Inlägg från: Anonym (Bullen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bullen)

Äter ni både lunch och middag?

sandra85ws skrev 2022-11-12 19:53:40 följande:
    Äter ni både lunch och middag?

Hej! 

Jag undrar hur era matrutiner ser ut? 

Mina ser ut såhär: 

-  frukost ( smörgås, juice och kaffe) 
    - Middag ( en rejäl portion lagad mat) 
    - Melkanmål ( frukt, rån/Digestive med pålägg och kaffe) 
    - Kvällsmat ( knäckebröd med kokt ägg och te. 

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

Jag förstår inte riktigt din fråga. Du äter ju på kvällen du också.
    Knäckemacka och ägg är väl en helt ok måltid för en person med stillasittande arbete? Du äter ju dessutom till eftermiddagskaffet (vilket nästan ingen på mitt jobb gör), så mellis plus knäcke och ägg blir ju tillsammans som en middag. Mat blir inte mindre nyttig, närings- eller energirik bara för att den är lättlagad. 

Jag äter: 
    07, frukost 
    09, te 
    12, lunch (ibland lagad mat, ofta smörgås eller filmjölk med müsli) 
    14:30, te
    17:30, kvällsmat (lagad mat, för barnen vill ha och mår bra av det) 

Ibland jobbar jag mer med kroppen och då äter jag ofta något (tex frukt) på eftermiddagen. Ibland äter jag fil o müsli hela dagen, men det skulle jag inte stå ut med för ofta. 

• Anonym (Bullen)
    Anonym (Boll) skrev 2022-11-13 05:13:34 följande:

Säg att du skämtar om att du går och funderar varför andra gör det. Har också gjort som du förut och det håller inte i längden tills tröttheten vitaminbrist är ett faktum. Med två barn äter vi vuxna också lika rejält handlar om energi. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Eller är det vi som är störda tycker du som försöker vara snäll sund mot kroppen med regelbundna måltider.

Säg att DU skämtar! Ägg och knäcke är näringsrikt och nyttigt. (Förutsätter att TS äter grönsaker till lunchen.) TS äter dessutom uppenbarligen regelbundet. Hade TS inte haft en tydlig vana hade hen ju inte kunnat reflektera kring att andras vanor kan se annorlunda ut. 

Hur mycket energi man behöver beror på hur mycket man rör sig. Det går inte heller att säga att ett större antal mål ger mer energi än ett litet antal. Det beror ju på vad man äter och hur mycket. 

• Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-13 09:30:14 följande:

Vad roligt med alla svar fina ni!! 

När jag äter vid 12-13 tiden så äter jag en stor portion mat och alltid med grönsaker till. 

Någon skrev att jag inte rör på mig men det gör jag. Jag jobbar nämligen heltid i hemtjänsten. Så springer hela dagarna. 

Kul att se alla svar. Igår blev det 2 äggmackor på kvällen och idag blir det smörgås med skinka och baconröra. 

Har inte du gjort en sån här tråd förut? Jag känner hur som helst igen upplägget: TS går ut rätt hårt och ifrågasätter varför andra äter på kvällen och framhåller hur lite hen själv äter, men ju längre tråden går desto mer tydligt blir det att TS också äter på kvällen och frågeställningen blir mest väldigt märklig eftersom TS med andra ord undrar varför folk äter som hen själv gör. 

Hur kan du tycka att två äggmackor eller en macka med skinka och baconröra inte är mat? Och varför äter du så mycket om du inte är hungrig? 

• Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 16:00:15 följande:
    Ts har aldrig sagt att hon inte äter mat på kvällen. Hon har sagt att hon inte äter MIDDAG på kvällen. 

I trådstarten skriver hon att hon inte är hungrig på kvällen. Men ändå äter hon mackor med skinka och baconröra. Det är ju lagad mat,  ordentligt mäktig sådan till och med. Varför äter hon en massa protein och fett om hon inte är hungrig undrar jag. Och på vilket sätt skiljer sig hennes macka från tex pasta eller ris med samma baconröra (som många förmodligen hade kallat middag)? 

• Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 17:09:41 följande:
    Nej, ordval har självklart stor betydelse, det är så vi förstår varandra, genom att vara noggranna med våra ordval.
    Nu är det så att ts pratar om tillagad MIDDAG, huruvida andra äter tillagad MIDDAG två gånger om dagen, inte tillagad mat. Du ser, därför är ordvalet viktigt eftersom det blir något helt annat ifall man väljer ordet mat istället för middag. Så vad ts menar är att skinka med baconröra är kvällsmål och inte en tillagad middag.
    ...och det är det många av oss tycker är väldigt ologiskt. I synnerhet i kombination med att TS säger sig inte vara hungrig på kvällen. 
  • Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 16:21:39 följande:
    Det räcker med att du läser trådstarten så ser du att ts räknar upp vad hon äter, väldigt tydligt dessutom. Där står det att hon äter kvällsmat och exempel på vad det kan vara. Hon kallar inte det målet på kvällen för middag eftersom middag för de allra flesta brukar betyda tex potatis, kött, grönsaker som är varm. Om du kan läsa så går det faktiskt inte att missförstå.
    Hon äter ju varmt och tillagat kött. Det är helt ok att inte kalla det middag om man inte vill, men det blir ju väldigt konstigt att undra hur andra kan vara så hungriga på kvällen och så äter man själv en macka som i sig är minst lika mättande som vilken middagsmat som helst. 
  • Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 17:36:34 följande:
    Tja, mängden mat kanske. Jag vet ju förstås inte hur stor mängd middag du brukar äta men för mig blir det mer mat än vad en macka med baconröra blir.
    Just bacon ju väldigt mäktigt, så en macka med skinka och så baconröra till det är helt klart jämförbart med middagsmat för mig. 
  • Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 17:34:34 följande:
    Nej, ts säger inte att hon inte är hungrig på kvällen. Hon säger att hon inte är såpass hungrig så att hon vill äta en hel middag.
    Tja... 
    sandra85ws skrev 2022-11-12 19:53:40 följande:
    ...

Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? Jag är inte hungrig på kvällen så det passar inte mig mig alls. 

• Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-13 18:06:21 följande:

Alltså vad är problemet?

Jag ställer mig inte en vanlig kväll och lagar potatis, sås och kött. Jag är inte SÅ hungrig. Men jag är lite hungrig. Då kokar jag mig gärna ett ägg och äter en äggmacka eller en smörgås med skinka och en klick röra av tex bacon. 

Hur kan detta misstolkas? Jag är övertydlig!!! 

Däremot äter jag tex potatis pannbiff sås och sallad till middagen som jag äter 12-13 tiden. 

Vad är det du inte förstår med detta Bullen? 

Tack till Teddy som förstår. 

Jag förstår att du äter så. Det jag inte förstår är varför du startar en tråd där du först säger att du inte är hungrig på kvällen och undrar hur andra kan äta då, sen att du bara äter lite på kvällen och sen att du äter två äggmackor på kvällen. Du äter ju relativt mycket på kvällen, plus mellanmål (vilket många vuxna inte gör). Hur kan det då vara svårt att förstå hur andra kan äta som du plus typ en potatis? 
  • Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 18:22:38 följande:
    Ja, jag undrar också. Saker ska missförstås bara för att. Men det är ju inte så svårt att läsa dina förklaringar ifall man inte förstår. 
    Och för dom som fortfarande inte fattar varför ts kallar det hon äter vid lunchtid för middag, så gissar jag att det är som ett förtydligande. I min värld så kan en lunch bestå av lite allt möjligt ifrån en middag till gröt, macka, fil eller vad som, medans en middag är en fullgod middag: potatis/ris/pasta osv, kött/fisk/vegetariskt alternativ, sås, grönsaker/sallad. Det målet man äter på kvällen kan kallas för middag eller kvällsmat. Finns säkert fler alternativ.
    Pust, jobbigt att vara övertydlig :)

Och det är inte benämningarna jag tycker är konstiga utan det faktum att TS inte förstår hur någon kan äta typ makaroner och köttbullar på kvällen när hen själv äter något så mäktigt som två äggmackor. 

Och vad gäller det sista: kasta inte sten i glashus. 

Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?