Inlägg från: Anonym (vänster är ett skällsord) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Tow2Mater skrev 2022-10-29 01:31:21 följande:

Prata med en andra föräldern om han kan bidra mer.

Genom att ha barnen hos sig mer då hoppas jag du menar...

Att förvänta sig att barnens andra förälder skall stötta en ekonomiskt när man brister i sitt ansvar att försörja sig själv och ta sin del av barnens försörjning vore ett rent vidrigt resonemang.... 
    Kockobello skrev 2022-10-29 10:09:42 följande:

Intressant att det är att söka bidrag som blir tipsen och inte att skaffa jobb som ger en normal lön.

Mmm, låg inkomst i kombination med höga utgifter är ju inget vinnande koncept.

Antingen får man då dra ner på sina levnadskostnader, eller öka sina inkomster.
    Vilken ände på ekonomin som är enklast och/eller effektivast att jobba med beror på situationen givetvis.

Är det inte läge för en orosanmälan till socialen i detta läge?

2 stackars barn som kommer få gå o lägga sig med kurrande magar i 3,5-4veckor...

Lösningen för TS är ju inte att panikartat lära sig "koka soppa på en spik", situationen är ju fullständigt ohållbar och det finns 2 mindre barn med i bilden?
    Här behövs drastiska förändringar i TS hela levnadssituation.

Anonym (TS) skrev 2022-10-29 20:11:21 följande:
    Eftersom du både är nyfiken och hånfull så ska jag berätta.
    Jag fick ut 18106kr efter skatt.
    Hyra: 9980kr
    El: 3198kr (den stora smällen)
    Förskoleavgift: 1572kr
    Mobil: 299kr
    CSNlån: 2750kr

Jag har inte massa dyra vanor, smslån eller knarkar. Bara jävligt surt om pengar denna månad och med två stora räkningar på en gång.
    Vad tusan har du studerat? Eller hur i hela världen resonerade du?
    En vanlig skitig industriarbetare har 10.000:-+ på din inkomst, helt utan ens gymnasieutbildning i de flesta fall....

Din budget är i min värld fullständigt uppåt väggarna, hur i hela friden kan någon sätta sig i en levnadssituation där mer än hälften av ens nettoinkomst äts upp av "hyra"? Inte ens 1/3 vore en hållbar budget?

Hur lyckas man ens bränna el för 3200:- på 1 månad när man hyr sitt boende?
    Detta måste innebära att du hyr någon form av hus eller gård?

Det pragmatiska att göra blir således att informera dig om att du har inte råd att bo i ett stort hus, inte att skriva recept på mat som har billiga råvaror...
    Släpp denna fantasi och skaffa en lägenhet.

För jämförelse, jag lever som ensamstående förälder, med barnen på halvtid.
    Gymnasieutbildning och ett alldagligt arbete på golvet inom industrin.
    Nettoinkomst i genomsnitt 34500:- (med en hel del tillägg och överitd)
    Avgift till BRF 3200:-
    Lån (amortering + ränta) 4000:-
    El 150:-
    Förskoleavgift : 1572:-
    Mobil 149:-
    CSN 0:-

Har man inte minst 10.000:-/mån att spendera som man behagar så lever man i min värld med på tok för små ekonomiska marginaler och behöver på allvar se över sin situation.
Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar