• Anonym (TS)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

• Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
  • me33
    Anonym (Rafi) skrev 2022-10-30 00:10:27 följande:

Hur faan får man ut 34.500 som industriarbetare utan utbildning?

Du har aldrig varit i Norrland du hör jag.
  • Anonym (Ojsan)
    Anonym (kvastfening) skrev 2022-10-30 15:03:44 följande:

Inte nu kanske men ett tips till senare- man kan bestämma själv när kvartalsräkningen från CSN kommer och flytta den en månad eller så.

Jag baserade min budget på att jag vill ha CSN-räkning i november, för att få en lagom tankeställare tills december när alla julklappar ska handlas. Att få CSN-räkning i december eller januari är nog ingen höjdare om man inte har örnkoll via en årsbudget som följs upp varje månad.

Jag ställer upp nästa årsbudget i mellandagarna varje åpr, bserat på årets utfall. Budgeten inklusive sparande läggs alltid på 10% mindre än hushållet får in, för att ha marginal för oförutsett och sjukdom.

Man kan logga in på mina sidor och begära månadsräkning istället för kvartalsräkning. Känns som ett bra alternativ om man har svårt och klara och spara till räkningen varje månad och vill ha jämnare kostnader.
  • Anonym (Uppskov)
    elin1989 skrev 2022-10-30 16:34:31 följande:
    Du kan inte lägga 1200 på en overall och vinterskor när du inte har pengar till mat. Då får man köpa begagnat.
    Precis. Vi köper enbart begagnat. Det sparar man enorma mängder pengar på.
  • elin1989
    Anonym (Uppskov) skrev 2022-10-30 18:18:13 följande:
    Precis. Vi köper enbart begagnat. Det sparar man enorma mängder pengar på.
    Ja alltså antingen driver TS med oss eller så är något allvarligt fel. Jag fattar att det är hemskt att ha dåligt med pengar, men något är ju väldigt fel om man väljer att köpa nya overaller för den summan när man inte kan ge sina barn mat. 
  • Anonym (Tips från coachen)
    elin1989 skrev 2022-10-30 20:35:07 följande:
    Ja alltså antingen driver TS med oss eller så är något allvarligt fel. Jag fattar att det är hemskt att ha dåligt med pengar, men något är ju väldigt fel om man väljer att köpa nya overaller för den summan när man inte kan ge sina barn mat. 
    En del är så inkörda i att köpa nytt att tanken inte ens slår dem att man kan köpa begagnat. En del har enorm bacillskräck för främmande människors kläder så de inte "kan" köpa begagnat heller. Och så finns det de som verkar tro att pengar växer på träd och aldrig hört ordet budgetera. Misstänker att ts kan höra till den sista kategorin, samma som brukar hamna på Lyxfällan.
  • Anonym (Uppskov)
    elin1989 skrev 2022-10-30 20:35:07 följande:
    Kanske aldrig tänkt tanken att köpa secondhand? Tycker det känns sunkigt? Aldrig behövt innan? Anser sig "för fin" för det? Ja, jag vet inte. Vi köper allt som bara går på loppis. Och det var knökafullt i butiken igår när vi var där så det verkar som fler och fler anser det som ett bra alternativ. För många är det numer enda alternativet. För ts borde det definitivt vara det framöver.
  • me33
    Anonym (TS) skrev 2022-10-28 23:30:34 följande:
    Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

För 10 kr per dag behöver du plocka och jaga i skogen.

Hur ska du hinna med det med två barn?

Försök med något av det åtminstone, sylt åt barnen exempelvis går från skogen in på fatet direkt.
  • Anonym (99)
    Xlr8 skrev 2022-10-30 23:57:53 följande:

Jag hade plockat ett rådjur eller vildsvin.  Sen så mkt potatis, rotfrukter mm dina pengar ger.

Det är nog inte så många "vanliga" människor som äger skjutvapen. Kanske det är det vanliga att ha i glesbygd? Men inte ens är lär ens hälften ha det (vild gissning).

Annars en jättebra idé!
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (99) skrev 2022-10-31 07:54:35 följande:
    Det är nog inte så många "vanliga" människor som äger skjutvapen. Kanske det är det vanliga att ha i glesbygd? Men inte ens är lär ens hälften ha det (vild gissning).

Annars en jättebra idé!
    Nej, inte alls en "jättebra idé" att uppmana till brott. De flesta i Sverige har inte jakträtt, dessutom måste man ha koll på när jaktsäsongerna är för olika djur, plus som du säger att det inte är så många som äger jaktvapen till att börja med.
  • me33

Då blir 10 kr/dagen en omöjlig ekvation.

Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar