• Anonym (TS)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

• Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
  • Kockobello
    Mascaraklumpar skrev 2022-10-29 14:23:02 följande:

Det finns ingen poäng med att skriva en massa random recept i tråden. 300 kr räcker inte för 20 dagar, hur billig mat det än tipsas om. Börja med att göra en lista över allt som finns hemma (inklusive mängder). Lägg sen upp den om du vill ha hjälp att skapa recept. 

Sen är det viktigaste ju hur du ska göra för att undvika att hamna i samma situation framöver. Nästa månad är kanske maten som finns hemma uppäten och då kommer ni inte att klara er på 300 kr. 

Ja, det blir ju löjligt.
  • Anonym (99)
    Kockobello skrev 2022-10-29 10:09:42 följande:

Intressant att det är att söka bidrag som blir tipsen och inte att skaffa jobb som ger en normal lön.

Tror jag läste två inlägg innan ditt där det var med som ett alternativ bland andra.

Ts lär inte få bidrag från kommunen om hon har lön/barnbidrag/bostadsbidrag/underhåll etc som ligger över existensminimum. Eller om ts äger något som går att sälja först.

Är jobbet bara på deltid? Hyran svinhög?
  • Exhale

Ja det är bara att konstatera att kockobello verkligen lever upp till sitt nickname. Herregud,vilka idioter det finns. 

• Kockobello
    Exhale skrev 2022-10-29 14:42:45 följande:

Ja det är bara att konstatera att kockobello verkligen lever upp till sitt nickname. Herregud,vilka idioter det finns. 

Verkligen är jag en idiot. Konstigt nog har jag dock mer än 307 kr kvar av lönen.
  • Anonym (99)
    Kockobello skrev 2022-10-29 11:04:59 följande:
    Bättre höja inkomsten.
    Men oavsett så hjälper det inte ts idag. Även om ts söker en massa extrajobb så lär det dröja 2 mån innan hon ser röken av de pengarna.

Ts behöver råd för att överleva nu. Men som en långsiktig lösning så är det förstås bra att kolla på extrajobb, gå upp i heltid eller kolla andra jobb.

Själv tycker jag att det är bättre att börja i änden att se över sina utgifter. De lär inte ligga i normalintervallet sett till inkomst om man har 300 kr kvar efter 3 dagar. Något är riktigt skevt där.
  • Anonym (ä)
    Exhale skrev 2022-10-29 14:42:45 följande:

Ja det är trist med taktlösa, aggressiva, bittra kommentarer i varje tråd. Koko indeed.
  • Anonym (Omöjligt)

Helt o att leva på 10kr för tre personer. Stackars barn! 

• Kockobello
    Anonym (Omöjligt) skrev 2022-10-29 15:12:14 följande:

Helt o att leva på 10kr för tre personer. Stackars barn! 

Ja, tyvärr är det vanvård.
  • Anonym (God soppa)
    Mortiscia80 skrev 2022-10-29 12:23:30 följande:
    Behöver man hel eller halv kub/förpackning? Jag blev sugen att prova :)
    Funkar med halv oxå.
  • Mortiscia80
    Anonym (God soppa) skrev 2022-10-29 15:14:33 följande:
    Funkar med halv oxå.
    Ok, tack :)
Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar