Anonym (TS) skrev 2022-11-12 22:22:39 följande:
Hej alla. Har läsa svar nu (Tack till de som kommit med faktiska tips på mat och inköp)
Lite kort om situationen, jag hyr ett hus med mina två barn, det var det första bästa jag kunde hitta när jag separerade och eftersom minsingen gått in sig på förskolan här har vi blivit kvar. Det är eluppvärmning. Pappan har gått under jorden så han är inte del i barnens liv. Någon frågade varför vi köpte en dyr overall och skor, det var för att förskolan skulle ha utedag och overallen gick sönder dagen innan (den var begagnad) så vi fick akut köpa en ny och det var bara ett ställe som hade rätt storlek i närheten.
Det som fanns i kyl var lite rester, bröd, smör. några ägg, lök, några grönsaker och mjölk. (Mjölken tog slut snabbt och barnen har fått vatten till måltiderna nu.) I frysen fanns ett kilo blandfärs, en falukorvsring, grönsaksbullar, en grönsaksmix och en billys. I skåpen fanns pasta, röda linser, två paket snabbnudlar, krossade tomater och mikropopcorn. Samt lite kryddor och sesamfröolja.
Resterna åt vi först.
Sedan gjorde jag köttfärssås och pasta med blandfärsen och drygade ut med röda linser, det blev nästan 7 portioner.
Jag kokade nudlar och blandade med grönsaksmix och sesamolja, det blev 4 portioner.
Falukorv och pasta med vanlig ketchup blev 4 portioner. Slattarna gjorde jag makaronilåda på med mjölk och ägg, det blev 4 portioner.
Grönsaksbollarna köpte jag ris till och det blev 4 portioner.
Brödet köpte jag ägg till och med mjölken gjorde jag fattiga riddare det blev 4 portioner.
Inköp jag gjort är ris, mer pasta, havregryn, morötter och ägg. Samt en grillad kyckling idag som vi ska dela upp och göra soppa på med morötterna. Havregryn har vi gjort frukost på till helgerna. Där har vi fått minska till två måltider men jag får alltid gratis frukt på jobbet på fredagar så jag har tagit hem till barnen så det finns under helgen.
Jag får gratis te och kaffe på jobbet, så jag tar det som frukost. Minsting äter frukost på förskolan och stora äter aldrig frukost, bägge äter på skolan och förskolan, sedan har jag gjort middag hemma. Stora äter en portion, minsting och jag delar på en portion. Jag blir inte mätt, men tillräckligt för att det ska gå runt. Nu kommer snart barnbidraget så då kan vi budgetera till löning. Tack alla som gett bra tips, det blir några soppor de närmsta dagarna.
Pappan har gått under jorden? Du menar att ingen vet var han är? Otroligt fegt av honom att bara sticka ifrån sin familj i så fall!
Jag beklagar verkligen din situation, men starkt av dig att kämpa på för barnens skull. Och vad bra du har löst det hittills denna månad. Hoppas du snart hittar en mer långsiktig lösning med billigare boende utan eluppvärmning.