• Anonym (TS)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

• Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
  • Anonym (Rafi)

On topic?

bra råd här ovan, kanske kolla runt efter extra(svart) jobb som ger lite snabba pengar, eller sälja ngt på blocket/tradera.
    Leva på havregryn eller hemmagjord soppa och bröd en månad har ingen dött av.

• Anonym (Bramat)
    Anonym (TS) skrev 2022-10-28 23:30:34 följande:
    Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

Pasta med tomatsås. Glöm inte att få med lök i.

Tomat, morot och potatisgryta.

Ägg och stekt potatis 
  • Anonym (Bramat)

Tjäna extra pengar genom att sälja saker på Tradera.

• Anonym (Fundering)
    Anonym (TS) skrev 2022-10-29 20:11:21 följande:
    Eftersom du både är nyfiken och hånfull så ska jag berätta.
    Jag fick ut 18106kr efter skatt.
    Hyra: 9980kr
    El: 3198kr (den stora smällen)
    Förskoleavgift: 1572kr
    Mobil: 299kr
    CSNlån: 2750kr

Jag har inte massa dyra vanor, smslån eller knarkar. Bara jävligt surt om pengar denna månad och med två stora räkningar på en gång.
    Det är aldrig kul med oförutsedda kostnader, därför bör man ha en buffert.
    MEN hur har du lyckats missa att elen har gått upp gigantiskt och att ALLA kommer få höga elräkningar. 
    Det kommer i varenda flöde jag ser både i tidningar, på TV, Facebook, familjeliv, instagram. Precis ÖVERALLT har dom pratat om detta i 6 månader. 
  • Anonym (kvastfening)

Inte nu kanske men ett tips till senare- man kan bestämma själv när kvartalsräkningen från CSN kommer och flytta den en månad eller så.

Jag baserade min budget på att jag vill ha CSN-räkning i november, för att få en lagom tankeställare tills december när alla julklappar ska handlas. Att få CSN-räkning i december eller januari är nog ingen höjdare om man inte har örnkoll via en årsbudget som följs upp varje månad.

Jag ställer upp nästa årsbudget i mellandagarna varje åpr, bserat på årets utfall. Budgeten inklusive sparande läggs alltid på 10% mindre än hushållet får in, för att ha marginal för oförutsett och sjukdom.

• Räkan77

Du behöver akut hjälp till dina barn, men du behöver även akut hjälp att ta kommando över din ekonomi om du menar att elräkningen och CSN är de två oförutsedda räkningarna.

• Anonym (T)

Jag har inte massa dyra vanor, smslån eller knarkar. Bara jävligt surt om pengar denna månad och med två stora räkningar på en gång.
    Får du inget underhållsbidrag av den andra föräldern? Och även om du skulle ha använt bidraget till något helt annat än till barnen, så borde den andra föräldern ta sitt ansvar och se till att barnen får mat. Barn ska inte behöva svälta för att den ena föräldern av någon anledning inte ger dem mat.
  • Anonym (Tips från coachen)

Hur i hela friden kan du ha så sjukt hög elräkning?? 
  • elin1989

CSN är inte en oförutsedd räkning. Om man har ont om pengar måste man ju sätta undan varje månad för CSN-räkningen. Men om man nu inte har gjort det så går det att ringa dem och få uppskov, du kan ju inte spendera dina sista pengar på en csn-räkning så att du inte har råd att köpa mat till dina barn. Efter hyran så är ju pengar till mat till dina barn det viktigaste, det måste få prioritet  

• elin1989
    Anonym (TS) skrev 2022-10-29 22:16:32 följande:
    barnbidragen kom veckan innan lönen. ena gick till busskort och vinterjacka det andra till overall och vinterskor till minstingen. 
    Du kan inte lägga 1200 på en overall och vinterskor när du inte har pengar till mat. Då får man köpa begagnat.
Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar