• Anonym (TS)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

• Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
  • Anonym (Ojsan)

Kan du inte söka bidrag? 

Annars är rekommendationen att göra soppor av olika slag (tex buljong, linser o grönsaker) och/eller på det som är på extrapris i affären eller x-märkt mat (hemköp brukar tex ha lådor och en del av kylarna för varor med kort datum med 30% rabatt). 

Tjäna lite extrapengar med att tex vara hundvakt (finns många som söker hjälp med det i grupper på facebook).

• Anonym (idéer)

Havregryn brukar räcka långt och vissa dagar även till kvällsmat (om det är små barn).
    Vissa affärer har en gratis frukt till barn, (stora Ica har jag sett det i).
    Kolla även om det finns en lokal hjälp-varandra-fb-grupp. Finns där jag bor just för aåna situationer.

• Anonym (Samma situation)

Vi är i samma situation. 2 vuxna och ett barn i mellanstadieålder. Nr 1: prata med barnen om att äta i skolan även om de inte tycker det är så gott. Det mättar i alla fall. Då behöver man inte lika matiga mål hemma bortsett från på helgen. 
    Köp havregryn. Ganska billigt och räcker till många skålar gröt. Vi äter den som den är. Inget extra på alltså utan bara gröt. Det kostar inte många kronor per portion.

Snabbnudlar är billigt men mättar dåligt.
    Rotsaker är billigt nu och mättar rätt bra. Skär upp och laga i ugn. Potatis och morötter blandat blir riktigt gott. Kanske även med rödlök om barnen äter det. Och rotsaker kan man ju variera massor. Mos, soppa, kokt, stekt o.s.v.

På helgen kan ni behöva äta nåt protein till. På vardagarna får barnen oftast nåt protein i skolan och du kommer klara dig okej utan protein i veckorna. Man mår inte tipptopp men man måste ju prioritera när det är såhär och barnens välmående är viktigast.

Och till sist, jag vet att det är jäkligt tufft att leva sådär tight så stor kram till dig! <3 Jag hoppas det blir lite bättre för dig snart. 

• gröt

Du ska självklart söka hjälp hos kommunen för akuta matpengar ifall du inte har några tillgångar alls (sparkonton, fonder ect.)

Det finns också grupper på Facebook där privatpersoner hjälper, Giving People, Stadsmissionen kan ge matkassar, Svenska Kyrkan (eller annat trossamfund du känner dig trygg att uppsöka), Frälsningsarmén och många andra aktörer. De har högt tryck nu med starkt ökat behov, men jobbar stenhårt för att hjälpa. Eftersom du/ni har barn ses ni som extra behjärtansvärda. Barnen ska inte gå hungriga och känna av den oron.

Jag hoppas verkligen att det löser sig!

• Anonym (Tips från coachen)

Här har du en bra sida! undertian.com/

Vill bara flika in att snabbnudlar är skitdyrt, kolla kg-priset så ser man snabbt att det lönar sig mer att köpa annan pasta. Jämför alltid kg-priset oavsett om du köper pasta, ris, potatis osv. Tänk på att ett kg ris räcker mycket längre än ett kg potatis t ex räknat på hur många måltider man får ut. Sedan kan man alltid dryga ut båda delarna på olika sätt.

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    Tow2Mater skrev 2022-10-29 01:31:21 följande:

Prata med en andra föräldern om han kan bidra mer.

Genom att ha barnen hos sig mer då hoppas jag du menar...

Att förvänta sig att barnens andra förälder skall stötta en ekonomiskt när man brister i sitt ansvar att försörja sig själv och ta sin del av barnens försörjning vore ett rent vidrigt resonemang.... 
  • Anonym (God soppa)

God, billig och mättande soppa:

1 Purjolök ( en av de få livsmedel som sjunkit i pris trots inflation)
    3 Potatisar 
    3 dl Röda linser
    2-3 Grönsaksbuljong
    1,5 l Vatten
    Chili (färsk liten eller chiliflingor)

Skiva purjolöken och stek mjuk (inte brynt) i stor gryta
    Skala och hacka potatis
    Skölj linser
    Ner med allt i grytan och koka på medelvärme under lock i 20 min

Billigt, enkelt hembakt bröd i långpanna:

6 dl Vatten
    1 msk Honung
    1,5 tsk Salt
    12 dl Mjöl (variera)

Rör ut jäst, honung och salt i uppvärmt ljummet vatten. Ner med mjöl, rör ordentligt och låt jäsa i bunken (behöver inte knådas) i 45 min. Häll upp och tryck ut i långpanna (smord eller bakplåtspapper). Låt jäsa 45 min. In ugn i 200 grader 25 min.

• Anonym (Rötter)

Rotmos är en bra och billig rätt. 
    Koka egen ärtsoppa av gula ärter (såna hårda man blötlägger), fläsket kan bytas mot morot, blir mättande och billigt. 

Passa på att göra skogsutflykter - gratis nöje, och så hittar ni kanske lite svamp (om ni känner igen vilka som är ätliga såklart!), men kanske börjar bli lite sent för det nu.
    Gå till biblioteket, man kan ofta låna både böcker och filmer och finns ibland andra gratis aktiviteter för barn. 

Har ni möjlighet så passa på att åka till släkten på besök om de kan bjuda på lite bättre mat på helger... 

När jag var liten brukade vi barn gå upp tidigt lördag-söndag och samla pantburkar på stan från helgens uteliv- detta fick vi köpa godis för. Tyckte det var ett spännande äventyr, men det ska ju inte kännas pinsamt för barnen så det beror lite på ålder och inställning. 

• Anonym (Rötter)
    Anonym (God soppa) skrev 2022-10-29 09:56:54 följande:

God, billig och mättande soppa:

1 Purjolök ( en av de få livsmedel som sjunkit i pris trots inflation)
    3 Potatisar 
    3 dl Röda linser
    2-3 Grönsaksbuljong
    1,5 l Vatten
    Chili (färsk liten eller chiliflingor)

Skiva purjolöken och stek mjuk (inte brynt) i stor gryta
    Skala och hacka potatis
    Skölj linser
    Ner med allt i grytan och koka på medelvärme under lock i 20 min

Billigt, enkelt hembakt bröd i långpanna:

6 dl Vatten
    1 msk Honung
    1,5 tsk Salt
    12 dl Mjöl (variera)

Rör ut jäst, honung och salt i uppvärmt ljummet vatten. Ner med mjöl, rör ordentligt och låt jäsa i bunken (behöver inte knådas) i 45 min. Häll upp och tryck ut i långpanna (smord eller bakplåtspapper). Låt jäsa 45 min. In ugn i 200 grader 25 min.

Ska det inte vara någon jäst i brödet? 
Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar