• Anonym (TS)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

• Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
  • Anonym (fu)
    Kockobello skrev 2022-10-29 10:10:19 följande:

Byt arbetsgivare. Du kan få upp lönen säkert 10 000 per månad genom att byta arbetsgivare.

I dagens extrema läge är det mer eller mindre tvärtom. Jag har många vänner som tittat på att byta jobb(ibland just för att de är i ett desperat läge och måste få in pengar). De enda som lyckats få högre lön är äldre och erfarna lastbilschaufförer. Ingen annan. Arbetsgivarna har det också svårt och vet dessutom att tusen andra desperat slåss om att tjäna pengar. De kan lugnt erbjuda mindre lön. 
  • Anonym (Iz)

Tips på billig mat i all ära, men ni kommer inte kunna leva 3 personer på 10 kr om dagen.

Äta för 3,33 kr var/dag är ju knappt ens en skiva bröd.

Du måste ringa kommunen om mathjälp eller kolla med familj, vänner eller kyrkan/givin people etc. Lån, bidrag vad som helst för att lösa det akuta.

Sen måste du lösa det långsiktigt, vad kan ni dra ner på och kan du få upp lönen?
    Flytta till billigare?
    Dra ner på el?
    Buss istället för bil?

Kommunens skuld-och budgetrådgivare är en person du borde kontakta, även om du inte har skulder kan de säkert hjälpa dig med hur du kan lägga en budget som fungerar.

• Anonym (Iz)
    Kockobello skrev 2022-10-29 10:10:19 följande:

Byt arbetsgivare. Du kan få upp lönen säkert 10 000 per månad genom att byta arbetsgivare.

WOW är det så enkelt??
    Bra, vet du nån arbetsgivare som anställer en uska för 38000 kr i månaden, jag börjar direkt!

Eller de kanske kan anställa mig på banken? Jag är jättebra på excel!

Du fattar va att om det varit så enkelt hade alla bytt jobb? Det finns liksom ett lönetak på de flesta yrken och det kan vara mycket som gör att man inte bara kan byta jobb. Saknar utbildning saknar erfarenhet saknar kompetensen jobbet ligger långt borta osv.

Om det var ett val att kunna ha hög lön hade alla haft hög lön.
    men du vet, det måste finnas personal på ica och folk som kör bussen och folk som städar ditt kontor och folk som tar hand om dina gamla föräldrar.
    Hade du hellre behövt odla din egen mat, städa ditt eget kontor och haft föräldrarna i gästrummet?
  • Myten7891

Lite läge att sänka utgifterna eller höja lönen.. det är ju katastrof

John
  • Anonym (God soppa)
    Anonym (Rötter) skrev 2022-10-29 10:06:27 följande:
    Ska det inte vara någon jäst i brödet? 
    Oj försvann det? Är helt säker på att jag skrev Jäst..
  • Mortiscia80
    Anonym (God soppa) skrev 2022-10-29 12:18:14 följande:
    Oj försvann det? Är helt säker på att jag skrev Jäst..
    Behöver man hel eller halv kub/förpackning? Jag blev sugen att prova :)
  • Tow2Mater
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-29 09:45:37 följande:
    Genom att ha barnen hos sig mer då hoppas jag du menar...

Att förvänta sig att barnens andra förälder skall stötta en ekonomiskt när man brister i sitt ansvar att försörja sig själv och ta sin del av barnens försörjning vore ett rent vidrigt resonemang.... 
    Jag sa inget om att forvänta sig, jag sa prata med. Det betyder att man forklarar sin situation och frågar om han kan hjälpa. Det kan vara genom att ha barnen mer, ge pengar, ge en matkasse, eller vad som nu kan hjälpa.
  • Kockobello
    Anonym (Iz) skrev 2022-10-29 11:25:05 följande:
    WOW är det så enkelt??
    Bra, vet du nån arbetsgivare som anställer en uska för 38000 kr i månaden, jag börjar direkt!

Eller de kanske kan anställa mig på banken? Jag är jättebra på excel!

Du fattar va att om det varit så enkelt hade alla bytt jobb? Det finns liksom ett lönetak på de flesta yrken och det kan vara mycket som gör att man inte bara kan byta jobb. Saknar utbildning saknar erfarenhet saknar kompetensen jobbet ligger långt borta osv.

Om det var ett val att kunna ha hög lön hade alla haft hög lön.
    men du vet, det måste finnas personal på ica och folk som kör bussen och folk som städar ditt kontor och folk som tar hand om dina gamla föräldrar.
    Hade du hellre behövt odla din egen mat, städa ditt eget kontor och haft föräldrarna i gästrummet?
    Man måste ingenting. Man gör vad man vill.
  • Anonym (Ina)

Underhåll? Barnbidrag? 

• Mascaraklumpar

Det finns ingen poäng med att skriva en massa random recept i tråden. 300 kr räcker inte för 20 dagar, hur billig mat det än tipsas om. Börja med att göra en lista över allt som finns hemma (inklusive mängder). Lägg sen upp den om du vill ha hjälp att skapa recept. 

Sen är det viktigaste ju hur du ska göra för att undvika att hamna i samma situation framöver. Nästa månad är kanske maten som finns hemma uppäten och då kommer ni inte att klara er på 300 kr. 

Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar