• Anonym (TS)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

• Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
  • Kockobello

Intressant att det är att söka bidrag som blir tipsen och inte att skaffa jobb som ger en normal lön.

• Kockobello

Byt arbetsgivare. Du kan få upp lönen säkert 10 000 per månad genom att byta arbetsgivare.

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    Kockobello skrev 2022-10-29 10:09:42 följande:

Intressant att det är att söka bidrag som blir tipsen och inte att skaffa jobb som ger en normal lön.

Mmm, låg inkomst i kombination med höga utgifter är ju inget vinnande koncept.

Antingen får man då dra ner på sina levnadskostnader, eller öka sina inkomster.
    Vilken ände på ekonomin som är enklast och/eller effektivast att jobba med beror på situationen givetvis.
  • Kockobello
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-29 10:15:53 följande:
    Mmm, låg inkomst i kombination med höga utgifter är ju inget vinnande koncept.

Antingen får man då dra ner på sina levnadskostnader, eller öka sina inkomster.
    Vilken ände på ekonomin som är enklast och/eller effektivast att jobba med beror på situationen givetvis.
    Ja, lösningen måste ju vara långsiktig. 

Nästa månad, samma visa igen. År ut och år in.
  • Anonym (idrott)

Jag tror du måste leta pant för att få det att gå ihop. Försök även sälja lite saker du inte behöver på facebook. Jag har väldigt billiga recept som är allt från goda till okej.

Billig mat:
    linser
    kikärter
    potatis
    snabbmakaroner
    rapsolja (med tanke på hur mkt kalorier den ger, köp eldorado, då har du något att steka i)
    ägg 
    morötter

Recept 1:
    Gör en lins eller kikärts gryta med vatten och de kryddor som du har hemma, servera med potatis eller snabbmakaroner till. Tycker själv att det är gott med curry, gurkmeja, paprika krydda i grytan.

Recept 2:
    Soppa på potatis och morötter. Krydda med det du har, t.ex. basilika. Servera med ett kokt ägg.

Recept 3:
    Snabbmakaroner och en hemmagjord pasta sås, här kräver det att du köper grädde, sen ha i morötter och ev. gul lök. 

Recept 4:
    Potatis och ägg. Ett stekt ägg var för de vuxna, ett halv ägg var för barnen. Krydda om du känner att du kan slösa lite annars räcker salt. Ifall du har mycket rapsolja så kan du fritera potatisen, spara oljan som blir över och använd som vanligt.

Recept 5:
    Ungefär som recept 3 men byt ut grädden mot krossade tomater.

• Anonym (Leva)

Tror det största problemet ligger i de höga utgifterna. Tror man får ändra i den änden först. Minska på allt man kan och byta ut till billigare alternativ.

• Kockobello
    Anonym (Leva) skrev 2022-10-29 10:32:47 följande:

Tror det största problemet ligger i de höga utgifterna. Tror man får ändra i den änden först. Minska på allt man kan och byta ut till billigare alternativ.

Men om de inte har råd med mat måste de ha sjukt låga inkomster. Alternativt sjukt hög boendekostnad. Alternativt kastar pengar på skräp, sms-lån etc.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-29 11:04:37 följande:
    Men om de inte har råd med mat måste de ha sjukt låga inkomster. Alternativt sjukt hög boendekostnad. Alternativt kastar pengar på skräp, sms-lån etc.
    Bättre höja inkomsten.
  • fjanten

Mjöl+potatisrätter, är ju ofta hyfsat billiga, tänk ugnspannkaka, pannkakor, palt, raggmunkar...

• fjanten
    Kockobello skrev 2022-10-29 11:04:59 följande:
    Bättre höja inkomsten.
    Absolut, men det hjälper ju inte TS med barn idag.
Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar