Inlägg från: Anonym (99) |Visa alla inlägg
  • Anonym (99)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Kockobello skrev 2022-10-29 10:09:42 följande:

Intressant att det är att söka bidrag som blir tipsen och inte att skaffa jobb som ger en normal lön.

Tror jag läste två inlägg innan ditt där det var med som ett alternativ bland andra.

Ts lär inte få bidrag från kommunen om hon har lön/barnbidrag/bostadsbidrag/underhåll etc som ligger över existensminimum. Eller om ts äger något som går att sälja först.

Är jobbet bara på deltid? Hyran svinhög?
  • Anonym (99)
    Kockobello skrev 2022-10-29 11:04:59 följande:
    Bättre höja inkomsten.
    Men oavsett så hjälper det inte ts idag. Även om ts söker en massa extrajobb så lär det dröja 2 mån innan hon ser röken av de pengarna.

Ts behöver råd för att överleva nu. Men som en långsiktig lösning så är det förstås bra att kolla på extrajobb, gå upp i heltid eller kolla andra jobb.

Själv tycker jag att det är bättre att börja i änden att se över sina utgifter. De lär inte ligga i normalintervallet sett till inkomst om man har 300 kr kvar efter 3 dagar. Något är riktigt skevt där.
  • Anonym (99)

Just det. Kom på att man i ts situation kan få låna pengar av socialtjänsten. Men ingen aning om hur det funkar.

Kolla med kommunen ts. Det är inte meningen att barn ska svälta. Vuxna skiter de i rätt bra, vuxna har större möjligheter att rätta mun efter matsäck så att säga, men barn ska inte behöva svälta.
    Ring kommunen på mån morgon och se vad de kan göra. Om de kan bevilja ett nödlån, sånt ska finnas.
    Du får troligast ett Ica-kort laddat med pengar isf.

Har svårt att tänka mig att någon med jobb har rätt till försörjningsstöd, men gå in på kommunens sida och räkna efter. Om du inte äger något dyrt förstås, hus, br, bil eller aktieposter tex.

• Anonym (99)
    barclay skrev 2022-10-29 18:18:10 följande:

Trevligt eller inte! Känner igen det där.

Jag har skuldsanering, har 3800 kr att leva på till 25 november och det ska täcka mina dieselkostnader fram och tillbaka till jobbet (nio mil enkel väg).

Normalt försörjningsstöd lever du alltså på.

Kan du som lever på existensminimum månad efter månad tro att det finns folk som frivilligt spelar sjuka för att få leva på bidrag och slippa jobba?
    Inte jag heller!
    Tydligen, enligt forum, finns det ju massor av människor som tror att existensminimum är lyx att leva på (de har aldrig levt på det själva iofs..).

Men visst är det toppen att det finns försörjningsstöd. Även bra att det finns uträknat existensminimum för de som har skulder, så att företagen inte tvingar av mer avbetalning än som är möjligt att leva på.
  • Anonym (99)

Ts borde ha bett om uppskov för csn tex. Men lätt att vara efterklok.

Kolla ändå upp nödlån från kommunen om ingen anhörig eller vän finns att låna av.

Måste barnen få hela sina barnbidrag själva? Antar de får det själva eftersom det inte togs upp som inkomst.
    De vill förhoppningsvis hellre äta än köpa kläder och skitsaker.
    Fast kom på nu att du skrev att en räkning var förskoleavgift. Ett sånt litet barn får väl inte sitt barnbidrag själv. Men hindrar ju inte att det kan finnas en tonåring som får förfoga över barnbidraget själv i samma hushåll.
    Om du normalt sparar barnbidragen så gör ett undantag denna månad.

För att inte hamna i denna sits igen:
    Går det att flytta för att bo en aning billigare? 10 tusen är hög hyra. Även en tusenlapp eller två billigare gör stor skillnad (hade varit som natt och dag för dig nu).
    Kolla upp om du har rätt till bostadsbidrag, man kan ha det om man har barn och har låg inkomst.
    Underhåll? Även om det inte finns någon person som kan betala underhåll ska man väl ändå ha rätt till minimisumman för underhåll från FK?
    Framför allt, i dagens läge, spara på el. Allt som går på el går att spara in på. Vänj barnen vid att alltid släcka lampor, sluta att ha flera lampor i samma rum tända. Dubbelskärmar är aldrig okej (om barnen tex har tv i sina rum får den aldrig vara på samtidigt som de sitter med dator/telefon).
    Tvätta bara när det verkligen behövs på det program som sparar mest el, torka kläderna utan torkskåp eller tumlare.
    Höj temperaturen i frys och kyl en grad (vet inte hur mkt det gör i praktiken men allt som går att hålla nere ska hållas nere).

Kanske en del saker är skit? Men försöker ge bra råd.

• Anonym (99)
    Anonym (Rafi) skrev 2022-10-30 00:10:27 följande:

Hur faan får man ut 34.500 som industriarbetare utan utbildning?

Det undrar jag med!

Säg var jag ska söka jobb så ska jag byta jobb imorgonGuld i mun
  • Anonym (99)
    Xlr8 skrev 2022-10-30 23:57:53 följande:

Jag hade plockat ett rådjur eller vildsvin.  Sen så mkt potatis, rotfrukter mm dina pengar ger.

Det är nog inte så många "vanliga" människor som äger skjutvapen. Kanske det är det vanliga att ha i glesbygd? Men inte ens är lär ens hälften ha det (vild gissning).

Annars en jättebra idé!
  • Anonym (99)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-10-31 08:42:37 följande:
    Nej, inte alls en "jättebra idé" att uppmana till brott. De flesta i Sverige har inte jakträtt, dessutom måste man ha koll på när jaktsäsongerna är för olika djur, plus som du säger att det inte är så många som äger jaktvapen till att börja med.
    Du kanske hör att jag inte har så bra koll på jakt..
  • Anonym (99)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-10-30 15:55:45 följande:
    Hur i hela friden kan du ha så sjukt hög elräkning?? 
    Det är högt om man bor i lägenhet, ja.

Men gissar att ts betalar elen var tredje mån. Jag betalar runt 400 i mån som ensam, både för förbrukning och elavtal. På 3 mån hade det ju blivit 1200.
    Ts lever med 2 barn också. Iofs delar de tre på elavtalet, så visst är det en onaturligt hög elräkning ändå.
    Gissar att det tvättas, torktumlas osv hemma. Radio står på, datorer är på samtidigt som tvn. Elektroniska leksaker som används ofta.

Men om nu ts bor i hus, (hyreshus i ordets rätta bemärkelse; )) så är det nog inte så konstigt om uppvärmningen på något sätt går på el.

Mina föräldrar bor i hus men de har bergvärme så inga höga räkningar där. Trots att pappa är pensionär och ibland kollar tv dagtid.
  • Anonym (99)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-11-01 21:26:55 följande:
    Det är olagligt. Uppmana inte till brott.
    Och det är helt sinnessjukt att det är ett brott i Sverige att gräva i sopor och ta det man behöver. Tycker verkligen att det är upp till var och en.

Är det Sveriges samlade handlare som gått ihop och krävt den lagen för att inte fattiga och/eller miljömedvetna människor ska hindras från att få en enda liten grej från sopor istället för att köpa det ifrån handeln?
  • Anonym (99)
    Anonym (Anna) skrev 2022-11-02 12:59:21 följande:

Sälj av era gamla barnkläder  de kläder jag har sålt har jag fått runt 100 kr för per plagg. Har man inga pengar är det ju jättebra. Jag har sålt bla polarn och pyret pyjamaser, och även fått det priset av vanliga lindexkläder. (Tröjor och pyjamaser) 

Om du inte redan är i dessa grupper på fb, så gå med där. Även gamla Newbie-plagg kan man få bra betalt för. 

Måste säga att det låter rätt girigt att ta en hundring för barnkläder från Lindex och Newbie. Iofs är det ytterkläder eller jackor.
    Men visst, så länge någon vill betala så..

Annars brukar kutym vara att ta en fjärdedel av vad plagget kostat, max.
  • Anonym (99)
    elin1989 skrev 2022-11-02 19:04:53 följande:
    Om någon vill betala så är det väl helt okej.  Jag skulle inte lägga 100 kronor på ett begagnat lindex-plagg men om det går att få sålt så är det väl inte konstigt att begära det. Det är ju ingen som tvingar någon annan att betala det priset. Jag ser alltid folk som vill ha alldeles mycket för begagnade grejer, allt från kläder, leksaker till möbler. För det mesta så måste de sänka priset efter ett tag. 
    Eller hur! Jag häpnar ibland över vad folk tror att de ska få för ett par väl använda Levi´s-jeans.

Eller en hundring för en HM-tröja som kanske kostat 250 som ny, hade varit billigare eller liknande pris på mellandagsrean och då får man en ny tröja.
    Helt otroligt vad folk försöker med. Själv skulle jag tycka att det vore pinsamt att begära klart överpris.

Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar