Inlägg från: Anonym (Bullen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bullen)

Äter ni både lunch och middag?

Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 18:26:22 följande:
    Men snälla Bullen, nu är du ju bara för mycket. Ser inte du i trådstarten där ts radar upp exempel på vad hon äter under en dag? Ser du inte att det står att hon äter på kvällen också? 
    Kan du sluta tjata om att ts inte äter på kvällen och undrar hur andra kan äta på kvällen. Det är inte det som tråden handlar om, den handlar om hur en del orkar äta middag två gånger.
    Men hur kan man själv äta mellanmål och sen två äggmackor på det och ändå inte fatta hur andra väljer typ pasta med ostsås eller nåt sånt istället? Det är ju i princip samma sak, oavsett vad man kallar det. 
  • Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-13 18:33:14 följande:

Fast ägg är väl mindre mat än makaroner och köttbullar? 

Ät du som du vill. Men kött och potatis tex är inget för mig. 

Två äggmackor är ju två ägg, två skivor bröd,  majonäs/smör. Lite dill och salt. :) Det motsvarar rätt bra vad jag skulle äta om jag åt makaroner och köttbullar. Det är ju inte om maten är varm som spelar roll utan hur mättande den är. Ägg, bacon och skinka är ju alla väldigt mättande livsmedel. 

Jag äter aldrig kött och potatis, så där är vi överens. :)

• Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-13 18:47:52 följande:

Det handlar mer om att jag inte äter middag två gånger om dagen. Förnekar inte alls att jag äter kvällsmat? 

För många är kvällsmat och middag två olika namn på exakt samma sak. Därav förvirringen. Att din kvällsmat, som du menar inte är lika mycket som en middag, dessutom är lika mycket mat som en vanlig måltid för många gör det ännu knepigare att förstå vad det är du egentligen undrar över. 

Jag menar inte att vara otrevlig och hoppas att jag inte varit det. Men jag förstår inte vad det är som du inte förstår och varför du startat tråden. Det är det jag undrar, men inte riktigt får svar på, upplever jag. 

• Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-13 19:49:20 följande:
    Den där Anna lär vara Bullen. Haha. 

Nej. För det var jag som ogillade Annas otrevliga inlägg. haha. 

Jag har varit saklig hela tiden, aldrig sagt något om att du äter dåligt etc, men du å andra sidan vägrar konsekvent att svara på min enda fråga till dig: hur kan det vara svårt att förstå att andra äter pyttelite mer än du på kvällen? 

Du ställer en fråga om hur folk kan äta så mycket om kvällarna, och sen när vi påtalar att vi inte äter mer än du så vägrar du att acceptera det utan påstår att vi äter mer bara för att vår mat är varm. 

Alltså, det är ju en skitsak. Men det irriterar mig att du vägrar förklara dig själv utan vänder det till att jag skulle ha åsikter om vad du borde äta, vilket jag aldrig haft. 

• Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-14 14:37:20 följande:
    Att man undrar något är ju inte samma sak som att ifrågasätta. Man kan faktiskt undra något av ren nyfikenhet och vad är då bättre än att ställa frågan på ett forum där man når en större mängd människor. Man kan väl inte vara så känslig så att man tar varje fundering som kritik? Verkar jobbigt.

I teorin helt riktigt. Men grejen är bara att om man frågar något som svaret är rätt uppenbart på: 

-Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag?

...då är det svårt att uppfatta det som något annat än kritik. Det är ju rätt uppenbart varför man gör det och att då ställa frågan är liktydigt med att säga att man tycker att det uppenbara skälet (de är hungriga) inte är ett ok skäl. 

Och när det sen dessutom visar sig att TS själv äter en del på kvällen själv så blir frågan dessutom ganska obegriplig. Vad är det som det frågas efter egentligen? Är det verkligen en ärlig fråga, eller är det snarare ett förtäckt sätt att säga till andra att man tycker att andra gör fel? 

Att tråden blivit så konstig tror jag beror på just dessa två saker, 1) tonen i trådstarten än anklagande, 2) det är otydligt vad TS menar. 

• Anonym (Bullen)
    Pope Joan II skrev 2022-11-14 17:36:13 följande:
    Jag undrar varför detta är en återkommande fundering hos dig? 

www.familjeliv.se/forum/thread/81801345-bade-lunch-och-middag-till-vuxen/8

Ja, precis. Det är den jag har menat när jag skrev att jag läst detta tidigare!

Antingen vill TS bara provocera (och det gick ju jättebra - grattis!), eller så rör det sig om en ätstörning. Eller så är TS en person som tänker på lite annat sätt än de flesta andra. Och det är ju ok att göra, men inte om det innebär att man är otrevlig. 

• Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-14 18:35:38 följande:

Det va sista gången jag startade en tråd här. Kan jag lova. Visste inte att folk skulle ha åsikter om att jag startade 2 liknande trådar. Trodde det va upp till mig men jag hade tydligen fel. Bäst ni kollar igenom familjeliv för det händer ganska ofta att folk startar liknande trådar. Håll efter dom ni familjelivs poliser!! 

Jag tror att många med mig främst tycker att du verkar lite knepig/annorlunda och försöker förstå vad du menar och varför du gör så här. 
  • Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-14 18:57:34 följande:

Jag blir ganska ledsen på flera av er. Allt jag ville va att se vad ni andra har för matrutiner och av vilken anledning många äter 2 lagade mål mat om dagen. 

Men jag känner mig faktiskt ledsen av många av era kommentarer. 

Vilken anledning mer än Jag är hungrig hade du trott skulle kunna dyka upp?

Och varför trodde du att tråd nr 2 skulle ge andra svar än din första, som var i princip identisk och som feltolkades på exakt samma sätt som den här? 

• Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-14 19:28:57 följande:
    Mat och människors ätande är tydligen väldigt känsligt.
    Ja, om man insinuerar att man själv är normen och andra äter för mycket kan det ju uppfattas som stötande. 
  • Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-14 19:47:13 följande:
    Jag har väl inte skrivit att ni andra äter för mkt? Citera gärna om jag har skrivit så. 
    -Jag förstår inte varför man som vuxen äter både lunch och middag? 
  • Anonym (Bullen)
    Jag har väl inte skrivit att ni andra äter för mkt? Citera gärna om jag har skrivit så. 
    Och jag skrev att du insinuerade. 
  • Anonym (Bullen)

Från förra tråden: 

Jag tycker som vuxen att man behöver bara äta ett mål mat om dagen. Inte två mål mat. 

• Anonym (Bullen)
    Från förra tråden: -Jag tycker som vuxen att man behöver bara äta ett mål mat om dagen. Inte två mål mat. 
    sandra85ws skrev 2022-11-14 19:58:09 följande:
    Får inte jag tycka det? Det va alldeles vad du va på mig om detta. 
    Jodå. Men du kan väl inte påstå annat än att det är att säga att andra äter för mycket (vilket du i det översta citerade inlägget skriver att du inte har påstått)? 
  • Anonym (Bullen)
    ANONYM (BULLEN) SKREV 2022-11-14 19:55:29 FÖLJANDE:

Från förra tråden: 

Jag tycker som vuxen att man behöver bara äta ett mål mat om dagen. Inte två mål mat. 

Får inte jag tycka det? Det va alldeles vad du va på mig om detta. 
    sandra85ws skrev 2022-11-14 20:06:33 följande:
    Nej jag tycker inte andra äter för mkt. Men för mig passar det inte att äta så. 
    Det är lite svårt att hänga med i svängarna nu, men okej... 
  • Anonym (Bullen)
    sandra85ws skrev 2022-11-14 21:02:24 följande:

Ja, jag tycker inte jag varit otrevlig. Jag är ingen otrevlig person. 

Tack för din feedback/stöd genom hela tråden. Det gjorde allt lättare!!  

Jag tror inte heller att du varit medvetet otrevlig. Du ger inte alls intryck av att vara sån. Men din trådstart kan uppfattas som otrevlig och, framför allt, kritiserande - som att du framhåller dig själv som duktig och att andra äter för mycket. I synnerhet i kombination med citatet jag klippte från din tidigare tråd där du uttryckligen skriver att vuxna bara behöver ett mål mat om dagen. I ett samhälle där var femte ung kvinna uppger sig vara ätstörd är det problematiskt och olyckligt att uttrycka sig så. 

• Anonym (Bullen)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-14 21:30:52 följande:
    Men om sen ts säger att det inte är hennes mening att kritisera och vara otrevlig, varför kan du inte acceptera det? Du tjatar om samma saker hela tiden och en del saker är ju uppenbara missförstånd som tex att vuxna bara skulle behöva ett mål mat om dan. Du tror inte ts menar ett lagat mål mat dvs middag om dan? En del av er tolkar ts som f-n tolkar bibeln.

För att det är viktigt att förstå hur det man skriver kan påverka andra. Att det är så många som reagerat negativt (om än inte lika ihärdigt som jag) tycker jag talar sitt tydliga språk. Jag har ett par ätstörda kompisar och kan säga att kommentarer som TS triggar igång väldigt skadliga processer hos dem.

TS påstår därtill att jag har åsikter om vad hon äter, vilket jag aldrig haft. Den som har åsikter om andras matvanor är TS själv. 

Och tjatar jag för att jag aldrig får svar på mina frågor, och det är väldigt irriterande och, faktiskt, ett otrevligt beteende från TS sida, när jag tänker efter. 

Svar på tråden Äter ni både lunch och middag?