Inlägg från: Kockobello |Visa alla inlägg
  • Kockobello

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Intressant att det är att söka bidrag som blir tipsen och inte att skaffa jobb som ger en normal lön.

• Kockobello

Byt arbetsgivare. Du kan få upp lönen säkert 10 000 per månad genom att byta arbetsgivare.

• Kockobello
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-29 10:15:53 följande:
    Mmm, låg inkomst i kombination med höga utgifter är ju inget vinnande koncept.

Antingen får man då dra ner på sina levnadskostnader, eller öka sina inkomster.
    Vilken ände på ekonomin som är enklast och/eller effektivast att jobba med beror på situationen givetvis.
    Ja, lösningen måste ju vara långsiktig. 

Nästa månad, samma visa igen. År ut och år in.
  • Kockobello
    Anonym (Leva) skrev 2022-10-29 10:32:47 följande:

Tror det största problemet ligger i de höga utgifterna. Tror man får ändra i den änden först. Minska på allt man kan och byta ut till billigare alternativ.

Men om de inte har råd med mat måste de ha sjukt låga inkomster. Alternativt sjukt hög boendekostnad. Alternativt kastar pengar på skräp, sms-lån etc.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-29 11:04:37 följande:
    Men om de inte har råd med mat måste de ha sjukt låga inkomster. Alternativt sjukt hög boendekostnad. Alternativt kastar pengar på skräp, sms-lån etc.
    Bättre höja inkomsten.
  • Kockobello
    Anonym (Iz) skrev 2022-10-29 11:25:05 följande:
    WOW är det så enkelt??
    Bra, vet du nån arbetsgivare som anställer en uska för 38000 kr i månaden, jag börjar direkt!

Eller de kanske kan anställa mig på banken? Jag är jättebra på excel!

Du fattar va att om det varit så enkelt hade alla bytt jobb? Det finns liksom ett lönetak på de flesta yrken och det kan vara mycket som gör att man inte bara kan byta jobb. Saknar utbildning saknar erfarenhet saknar kompetensen jobbet ligger långt borta osv.

Om det var ett val att kunna ha hög lön hade alla haft hög lön.
    men du vet, det måste finnas personal på ica och folk som kör bussen och folk som städar ditt kontor och folk som tar hand om dina gamla föräldrar.
    Hade du hellre behövt odla din egen mat, städa ditt eget kontor och haft föräldrarna i gästrummet?
    Man måste ingenting. Man gör vad man vill.
  • Kockobello
    Mascaraklumpar skrev 2022-10-29 14:23:02 följande:

Det finns ingen poäng med att skriva en massa random recept i tråden. 300 kr räcker inte för 20 dagar, hur billig mat det än tipsas om. Börja med att göra en lista över allt som finns hemma (inklusive mängder). Lägg sen upp den om du vill ha hjälp att skapa recept. 

Sen är det viktigaste ju hur du ska göra för att undvika att hamna i samma situation framöver. Nästa månad är kanske maten som finns hemma uppäten och då kommer ni inte att klara er på 300 kr. 

Ja, det blir ju löjligt.
  • Kockobello
    Exhale skrev 2022-10-29 14:42:45 följande:

Ja det är bara att konstatera att kockobello verkligen lever upp till sitt nickname. Herregud,vilka idioter det finns. 

Verkligen är jag en idiot. Konstigt nog har jag dock mer än 307 kr kvar av lönen.
  • Kockobello
    Anonym (Omöjligt) skrev 2022-10-29 15:12:14 följande:

Helt o att leva på 10kr för tre personer. Stackars barn! 

Ja, tyvärr är det vanvård.
  • Kockobello
    Anonym (Iz) skrev 2022-10-29 17:34:54 följande:
    Det är inflation, det folk hade råd med igår har man inte råd med idag. Elen är dyr, maten är dyr osv. Ts kanske levde på gränsen men ändå klarade av det, tänk sen inflation och kanske några sjukdagar/vabb-dagar så kanske det blir 300 kr på kontot en månad.

Allas utgifter är ju skeva nu, de har ju t ex sagt att man bör spara 50000 bara för att klara av elen i vinter. (Om man bor i hus då.)
    Möjligen om de har fått hiskeliga elräkningar. Mat kan omöjligt göra att de inte har pengar tre dagar efter löning. För barnens skull hoppas jag att de ordnar sin situation, barn ska inte behöva växa upp på mjölmat.
  • Kockobello
    Anonym (Iz) skrev 2022-10-29 18:06:50 följande:
    Det kan ju vara vad som helst som har hänt. Tex ett akut tandläkarbesök kan lätt hamna på några tusenlappar och inget man kan avstå från. många tandläkare idag ger heller inte ut på räkning.

Jag säger bara att det kan vara en situation som inte är vanlig för ts. Jag hoppas för barnens skull som du säger att det är tillfälligheter som gör att denna månad blev som den blev.

Men många människor levde på gränsen redan innan inflationen. Det kan ju göra att sparpengar/buffert började ätas upp när elen blev snordyr.

Det är ju lätt så att det började med en liten snöboll som nu rullat iväg och blir större.

Jag håller med om att inkomst bör öka och utgifter bör minska, men om man redan jobbar heltid, inte har råd att gå ner på studielån och redan skurit ner på allt man kan, då är det inte jättelätt. Särskilt inte som ensamstående.
    Nej, visst. Det blir kämpigt för många framöver.
  • Kockobello
    Anonym (99) skrev 2022-11-01 23:15:56 följande:
    Och det är helt sinnessjukt att det är ett brott i Sverige att gräva i sopor och ta det man behöver. Tycker verkligen att det är upp till var och en.

Är det Sveriges samlade handlare som gått ihop och krävt den lagen för att inte fattiga och/eller miljömedvetna människor ska hindras från att få en enda liten grej från sopor istället för att köpa det ifrån handeln?
    Ja, visst är det sjukt? Nej, lite får fan folk tänka själva.
  • Kockobello
    Anonym (Milan) skrev 2022-11-02 00:07:37 följande:

Det priset är 5 middagar för 4 personer. Dyrt, nää inte med tanke på vad du får.  Och hemleverans gratis vid 2 första beställningar. Typ lax, köttförs, kyckling filer, kryddor tillbehör och massa grönsaker. Plus ris, potatis, cocos, mm.. Man får typ 14 rätter att välja på. Grymt bra med dagens priser på mat! Är de 3 st får de ju även 5 minst portioner över.. 

Dessutom är det jättestora portioner. Skulle säga att 4 portioner i praktiken är 6. Minst. Jag är väldigt nöjd med Hello Fresh faktiskt.
  • Kockobello
    Xlr8 skrev 2022-11-02 19:50:33 följande:
    Jag hade gått ut i skogen, finns gott om djur. Fördelaktigt om det är något man orkar bära hem själv, gris, hjort, fågel.
    Man lär ju ha vapen. Alla har inte jaktvapen hemma.
Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar