullen. Haha. 

Nej. För det var jag som ogillade Annas otrevliga inlägg. haha. 

Jag har varit saklig hela tiden, aldrig sagt något om att du äter dåligt etc, men du å andra sidan vägrar konsekvent att svara på min enda fråga till dig: hur kan det vara svårt att förstå att andra äter pyttelite mer än du på kvällen? 

Du ställer en fråga om hur folk kan äta så mycket om kvällarna, och sen när vi påtalar att vi inte äter mer än du så vägrar du att acceptera det utan påstår att vi äter mer bara för att vår mat är varm. 

Alltså, det är ju en skitsak. Men det irriterar mig att du vägrar förklara dig själv utan vänder det till att jag skulle ha åsikter om vad du borde äta, vilket jag aldrig haft. 

• Anonym (L)

Jag äter inte frukost, men lunch och kvällsmat. Jag vet att man bör äta fler gånger om dagen men det har mycket med tid att göra. Jag hinner oftast inte äta mer än så. Frukost äter jag på helgen, men aldrig vardagar. På helgerna blir det dessutom sällan någon lagad lunch utan mer något lättare som yoghurt, kvarg, smörgås eller så, och sedan kvällsmat.

På vardagar blir det matlåda till lunch och sedan lagar jag kvällsmat. Kvällsfika har jag inte vanan att äta så det har jag aldrig gjort. 

• Anonym (Skorpan)
    Anonym (L) skrev 2022-11-14 08:32:12 följande:

Jag äter inte frukost, men lunch och kvällsmat. Jag vet att man bör äta fler gånger om dagen men det har mycket med tid att göra. Jag hinner oftast inte äta mer än så. Frukost äter jag på helgen, men aldrig vardagar. På helgerna blir det dessutom sällan någon lagad lunch utan mer något lättare som yoghurt, kvarg, smörgås eller så, och sedan kvällsmat.

På vardagar blir det matlåda till lunch och sedan lagar jag kvällsmat. Kvällsfika har jag inte vanan att äta så det har jag aldrig gjort. 

Så länge man gör det medvetet och kallar det för periodisk fasta så tycker folk att man är jätteduktig och hälsosam när man hoppar över frukosten.
  • Anonym (UNS)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 22:04:26 följande:
    Jag tror att det kan bero på vårt kluvna förhållande till mat här i det välmående väst. Å ena sidan äter vi fel och för mycket, å andra sidan är vi mer välmående, lever längre mycket tack vare kosten, å det tredje (om man nu kan säga så) har vi väl aldrig tidigare varit kunnigare vad som är hälsosamt och ej. Allt detta skapar skam och skuld runt vårt ätande. Jag tror att vi kanske bör bredda våra definitioner vad gäller ätstörningar. De flesta känner till anorexi och bulimi men vad kallar man dom som är normalviktiga och normaltränade (alltså inga under eller överdrifter) men som är besatta av att räkna kalorier tex?
    Obs: detta jag skriver har inget med ts trådstart att göra.
    Det kallas för UNS, utan närmare specifikation, och är en ätstörningsdiagnos. Jag har lidit av den i många år. Det är en lömsk sjukdom, för den syns inte på utanpå på samma sätt som en anorexi, men hela mitt liv var knutet till att räkna kalorier, både i intag och förbrukning och hela min tankeverksamhet gick ut på att fundera på mat och vad jag kunde och inte kunde äta. Att hoppa över måltider för att jag "inte var hungrig", "inte behövde mer mat" eller för att jag var lite "hälsosam" var ett ypperligt sätt att maskera ätstörningen på.

Nu är jag frisk. Ett sätt att bli frisk var att äta regelbundet. Att äta en frukost, en lunch och en middag, oavsett aptit. 

Jag brukar inte läsa sådana här trådar, men gjorde faktiskt ett undantag nu och jag blir lite ledsen av den dömande tonen som många inlägg har. Tvärsäkra uttalanden om att människan minsann inte behöver äta mer än vad just den skribenten gör, till exempel, eller som TS som inte kan förstå varför människor äter mer än vad hon gör. Vi är olika individer, med olika behov. Jag förstår inte hur man kan tycka om te, men det är min preferens och inte en allmän sanning. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (UNS) skrev 2022-11-14 11:14:32 följande:
    Det kallas för UNS, utan närmare specifikation, och är en ätstörningsdiagnos. Jag har lidit av den i många år. Det är en lömsk sjukdom, för den syns inte på utanpå på samma sätt som en anorexi, men hela mitt liv var knutet till att räkna kalorier, både i intag och förbrukning och hela min tankeverksamhet gick ut på att fundera på mat och vad jag kunde och inte kunde äta. Att hoppa över måltider för att jag "inte var hungrig", "inte behövde mer mat" eller för att jag var lite "hälsosam" var ett ypperligt sätt att maskera ätstörningen på.

Nu är jag frisk. Ett sätt att bli frisk var att äta regelbundet. Att äta en frukost, en lunch och en middag, oavsett aptit. 

Jag brukar inte läsa sådana här trådar, men gjorde faktiskt ett undantag nu och jag blir lite ledsen av den dömande tonen som många inlägg har. Tvärsäkra uttalanden om att människan minsann inte behöver äta mer än vad just den skribenten gör, till exempel, eller som TS som inte kan förstå varför människor äter mer än vad hon gör. Vi är olika individer, med olika behov. Jag förstår inte hur man kan tycka om te, men det är min preferens och inte en allmän sanning. 
    Inte för att förminska ditt lidande men jag fann din information om UNS väldigt intressant. Jag tror jag har några med den ätstörningen som kollegor. Speciellt en som pratar väldigt mycket om mat och kalorier, både i den egna matlådan och i andras. Jag har haft svårt att förstå beteendet att stoppa ner näsan i min matlåda och berätta vad jag borde ha ätit istället tex. Först trodde jag det handlade om gränslös nyfikenhet eller ett sätt att få kontakt, få igång ett samtal runt bordet. Sen förstod jag att det nog finns något annat, allvarligare bakom. 
    Vad gäller trådens ämne så förstod jag först inte riktigt varför ämnet är så kontroversiellt men det beror väl på att mat faktiskt är rätt så kontroversiellt i hela västvärlden. Jag har själv undrat hur människor orkar och har tid att äta middag två gånger om dan, jag växte inte upp så och vi gör inte så hemma nu. Och jag har blivit ifrågasatt av en lärare som förskräckt sa att det finns barn i det här landet som inte får tillagad middag två gånger om dan och då förstod jag att det kanske har blivit norm. Men inte blev jag sur på henne när hon ifrågasatte mig. Så kan man ju inte hålla på.
    Jag tror inte man åt middag två gånger om dan för tex hundra eller ens femtio år sedan, snarare åt man nog en typ av frukost två gånger om dan. Tex frukost på morgonen, middag till lunch, och sen ett frukostliknande mål igen till kvällsmat. 
    Att man undrar något är ju inte samma sak som att ifrågasätta. Man kan faktiskt undra något av ren nyfikenhet och vad är då bättre än att ställa frågan på ett forum där man når en större mängd människor. Man kan väl inte vara så känslig så att man tar varje fundering som kritik? Verkar jobbigt.
Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?