• Pascal

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Anonym (TS) skrev 2022-10-29 20:11:21 följande:
    Eftersom du både är nyfiken och hånfull så ska jag berätta.
    Jag fick ut 18106kr efter skatt.
    Hyra: 9980kr
    El: 3198kr (den stora smällen)
    Förskoleavgift: 1572kr
    Mobil: 299kr
    CSNlån: 2750kr

Jag har inte massa dyra vanor, smslån eller knarkar. Bara jävligt surt om pengar denna månad och med två stora räkningar på en gång.
    Har du redan betalat räkningarna? Om inte så hade jag nog faktiskt kontaktat elbolaget eller CSN och sagt som det var och bett om att få uppskov den här månaden. I värsta fall struntat i att betala en av de räkningarna under förutsättning att du vet att du kommer ha bättre med pengar nästa månad. Mat i magen på barnen är viktigare än att betala tillbaka CSN en enda månad om du betalat som du ska alla andra månader.
  • Pascal
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-29 23:39:54 följande:
    Vad tusan har du studerat? Eller hur i hela världen resonerade du?
    En vanlig skitig industriarbetare har 10.000:-+ på din inkomst, helt utan ens gymnasieutbildning i de flesta fall....

Din budget är i min värld fullständigt uppåt väggarna, hur i hela friden kan någon sätta sig i en levnadssituation där mer än hälften av ens nettoinkomst äts upp av "hyra"? Inte ens 1/3 vore en hållbar budget?

Hur lyckas man ens bränna el för 3200:- på 1 månad när man hyr sitt boende?
    Detta måste innebära att du hyr någon form av hus eller gård?

Det pragmatiska att göra blir således att informera dig om att du har inte råd att bo i ett stort hus, inte att skriva recept på mat som har billiga råvaror...
    Släpp denna fantasi och skaffa en lägenhet.

För jämförelse, jag lever som ensamstående förälder, med barnen på halvtid.
    Gymnasieutbildning och ett alldagligt arbete på golvet inom industrin.
    Nettoinkomst i genomsnitt 34500:- (med en hel del tillägg och överitd)
    Avgift till BRF 3200:-
    Lån (amortering + ränta) 4000:-
    El 150:-
    Förskoleavgift : 1572:-
    Mobil 149:-
    CSN 0:-

Har man inte minst 10.000:-/mån att spendera som man behagar så lever man i min värld med på tok för små ekonomiska marginaler och behöver på allvar se över sin situation.
    Nämen! Lika trevlig och tillmötesgående som alltid med en stor portion empati och förståelse för att andra inte lever som du? :)
  • Pascal
    Anonym (TS) skrev 2022-11-12 22:22:39 följande:

Hej alla. Har läsa svar nu (Tack till de som kommit med faktiska tips på mat och inköp)
    Lite kort om situationen, jag hyr ett hus med mina två barn, det var det första bästa jag kunde hitta när jag separerade och eftersom minsingen gått in sig på förskolan här har vi blivit kvar. Det är eluppvärmning. Pappan har gått under jorden så han är inte del i barnens liv. Någon frågade varför vi köpte en dyr overall och skor, det var för att förskolan skulle ha utedag och overallen gick sönder dagen innan (den var begagnad) så vi fick akut köpa en ny och det var bara ett ställe som hade rätt storlek i närheten. 

Det som fanns i kyl var lite rester, bröd, smör. några ägg, lök, några grönsaker och mjölk. (Mjölken tog slut snabbt och barnen har fått vatten till måltiderna nu.) I frysen fanns ett kilo blandfärs, en falukorvsring, grönsaksbullar, en grönsaksmix och en billys. I skåpen fanns pasta, röda linser, två paket snabbnudlar, krossade tomater och mikropopcorn. Samt lite kryddor och sesamfröolja.
    Resterna åt vi först.

Sedan gjorde jag köttfärssås och pasta med blandfärsen och drygade ut med röda linser, det blev nästan 7 portioner.
    Jag kokade nudlar och blandade med grönsaksmix och sesamolja, det blev 4 portioner.
    Falukorv och pasta med vanlig ketchup blev 4 portioner. Slattarna gjorde jag makaronilåda på med mjölk och ägg, det blev 4 portioner.
    Grönsaksbollarna köpte jag ris till och det blev 4 portioner.
    Brödet köpte jag ägg till och med mjölken gjorde jag fattiga riddare det blev 4 portioner.

Inköp jag gjort är ris, mer pasta, havregryn, morötter och ägg. Samt en grillad kyckling idag som vi ska dela upp och göra soppa på med morötterna. Havregryn har vi gjort frukost på till helgerna. Där har vi fått minska till två måltider men jag får alltid gratis frukt på jobbet på fredagar så jag har tagit hem till barnen så det finns under helgen.
    Jag får gratis te och kaffe på jobbet, så jag tar det som frukost. Minsting äter frukost på förskolan och stora äter aldrig frukost, bägge äter på skolan och förskolan, sedan har jag gjort middag hemma. Stora äter en portion, minsting och jag delar på en portion. Jag blir inte mätt, men tillräckligt för att det ska gå runt. Nu kommer snart barnbidraget så då kan vi budgetera till löning. Tack alla som gett  bra tips, det blir några soppor de närmsta dagarna.

Vill bara tipsa om, du skriver att pappan gått under jorden och inte bidrar. Vet du om att du har rätt att söka underhållsstöd från FK? Det ligger på ca 1500:- per barn har jag för mig. Är i alla fall nån tusenlapp extra för er varje månad :) 
Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar