Anonym (Maria) skrev 2022-07-02 10:21:10 följande:
Men hallå. Psykiska sjukdomar kan man utveckla även fast man kom från de bästa förutsättningarna. Låter ju som Breiviks mamma utvecklade någon psykisk sjukdom eller var sjuk redan innan grav. Normala fullt friska människor kan utveckla sjukdomar. Graviditeter och förlossning kan trigga igång dessa dessutom. Både fysiska och psykiska sjukdomar.
Självfallet är det för många kvinnor ett stort trauma däremot att tvingas föda ett barn kommet ur en våldtäkt. Vissa är de som kommer älska barnet som vilket barn som helst. En del kommer tyvärr inte klara det. Utan kan känna hat mot barnet, sig själv.
Ja, fast nu skäller du lite upp i fel träd, eftersom jag hör till dom som tycker att våldtäkt ÄR ett godtagbart skäl för abort.
Sedan kan man kanske skilja på "våldtäkt" och "våldtäkt" också. Våldtäkt inom äkenskapet och date rape är inte på långt när lika traumatiserande, som en överfallsvåldtäkt där vilt främmande män - kanske flera stycken - turas om att hålla fast och våldta. I det senare fallet ser jag det som nästan omöjligt, att kvinnan skulle kunna utveckla normala moderskänslor för bebisen. Oavsett hur bra barndom hon själv hade, och hur bra hon mådde innan våldtäkten.
Mitt resonemang kring att barn som blivit bra mammade, själva oftast växer upp till bra mammor, hade inget med våldtäktsfrågan att göra. Den handlade om de vanliga, triviala skälen till abort, d.v.s. där kvinnan "vill festa färdigt först", "vill göra klart sin utbildning först", "vill uppnå den-och-den positionen i näringslivet först", "vill ha hus först", "vill vara smal och fin i brudklänningen", etc. etc..