Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
Taskig inkomst och höga utgifter,
boende och el betalt,
finns lite mat i frysen.
Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.
boende och el betalt,
finns lite mat i frysen.
Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.
Det priset är 5 middagar för 4 personer. Dyrt, nää inte med tanke på vad du får. Och hemleverans gratis vid 2 första beställningar. Typ lax, köttförs, kyckling filer, kryddor tillbehör och massa grönsaker. Plus ris, potatis, cocos, mm.. Man får typ 14 rätter att välja på. Grymt bra med dagens priser på mat! Är de 3 st får de ju även 5 minst portioner över..
Gräva i sopor och jaga olagligt i skogen det är vad TS måste göra för att passera 10kr/dag gränsen!
Det räcker inte med att göra hemlagat när det ska till extrem besparing, inte ens socialens mat-bidrag är så lågt som 10 kr/dag.
Sälj av era gamla barnkläder de kläder jag har sålt har jag fått runt 100 kr för per plagg. Har man inga pengar är det ju jättebra. Jag har sålt bla polarn och pyret pyjamaser, och även fått det priset av vanliga lindexkläder. (Tröjor och pyjamaser)
Om du inte redan är i dessa grupper på fb, så gå med där. Även gamla Newbie-plagg kan man få bra betalt för.
Jag undrar fortfarande var den andra föräldern är. Även om TS skulle ha brustit i sitt ansvar, så ska inte barnen behöva lida för det. Om mina barns pappa spelade bort alla sina pengar för en månad, så att barnen inte fick någon mat under hans veckor, så skulle jag omedelbart se till att barnen fick mat på ett eller annat sätt. Pappan skulle jag naturligtvis inte utfodra, men mina barn ska inte behöva svälta bara för att deras pappa är ansvarslös. Att barnen får mat är prio ett. Bråka med den andra föräldern om att man är två om barnens försörjning kan man göra sedan.
Det skulle vara intressant att höra TS svar på varför den andra föräldern inte hjälper till. Hen verkar ju inte ens betala underhållsbidrag. Tyvärr verkar TS ha lämnat tråden, utan att ha svarat särskilt mycket. Synd, för hen har ju fått massor av råd som hen skulle kunna kommentera.
Sälj av era gamla barnkläder de kläder jag har sålt har jag fått runt 100 kr för per plagg. Har man inga pengar är det ju jättebra. Jag har sålt bla polarn och pyret pyjamaser, och även fått det priset av vanliga lindexkläder. (Tröjor och pyjamaser)
Om du inte redan är i dessa grupper på fb, så gå med där. Även gamla Newbie-plagg kan man få bra betalt för.
boende och el betalt,
finns lite mat i frysen.
Hej alla. Har läsa svar nu (Tack till de som kommit med faktiska tips på mat och inköp)
Lite kort om situationen, jag hyr ett hus med mina två barn, det var det första bästa jag kunde hitta när jag separerade och eftersom minsingen gått in sig på förskolan här har vi blivit kvar. Det är eluppvärmning. Pappan har gått under jorden så han är inte del i barnens liv. Någon frågade varför vi köpte en dyr overall och skor, det var för att förskolan skulle ha utedag och overallen gick sönder dagen innan (den var begagnad) så vi fick akut köpa en ny och det var bara ett ställe som hade rätt storlek i närheten.
Det som fanns i kyl var lite rester, bröd, smör. några ägg, lök, några grönsaker och mjölk. (Mjölken tog slut snabbt och barnen har fått vatten till måltiderna nu.) I frysen fanns ett kilo blandfärs, en falukorvsring, grönsaksbullar, en grönsaksmix och en billys. I skåpen fanns pasta, röda linser, två paket snabbnudlar, krossade tomater och mikropopcorn. Samt lite kryddor och sesamfröolja.
Resterna åt vi först.
Sedan gjorde jag köttfärssås och pasta med blandfärsen och drygade ut med röda linser, det blev nästan 7 portioner.
Jag kokade nudlar och blandade med grönsaksmix och sesamolja, det blev 4 portioner.
Falukorv och pasta med vanlig ketchup blev 4 portioner. Slattarna gjorde jag makaronilåda på med mjölk och ägg, det blev 4 portioner.
Grönsaksbollarna köpte jag ris till och det blev 4 portioner.
Brödet köpte jag ägg till och med mjölken gjorde jag fattiga riddare det blev 4 portioner.
Inköp jag gjort är ris, mer pasta, havregryn, morötter och ägg. Samt en grillad kyckling idag som vi ska dela upp och göra soppa på med morötterna. Havregryn har vi gjort frukost på till helgerna. Där har vi fått minska till två måltider men jag får alltid gratis frukt på jobbet på fredagar så jag har tagit hem till barnen så det finns under helgen.
Jag får gratis te och kaffe på jobbet, så jag tar det som frukost. Minsting äter frukost på förskolan och stora äter aldrig frukost, bägge äter på skolan och förskolan, sedan har jag gjort middag hemma. Stora äter en portion, minsting och jag delar på en portion. Jag blir inte mätt, men tillräckligt för att det ska gå runt. Nu kommer snart barnbidraget så då kan vi budgetera till löning. Tack alla som gett bra tips, det blir några soppor de närmsta dagarna.
Hej alla. Har läsa svar nu (Tack till de som kommit med faktiska tips på mat och inköp)
Lite kort om situationen, jag hyr ett hus med mina två barn, det var det första bästa jag kunde hitta när jag separerade och eftersom minsingen gått in sig på förskolan här har vi blivit kvar. Det är eluppvärmning. Pappan har gått under jorden så han är inte del i barnens liv. Någon frågade varför vi köpte en dyr overall och skor, det var för att förskolan skulle ha utedag och overallen gick sönder dagen innan (den var begagnad) så vi fick akut köpa en ny och det var bara ett ställe som hade rätt storlek i närheten.
Det som fanns i kyl var lite rester, bröd, smör. några ägg, lök, några grönsaker och mjölk. (Mjölken tog slut snabbt och barnen har fått vatten till måltiderna nu.) I frysen fanns ett kilo blandfärs, en falukorvsring, grönsaksbullar, en grönsaksmix och en billys. I skåpen fanns pasta, röda linser, två paket snabbnudlar, krossade tomater och mikropopcorn. Samt lite kryddor och sesamfröolja.
Resterna åt vi först.
Sedan gjorde jag köttfärssås och pasta med blandfärsen och drygade ut med röda linser, det blev nästan 7 portioner.
Jag kokade nudlar och blandade med grönsaksmix och sesamolja, det blev 4 portioner.
Falukorv och pasta med vanlig ketchup blev 4 portioner. Slattarna gjorde jag makaronilåda på med mjölk och ägg, det blev 4 portioner.
Brödet köpte jag ägg till och med mjölken gjorde jag fattiga riddare det blev 4 portioner.
Inköp jag gjort är ris, mer pasta, havregryn, morötter och ägg. Samt en grillad kyckling idag som vi ska dela upp och göra soppa på med morötterna. Havregryn har vi gjort frukost på till helgerna. Där har vi fått minska till två måltider men jag får alltid gratis frukt på jobbet på fredagar så jag har tagit hem till barnen så det finns under helgen.
Jag får gratis te och kaffe på jobbet, så jag tar det som frukost. Minsting äter frukost på förskolan och stora äter aldrig frukost, bägge äter på skolan och förskolan, sedan har jag gjort middag hemma. Stora äter en portion, minsting och jag delar på en portion. Jag blir inte mätt, men tillräckligt för att det ska gå runt. Nu kommer snart barnbidraget så då kan vi budgetera till löning. Tack alla som gett bra tips, det blir några soppor de närmsta dagarna.
Resterna åt vi först.
Dra ner på elkostnaden genom att vara snål på uppvärmning. Boa in er i ett sovrum. Finns det möjlighet till att elda inne? Försök lägga upp ett buffetspar. Bra kämpat! Stort av dig att klara er med så knapert.
Det är dyrt med smör och grädde och sånt men det går att blanda ut med mjölk också i matlagningen. Kycklingrätter är ju ganska billigt. Om du gör typ kycklinggryta med morötter. Morot och linssoppa. Paj med 4 ägg, 1-2 dl mjölk/grädde/crame fraiche, lite ost (beroende på hur mycket du vill avvara, broccoli eller finriven morot gör inget skal utan blanda i lite ca 0.5 dl mjöl kan även ta lite 1-2 tsk bakpulver i pajen istället så går det inte åt så mycket smör.
Kyckling soppa med pasta köp en hel kyckling och stek den först i ugnen. Sen rensar du den sen lägger du i skrivet med lite kryddor och salt i vatten och kokar en buljong. Sen silar du av. Lägger i kycklingen samt pasta och smaksätter med lite grädde går även att lägga i lite morötter. Gör grytor dryga ut med lök potatis och morötter. Baka bröd. Gör Storkok. Kolsoppa med morötter och potatis samt lite köttfärs, 250 g. Det blir ju godare med Gädde, cream fraiche och smör men det är jätte dyrt jag vet. Du får blanda i lite vatten så räcker det längre. Ibland finns mat som håller på att gå ut på extrapris. Fläskytterfilegryta. Korvstroganof eller biffstroganof, fikgryta med potatis.
Även om du får lite extra nu med barnbidraget är det ju fortfarande sparsamt du behöver leva.