Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
Taskig inkomst och höga utgifter,
boende och el betalt,
finns lite mat i frysen.
Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.
boende och el betalt,
finns lite mat i frysen.
Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.
On topic?
bra råd här ovan, kanske kolla runt efter extra(svart) jobb som ger lite snabba pengar, eller sälja ngt på blocket/tradera.
Leva på havregryn eller hemmagjord soppa och bröd en månad har ingen dött av.
boende och el betalt,
finns lite mat i frysen.
Tjäna extra pengar genom att sälja saker på Tradera.
Inte nu kanske men ett tips till senare- man kan bestämma själv när kvartalsräkningen från CSN kommer och flytta den en månad eller så.
Jag baserade min budget på att jag vill ha CSN-räkning i november, för att få en lagom tankeställare tills december när alla julklappar ska handlas. Att få CSN-räkning i december eller januari är nog ingen höjdare om man inte har örnkoll via en årsbudget som följs upp varje månad.
Jag ställer upp nästa årsbudget i mellandagarna varje åpr, bserat på årets utfall. Budgeten inklusive sparande läggs alltid på 10% mindre än hushållet får in, för att ha marginal för oförutsett och sjukdom.
Du behöver akut hjälp till dina barn, men du behöver även akut hjälp att ta kommando över din ekonomi om du menar att elräkningen och CSN är de två oförutsedda räkningarna.
CSN är inte en oförutsedd räkning. Om man har ont om pengar måste man ju sätta undan varje månad för CSN-räkningen. Men om man nu inte har gjort det så går det att ringa dem och få uppskov, du kan ju inte spendera dina sista pengar på en csn-räkning så att du inte har råd att köpa mat till dina barn. Efter hyran så är ju pengar till mat till dina barn det viktigaste, det måste få prioritet