Inlägg från: Anonym (Rötter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rötter)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Rotmos är en bra och billig rätt. 
    Koka egen ärtsoppa av gula ärter (såna hårda man blötlägger), fläsket kan bytas mot morot, blir mättande och billigt. 

Passa på att göra skogsutflykter - gratis nöje, och så hittar ni kanske lite svamp (om ni känner igen vilka som är ätliga såklart!), men kanske börjar bli lite sent för det nu.
    Gå till biblioteket, man kan ofta låna både böcker och filmer och finns ibland andra gratis aktiviteter för barn. 

Har ni möjlighet så passa på att åka till släkten på besök om de kan bjuda på lite bättre mat på helger... 

När jag var liten brukade vi barn gå upp tidigt lördag-söndag och samla pantburkar på stan från helgens uteliv- detta fick vi köpa godis för. Tyckte det var ett spännande äventyr, men det ska ju inte kännas pinsamt för barnen så det beror lite på ålder och inställning. 

• Anonym (Rötter)
    Anonym (God soppa) skrev 2022-10-29 09:56:54 följande:

God, billig och mättande soppa:

1 Purjolök ( en av de få livsmedel som sjunkit i pris trots inflation)
    3 Potatisar 
    3 dl Röda linser
    2-3 Grönsaksbuljong
    1,5 l Vatten
    Chili (färsk liten eller chiliflingor)

Skiva purjolöken och stek mjuk (inte brynt) i stor gryta
    Skala och hacka potatis
    Skölj linser
    Ner med allt i grytan och koka på medelvärme under lock i 20 min

Billigt, enkelt hembakt bröd i långpanna:

6 dl Vatten
    1 msk Honung
    1,5 tsk Salt
    12 dl Mjöl (variera)

Rör ut jäst, honung och salt i uppvärmt ljummet vatten. Ner med mjöl, rör ordentligt och låt jäsa i bunken (behöver inte knådas) i 45 min. Häll upp och tryck ut i långpanna (smord eller bakplåtspapper). Låt jäsa 45 min. In ugn i 200 grader 25 min.

Ska det inte vara någon jäst i brödet? 
Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar