• Anonym (TS)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

• Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
  • Anonym (Iz)
    Anonym (99) skrev 2022-10-29 14:49:21 följande:
    Men oavsett så hjälper det inte ts idag. Även om ts söker en massa extrajobb så lär det dröja 2 mån innan hon ser röken av de pengarna.

Ts behöver råd för att överleva nu. Men som en långsiktig lösning så är det förstås bra att kolla på extrajobb, gå upp i heltid eller kolla andra jobb.

Själv tycker jag att det är bättre att börja i änden att se över sina utgifter. De lär inte ligga i normalintervallet sett till inkomst om man har 300 kr kvar efter 3 dagar. Något är riktigt skevt där.
    Det är inflation, det folk hade råd med igår har man inte råd med idag. Elen är dyr, maten är dyr osv. Ts kanske levde på gränsen men ändå klarade av det, tänk sen inflation och kanske några sjukdagar/vabb-dagar så kanske det blir 300 kr på kontot en månad.

Allas utgifter är ju skeva nu, de har ju t ex sagt att man bör spara 50000 bara för att klara av elen i vinter. (Om man bor i hus då.)
  • Kockobello
    Anonym (Iz) skrev 2022-10-29 17:34:54 följande:
    Det är inflation, det folk hade råd med igår har man inte råd med idag. Elen är dyr, maten är dyr osv. Ts kanske levde på gränsen men ändå klarade av det, tänk sen inflation och kanske några sjukdagar/vabb-dagar så kanske det blir 300 kr på kontot en månad.

Allas utgifter är ju skeva nu, de har ju t ex sagt att man bör spara 50000 bara för att klara av elen i vinter. (Om man bor i hus då.)
    Möjligen om de har fått hiskeliga elräkningar. Mat kan omöjligt göra att de inte har pengar tre dagar efter löning. För barnens skull hoppas jag att de ordnar sin situation, barn ska inte behöva växa upp på mjölmat.
  • Anonym (Iz)
    Kockobello skrev 2022-10-29 17:43:13 följande:
    Möjligen om de har fått hiskeliga elräkningar. Mat kan omöjligt göra att de inte har pengar tre dagar efter löning. För barnens skull hoppas jag att de ordnar sin situation, barn ska inte behöva växa upp på mjölmat.
    Det kan ju vara vad som helst som har hänt. Tex ett akut tandläkarbesök kan lätt hamna på några tusenlappar och inget man kan avstå från. många tandläkare idag ger heller inte ut på räkning.

Jag säger bara att det kan vara en situation som inte är vanlig för ts. Jag hoppas för barnens skull som du säger att det är tillfälligheter som gör att denna månad blev som den blev.

Men många människor levde på gränsen redan innan inflationen. Det kan ju göra att sparpengar/buffert började ätas upp när elen blev snordyr.

Det är ju lätt så att det började med en liten snöboll som nu rullat iväg och blir större.

Jag håller med om att inkomst bör öka och utgifter bör minska, men om man redan jobbar heltid, inte har råd att gå ner på studielån och redan skurit ner på allt man kan, då är det inte jättelätt. Särskilt inte som ensamstående.
  • Kockobello
    Anonym (Iz) skrev 2022-10-29 18:06:50 följande:
    Det kan ju vara vad som helst som har hänt. Tex ett akut tandläkarbesök kan lätt hamna på några tusenlappar och inget man kan avstå från. många tandläkare idag ger heller inte ut på räkning.

Jag säger bara att det kan vara en situation som inte är vanlig för ts. Jag hoppas för barnens skull som du säger att det är tillfälligheter som gör att denna månad blev som den blev.

Men många människor levde på gränsen redan innan inflationen. Det kan ju göra att sparpengar/buffert började ätas upp när elen blev snordyr.

Det är ju lätt så att det började med en liten snöboll som nu rullat iväg och blir större.

Jag håller med om att inkomst bör öka och utgifter bör minska, men om man redan jobbar heltid, inte har råd att gå ner på studielån och redan skurit ner på allt man kan, då är det inte jättelätt. Särskilt inte som ensamstående.
    Nej, visst. Det blir kämpigt för många framöver.
  • barclay

Trevligt eller inte! Känner igen det där.

Jag har skuldsanering, har 3800 kr att leva på till 25 november och det ska täcka mina dieselkostnader fram och tillbaka till jobbet (nio mil enkel väg).

• Anonym (vänster är ett skällsord)

Är det inte läge för en orosanmälan till socialen i detta läge?

2 stackars barn som kommer få gå o lägga sig med kurrande magar i 3,5-4veckor...

Lösningen för TS är ju inte att panikartat lära sig "koka soppa på en spik", situationen är ju fullständigt ohållbar och det finns 2 mindre barn med i bilden?
    Här behövs drastiska förändringar i TS hela levnadssituation.

• Anonym (99)

Just det. Kom på att man i ts situation kan få låna pengar av socialtjänsten. Men ingen aning om hur det funkar.

Kolla med kommunen ts. Det är inte meningen att barn ska svälta. Vuxna skiter de i rätt bra, vuxna har större möjligheter att rätta mun efter matsäck så att säga, men barn ska inte behöva svälta.
    Ring kommunen på mån morgon och se vad de kan göra. Om de kan bevilja ett nödlån, sånt ska finnas.
    Du får troligast ett Ica-kort laddat med pengar isf.

Har svårt att tänka mig att någon med jobb har rätt till försörjningsstöd, men gå in på kommunens sida och räkna efter. Om du inte äger något dyrt förstås, hus, br, bil eller aktieposter tex.

• Anonym (TS)
    Kockobello skrev 2022-10-29 11:04:37 följande:
    Men om de inte har råd med mat måste de ha sjukt låga inkomster. Alternativt sjukt hög boendekostnad. Alternativt kastar pengar på skräp, sms-lån etc.
    Eftersom du både är nyfiken och hånfull så ska jag berätta.
    Jag fick ut 18106kr efter skatt.
    Hyra: 9980kr
    El: 3198kr (den stora smällen)
    Förskoleavgift: 1572kr
    Mobil: 299kr
    CSNlån: 2750kr

Jag har inte massa dyra vanor, smslån eller knarkar. Bara jävligt surt om pengar denna månad och med två stora räkningar på en gång.
  • Anonym (99)
    barclay skrev 2022-10-29 18:18:10 följande:

Trevligt eller inte! Känner igen det där.

Jag har skuldsanering, har 3800 kr att leva på till 25 november och det ska täcka mina dieselkostnader fram och tillbaka till jobbet (nio mil enkel väg).

Normalt försörjningsstöd lever du alltså på.

Kan du som lever på existensminimum månad efter månad tro att det finns folk som frivilligt spelar sjuka för att få leva på bidrag och slippa jobba?
    Inte jag heller!
    Tydligen, enligt forum, finns det ju massor av människor som tror att existensminimum är lyx att leva på (de har aldrig levt på det själva iofs..).

Men visst är det toppen att det finns försörjningsstöd. Även bra att det finns uträknat existensminimum för de som har skulder, så att företagen inte tvingar av mer avbetalning än som är möjligt att leva på.
  • Anonym (Anonym)

Tråkigt sits. Jag dömer inte för jag känner dig inte. Alla kan hamna där i en taskig ekonomisk sits utan att vara vare sig slarvig eller lat. Vissa människor har jättedålig lön säg att du får ut ca100 kr timmen efter skatt blir inte mycket pengar av det per månad. Finns det inget du ev  kan sälja? Ta kontakt med socialen du kanske inte får hjälp men du kan alltid pröva.  Annars ta kontakt med Frälsningsarmen de brukar hjälpa utsatta människor. Kommentaren  om orosanmälan är bara elak. 

.Står ingenstans att TS har det sån här varje månad. 
    Styrkekram till dig.

Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar