• sandra85ws

Äter ni både lunch och middag?

Hej! 

Jag undrar hur era matrutiner ser ut? 

Mina ser ut såhär: 

-  frukost ( smörgås, juice och kaffe) 
    - Middag ( en rejäl portion lagad mat) 
    - Melkanmål ( frukt, rån/Digestive med pålägg och kaffe) 
    - Kvällsmat ( knäckebröd med kokt ägg och te. 

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

• Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?
  • sandra85ws

Hur orkar ni fortsätta skriva? När jag skrivit att jag tagit illa upp? Ni bara fortsätter och fortsätter.. 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Bullen) skrev 2022-11-14 22:15:16 följande:

För att det är viktigt att förstå hur det man skriver kan påverka andra. Att det är så många som reagerat negativt (om än inte lika ihärdigt som jag) tycker jag talar sitt tydliga språk. Jag har ett par ätstörda kompisar och kan säga att kommentarer som TS triggar igång väldigt skadliga processer hos dem.

TS påstår därtill att jag har åsikter om vad hon äter, vilket jag aldrig haft. Den som har åsikter om andras matvanor är TS själv. 

Och tjatar jag för att jag aldrig får svar på mina frågor, och det är väldigt irriterande och, faktiskt, ett otrevligt beteende från TS sida, när jag tänker efter. 

Men vad bra då för dina ätstörda kompisar att vi är några stycken iaf som inte skulle säga såna här saker i verkliga livet utan debatterar detta på skrivna forum så att dina kompisar kan välja bort att läsa såna trådar om dom vill. För det är ju ett ansvar som dom har själva.
    Att saker påverkar folk på olika sätt kan ju inte hindra oss från att prata om olika saker högt som lågt. Eller tycker du att vi ska börja censurera oss själva så att ingen tar illa upp av det vi säger? Är det ett sånt snöflingesamhälle du vill ha? Det vill verkligen inte jag. Det kommer alltid finnas folk som reagerar på ditten och datten, vilket dom har all rätt att göra, MEN, vi måste acceptera vad folk vill diskutera och dom som inte tål det har ett eget ansvar att inte läsa. Plättlätt enligt mig.
    I övrigt så tycker jag att ts har svarat på dina frågor.
  • FuckGoggleAskMe

Fascinerande språkförbistring.
    TS undrar varför folk äter både lunch och middag (dvs ett mål mitt på dagen, och ett mål på kvällen).
    Sen skriver TS att hon-han äter ett mål mitt på dagen (kallat middag) och ett mål på kvällen (kallat kvällsmål).
    TS förstår inte varför vuxna äter både mitt på dagen och på kvällen, trots att TS själv gör det.
    Sen framgår det att TSs personliga tolkning är att både lunch och middag innebär ett lagat mål mat, och att en baconröra el.dyl. inte kvalificerar som lagad mat. 
    TS äter alltså ett större mål mitt på dagen och ett lättare mål på kvällen, plus mellanmål. Många gör det, men andra äter ett lättare mål vid lunchtid och ett större mål vid middagstid, tvärtom. 
    TS förklarar sig inte vara hungrig på kvällen, trots att TS säger sig äta kvällsmat då, och har ätit mellanmål innan. 
    Slutsats, personliga teorier om vad lunch och middag innebär, fungerar inte så bra. Samt, undran över varför folk äter är lite överraskande. Oftast äter folk för att de är hungriga. De flesta kallar målet mitt på dagen för lunch, och målet på kvällen för middag, oavsett vad måltiderna består av. Man kan äta popcorn till middag, det har jag gjort. 

• nomina

Nej, bara om vi äter något lättare till lunch blir det middag på kvällen, oftast.
    Men är uppväxt med stt man åt frukost, fika/mellanmål, middag vid ca 14tiden, kvällsmat o evt någon fika på kvällen.
    På vardagar åt man huvudmålet i skolan,.hemms endast mellanmål
    Vi fick inte äta efter kl 18 när vi var små, däremot så fikade mina föräldrar vid 20 så oftast åt även vi en hemmagjord kanelbulle då.

• nomina

Nej, bara om vi äter något lättare till lunch blir det middag på kvällen, oftast.
    Men är uppväxt med stt man åt frukost, fika/mellanmål, middag vid ca 14tiden, kvällsmat o evt någon fika på kvällen.
    På vardagar åt man huvudmålet i skolan,.hemms endast mellanmål
    Vi fick inte äta efter kl 18 när vi var små, däremot så fikade mina föräldrar vid 20 så oftast åt även vi en hemmagjord kanelbulle då.

• Anonym
    sandra85ws skrev 2022-11-14 21:02:24 följande:

Ja, jag tycker inte jag varit otrevlig. Jag är ingen otrevlig person. 

Tack för din feedback/stöd genom hela tråden. Det gjorde allt lättare!!  

För att du sitter och skriver från Anonym (Teddy).
    Det ser vem som helst.
  • Anonym
    Tusselina skrev 2022-11-14 21:31:29 följande:

Tja det är ju inte så konstigt med alla de som hävdar att de blir tjocka "trots att de inte äter nästan något" när folk som TS här har idéer att mellanmål och mackmat är "lättare". En annan vanlig är de som köper färdiga sallader och tror det är ett lätt alternativ när det oftast är stor mängd energi.
    En liten portion vanlig lagad mat är oftast både mindre energi och mer näring än mackor och gröt och sånt som ofta är rätt tomma kalorier. 

Sen hjälper det ju inte för folk att förstå vad TS menar när hon blandar ihop begreppen och frågar om folk äter "både lunch och middag" och samtidigt kallar sin egen lunch för middag.... Visst en del kallar det som äts "mitt på dagen" middag även fast det inte är särskilt vanligt idag, men då kan man inte samtidigt blanda in termen lunch och fråga om folk äter båda. Används båda på det sättet så är middag det som äts senare och lunch tidigare. 

Men ja, varför i hela friden starta en ny tråd om saken? Vore det nyfikenhet så hade du ju redan fått en massa svar i den första. Det är ett väldigt skumt beteende speciellt när det gäller ett ämne som inte är särskilt normalt att starta en tråd om från början. OM man då inte håller till de som försöker kockettera om minsann hur lite de äter och andra är så glupska, så det är inte så konstigt att de svaren kommer. Det blir som sagt lite extra löjligt då det är baserat på en felaktig idé att det vore mindre och lättare att äta mackor. Enklare? ja det kan det väl vara lite beroende på vad alternativen är, men knappast inte universalt "lättare" och nyttigare. 

Ät vad du vill, men du borde nog fundera närmare på varför du är så fixerad vid vad andra äter eller inte. Tror dock inte att det handlar om någon oskyldig nyfikenhet, då hade TS formulerats helt annorlunda. 

Hur jag äter? Det varierar stort. Har oftast inte tid och möjlighet till två lagade mål mat, men mår definitivt mycket bättre när det sker. Blir det mjölmat (bröd, gröt, pasta etc.) alltför ofta pajar magen och vikten ökar. 

FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-14 23:14:36 följande:

Fascinerande språkförbistring.
    TS undrar varför folk äter både lunch och middag (dvs ett mål mitt på dagen, och ett mål på kvällen).
    Sen skriver TS att hon-han äter ett mål mitt på dagen (kallat middag) och ett mål på kvällen (kallat kvällsmål).
    TS förstår inte varför vuxna äter både mitt på dagen och på kvällen, trots att TS själv gör det.
    Sen framgår det att TSs personliga tolkning är att både lunch och middag innebär ett lagat mål mat, och att en baconröra el.dyl. inte kvalificerar som lagad mat. 
    TS äter alltså ett större mål mitt på dagen och ett lättare mål på kvällen, plus mellanmål. Många gör det, men andra äter ett lättare mål vid lunchtid och ett större mål vid middagstid, tvärtom. 
    TS förklarar sig inte vara hungrig på kvällen, trots att TS säger sig äta kvällsmat då, och har ätit mellanmål innan. 
    Slutsats, personliga teorier om vad lunch och middag innebär, fungerar inte så bra. Samt, undran över varför folk äter är lite överraskande. Oftast äter folk för att de är hungriga. De flesta kallar målet mitt på dagen för lunch, och målet på kvällen för middag, oavsett vad måltiderna består av. Man kan äta popcorn till middag, det har jag gjort. 

Bra skrivet av er båda.
    Sen får vi se vad ts/Teddy (samma person) har att säga om det.
  • sandra85ws

Jag ts är inte Teddy. Jag heter Sandra. Vad fick ni det ifrån? 

• Tobben

Jag tar illa vid mig när ts hävdar att vuxna människor inte behöver äta både lunch och middag.
    Jag tolkar det som att ts anser att jag inte är vuxen, alternativt en tjockis.
    Eftersom jag nu uttryckt att jag tar illa vid mig så räknar jag med att ts inte skriver mer.

• Anonym (Teddy)
    Tobben skrev 2022-11-15 19:47:57 följande:

Jag tar illa vid mig när ts hävdar att vuxna människor inte behöver äta både lunch och middag.
    Jag tolkar det som att ts anser att jag inte är vuxen, alternativt en tjockis.
    Eftersom jag nu uttryckt att jag tar illa vid mig så räknar jag med att ts inte skriver mer.

Funkar inte riktigt så Tobben. Det är ts tråd. Du får anmäla den om du blir så kränkt.
    Dessutom, var hävdar ts att vuxna inte behöver äta både lunch och middag? Det är fult att ljuga Tobben.
Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?