• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Anonym (Abort är mord)
    Anonym (......) skrev 2022-06-30 23:42:50 följande:
    Kom tillbaka den dagen det sker, eller vad säger man... Lätt att sitta på sin höga häst och tro att man skulle glädjeskutta över ett barn med sin våldtäktsman. 
    Skulle inte hoppa av glädje men skulle aldrig döda ett barn eller lägga skulden på barnet. Skulle ta hand om den om ja klarade det psykiskt annars adoptera bort. 
  • Anonym (Såtrorjag)
    Anonym (Abort är mord) skrev 2022-07-02 10:09:23 följande:
    Skulle inte hoppa av glädje men skulle aldrig döda ett barn eller lägga skulden på barnet. Skulle ta hand om den om ja klarade det psykiskt annars adoptera bort. 
    Vad säger du om läget för den mamman som FL skriver om på förstasidan då? Där hennes barn inte kommer överleva utanför livmodern och får flera anfall i magen varje dag. Men hon inte får göra abort.

Hur är det inte lidande?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-01 18:41:34 följande:
    Ja, det var ju precis det jag sa. Att det beror på vad mamman har inom sig, som i sin tur förmodligen är en följd av hur HON blev behandlad av SIN mamma. Om barnet var planerat eller inte, spelar en mycket liten roll för om mamman blir en bra mamma eller inte. 
    Men hallå. Psykiska sjukdomar kan man utveckla även fast man kom från de bästa förutsättningarna. Låter ju som Breiviks mamma utvecklade någon psykisk sjukdom eller var sjuk redan innan grav. Normala fullt friska människor kan utveckla sjukdomar. Graviditeter och förlossning kan trigga igång dessa dessutom. Både fysiska och psykiska sjukdomar. 

Självfallet är det för många kvinnor ett stort trauma däremot att tvingas föda ett barn kommet ur en våldtäkt. Vissa är de som kommer älska barnet som vilket barn som helst. En del kommer tyvärr inte klara det. Utan kan känna hat mot barnet, sig själv. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Maria) skrev 2022-07-02 10:21:10 följande:
    Men hallå. Psykiska sjukdomar kan man utveckla även fast man kom från de bästa förutsättningarna. Låter ju som Breiviks mamma utvecklade någon psykisk sjukdom eller var sjuk redan innan grav. Normala fullt friska människor kan utveckla sjukdomar. Graviditeter och förlossning kan trigga igång dessa dessutom. Både fysiska och psykiska sjukdomar. 

Självfallet är det för många kvinnor ett stort trauma däremot att tvingas föda ett barn kommet ur en våldtäkt. Vissa är de som kommer älska barnet som vilket barn som helst. En del kommer tyvärr inte klara det. Utan kan känna hat mot barnet, sig själv. 
    Ja, fast nu skäller du lite upp i fel träd, eftersom jag hör till dom som tycker att våldtäkt ÄR ett godtagbart skäl för abort. 

Sedan kan man kanske skilja på "våldtäkt" och "våldtäkt" också. Våldtäkt inom äkenskapet och date rape är inte på långt när lika traumatiserande, som en överfallsvåldtäkt där vilt främmande män - kanske flera stycken - turas om att hålla fast och våldta. I det senare fallet ser jag det som nästan omöjligt, att kvinnan skulle kunna utveckla normala moderskänslor för bebisen. Oavsett hur bra barndom hon själv hade, och hur bra hon mådde innan våldtäkten.

Mitt resonemang kring att barn som blivit bra mammade, själva oftast växer upp till bra mammor, hade inget med våldtäktsfrågan att göra. Den handlade om de vanliga, triviala skälen till abort, d.v.s. där kvinnan "vill festa färdigt först", "vill göra klart sin utbildning först", "vill uppnå den-och-den positionen i näringslivet först", "vill ha hus först", "vill vara smal och fin i brudklänningen", etc. etc..
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (Abort är mord) skrev 2022-07-02 10:09:23 följande:

Ingen hindrar dig. Valet är ditt.
  • Anonym (Spiralbarn)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-02 14:04:31 följande:
    Ja, fast nu skäller du lite upp i fel träd, eftersom jag hör till dom som tycker att våldtäkt ÄR ett godtagbart skäl för abort.  Sedan kan man kanske skilja på "våldtäkt" och "våldtäkt" också. Våldtäkt inom äkenskapet och date rape är inte på långt när lika traumatiserande, som en överfallsvåldtäkt där vilt främmande män - kanske flera stycken - turas om att hålla fast och våldta. I det senare fallet ser jag det som nästan omöjligt, att kvinnan skulle kunna utveckla normala moderskänslor för bebisen. Oavsett hur bra barndom hon själv hade, och hur bra hon mådde innan våldtäkten. Mitt resonemang kring att barn som blivit bra mammade, själva oftast växer upp till bra mammor, hade inget med våldtäktsfrågan att göra. Den handlade om de vanliga, triviala skälen till abort, d.v.s. där kvinnan "vill festa färdigt först", "vill göra klart sin utbildning först", "vill uppnå den-och-den positionen i näringslivet först", "vill ha hus först", "vill vara smal och fin i brudklänningen", etc. etc..

OK så du vill alltså gradera våldtäkter? En våldtäkt ären våldtäkt även om den sker inom ett äktenskap. Frågan är väl om det är speciellt friskt i sig att sätta barn till livet i ett äktenskap där våldtäkt förekommer. Personligen hade jag VALT abort i en sådan situation. Sådana män förtjänar att låsas in inte bli pappor.
  • Anonym (Anna)

Ni som tycker detta är bra. Hur gjorde nu när ni var unga, säg 15-17år? Hade ni flickvän som ni låg med. Hur gick resonemanget om tjejen skulle bil med barn, planerade ni att flytta hem till tjejens förädlar och gå klart skolan eller skulle du hoppa av skolan och försöka hitta ett jobb?

Eller är det så att ni är en hög med inels som aldrig fått ligga och nu ska inga andra få göra det heller.

• Anonym (Anna)
    Gullvivor skrev 2022-07-01 13:22:20 följande:
    Då saknar många såklart konsekvenstänk och frågan är ju om man då är tillräckligt mogen för sex, men det är en annan fråga. Faktum kvarstår att man bär på ett liv oavsett mammans ålder och man får göra det bästa av situationen.
    Det är väl ingen annan fråga, behöver man göra abort så behöver man.
  • Kockobello
    Anonym (Anna) skrev 2022-07-02 15:31:30 följande:

Ni som tycker detta är bra. Hur gjorde nu när ni var unga, säg 15-17år? Hade ni flickvän som ni låg med. Hur gick resonemanget om tjejen skulle bil med barn, planerade ni att flytta hem till tjejens förädlar och gå klart skolan eller skulle du hoppa av skolan och försöka hitta ett jobb?

Eller är det så att ni är en hög med inels som aldrig fått ligga och nu ska inga andra få göra det heller.

Vad löjligt, ska man behöva vara en incel för att man har en åsikt? För min del är jag för, eftersom det minskar lidandet i samhället då det annars blir massa barn till drägg. Däremot kan de gott sänka tidsgränsen.
  • Anonym (......)
    Tow2Mater skrev 2022-07-01 15:48:50 följande:

Demokraterna hade chans både under Clinton och under Obama att klubba igenom en abortlag, men de var inte nöjda med en medelväg, de ville ha late-term abort och gratis-för-alla-alltid extrema typ versioner, annars fick det vara. Vänsterextemisterna fick styra så det blidde ingen lag. Får se om de kan ta sitt förnuft till fånga denna gång? Men jag tvivlar, trots att de fått ett brutalt uppvaknande och ser vad detas extemism lett till.

https://www.nationalreview.com/2022/06/why-didnt-democrats-codify-roe-when-they-had-the-chance/

Och det är heller inget som tvingar republikanerna att helt förbjuda abort, vilket de i många fall nu gör.
    Man kan inte skylla sina usla beslut på någon annan. 
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA