• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • AnnaSturesson
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 00:30:07 följande:
    tillhör det allmänbildningen att veta hur många procent av USAs befolkning som ställer sig på ett visst sätt i en fråga? Jag vet inte heller hur många procent som är mot deras fria vapenlagar, dödsstraffet, kriget mot terrorismen... Jag är inte amerikan. Men nu blev jag upplyst om att ca 60% är för aborter. Bra bra. men det har inte direkt redovisats på nyheterna.
    Nej det gör det inte. Men han som skrev det trodde att ingen annan viste något för att han själv hade dålig koll.

Hut kan du veta det???? Ja det är ju bara en knapptryckning bort :)
  • klyban
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 00:30:07 följande:
    tillhör det allmänbildningen att veta hur många procent av USAs befolkning som ställer sig på ett visst sätt i en fråga? Jag vet inte heller hur många procent som är mot deras fria vapenlagar, dödsstraffet, kriget mot terrorismen... Jag är inte amerikan. Men nu blev jag upplyst om att ca 60% är för aborter. Bra bra. men det har inte direkt redovisats på nyheterna.

Jo, det har det, men siffran är nog lite högre har jag för mig än så.
    Och för frågan är det fundamental fakta, så JA, det bör man veta om och om man diskuterar ämnet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-06 06:55:08 följande:
    Kan ju vara så att man redan har så många barn som man vill ha? Eller att man är 15är och långt från redo att skaffa barn även om man träffar rätt partner.
    Om man vet att man är klar med barn, så är det bästa att låta sterilisera sig. Så är risken ur världen, och man behöver aldrig mer ägna abortlagstiftningen en tanke. OBS detta gäller män som kvinnor. Jag läste för övrigt någonstans, att massor av män har gjort vasektomi i USA nu, sedan HD-domen. Synd bara att det krävdes en sådan dom, för att de skulle börja ta sitt ansvar. 

15-åringar behöver inte ha sex. Det är olämpligt av fler skäl än risken för graviditet (t.ex. att i synnerhet en flicka men ibland även en pojke, kan bli utnyttjad till något som den inte är mogen för). 
  • klyban
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 10:24:36 följande:
    Om man vet att man är klar med barn, så är det bästa att låta sterilisera sig. Så är risken ur världen, och man behöver aldrig mer ägna abortlagstiftningen en tanke. OBS detta gäller män som kvinnor. Jag läste för övrigt någonstans, att massor av män har gjort vasektomi i USA nu, sedan HD-domen. Synd bara att det krävdes en sådan dom, för att de skulle börja ta sitt ansvar. 

15-åringar behöver inte ha sex. Det är olämpligt av fler skäl än risken för graviditet (t.ex. att i synnerhet en flicka men ibland även en pojke, kan bli utnyttjad till något som den inte är mogen för). 
    HAHAHAHAHAHAHA, såklart de behöver, de är sexuellt vakna som  de flesta andra i den åldern och över.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Hotelliggaren
    klyban skrev 2022-08-06 09:44:39 följande:

Jo, det har det, men siffran är nog lite högre har jag för mig än så.
    Och för frågan är det fundamental fakta, så JA, det bör man veta om och om man diskuterar ämnet.

Googlade vidare och siffran är ganska exakt 60%. Så där hade du ju rätt. Grejen är att man kan diskutera saken ur olika synvinklar. Min tanke är att alla demokratiska länder i världen har olika lagar, regler och politik. Hur kan det komma sig? Jo för att kulturer och förutsättningar är olika beroende på var man befinner sig. Därför ser jag inte att vi i sverige ska sätta oss över deras beslut, lika lite som vi vill att de ska försöka ändra på saker som ur deras synvinkel är galna här. Gör man det är det en sorts imperialism!
    USA har inget förbud mot aborter, skillnaden numer är att en delstatssenat har möjlighet att införa ett förbud. Ledamöterna är tillsatta i demokratisk anda vilket gör det möjligt att byta dem mot såna som står för majoritetens värdegrund. Om de 60 procenten nu prioriterade aborträtten skulle den naturligtvis se till att politiker med samma syn satt på dessa poster. Nu är det naturligtvis inte samma nivå överallt. Vissa stater har kanske 80% för abort, andra 20. Och det kommer naturligtvis spegla de lagar som kommer skapas. Många delstater kommer ha kvar aborträtten, men stater där majoriteten är negativ kommer införa förbud. och som i alla andra frågor får minoriteten stryka på foten. Gäller ju allt i samhället. 
  • Hotelliggaren
    klyban skrev 2022-08-06 10:27:34 följande:
    HAHAHAHAHAHAHA, såklart de behöver, de är sexuellt vakna som  de flesta andra i den åldern och över.
    Anonym (XXX) är en av dem som anser att sex är till för att skaffa barn och inget annat. Kanske skulle flytta till USA?Skrikandes
  • Anonym (XXX)
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 11:49:12 följande:
    Googlade vidare och siffran är ganska exakt 60%. Så där hade du ju rätt. Grejen är att man kan diskutera saken ur olika synvinklar. Min tanke är att alla demokratiska länder i världen har olika lagar, regler och politik. Hur kan det komma sig? Jo för att kulturer och förutsättningar är olika beroende på var man befinner sig. Därför ser jag inte att vi i sverige ska sätta oss över deras beslut, lika lite som vi vill att de ska försöka ändra på saker som ur deras synvinkel är galna här. Gör man det är det en sorts imperialism!
    USA har inget förbud mot aborter, skillnaden numer är att en delstatssenat har möjlighet att införa ett förbud. Ledamöterna är tillsatta i demokratisk anda vilket gör det möjligt att byta dem mot såna som står för majoritetens värdegrund. Om de 60 procenten nu prioriterade aborträtten skulle den naturligtvis se till att politiker med samma syn satt på dessa poster. Nu är det naturligtvis inte samma nivå överallt. Vissa stater har kanske 80% för abort, andra 20. Och det kommer naturligtvis spegla de lagar som kommer skapas. Många delstater kommer ha kvar aborträtten, men stater där majoriteten är negativ kommer införa förbud. och som i alla andra frågor får minoriteten stryka på foten. Gäller ju allt i samhället. 
    Håller med. Vore ju märkligt, om amerikanarna t.ex. skulle lägga sig i våra socialbidragsnivåer (att de är för höga), eller våra straff (att de är för låga), eller att vi (i alla fall i teorin) får all vård och alla mediciner vi behöver utan att ha tecknat en egen sjukförsäkring. ("They have chosen to save that extra buck, and then it should not be taken from someone else", som en - i övrigt faktiskt vettig - amerikan jag känner yttrade när vi diskuterade ämnet. De flesta tycker så där.)

Ja, och jag tänker att det är väl bara bra att det är olika lagar i olika delstater? För då kan man ju flytta till en stat som passar en. Om man är väldigt WOKE ska man kanske inte bo i Bibelbältet, och om man är djupt religiös, patriotisk och/eller konservativ kanske man inte ska bo i Kalifornien eller Staten New York?
  • Anonym (XXX)
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 11:55:19 följande:
    Anonym (XXX) är en av dem som anser att sex är till för att skaffa barn och inget annat. Kanske skulle flytta till USA?Skrikandes
    Nej, det är jag verkligen inte! Men jag fattade rätt tidigt, att sex blir bättre om man är ett par som älskar varandra och vill varandra väl... och då är ett gemensamt barn oftast också välkommet. Eller i alla fall inte en katastrof. 

Nu vet ju jag att du är extremt mycket åt andra hållet. Att du träffar vilt främmande kvinnor på hotellrum, bara för sex. Och det är OK för mig. Men blir det en graviditet, så anser jag fortfarande att du har ett ansvar för det barnet sedan - både ekonomiskt och som en fadersgestalt. Det hör till livets villkor.
  • klyban
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 13:45:47 följande:
    Nej, det är jag verkligen inte! Men jag fattade rätt tidigt, att sex blir bättre om man är ett par som älskar varandra och vill varandra väl... och då är ett gemensamt barn oftast också välkommet. Eller i alla fall inte en katastrof. 

Nu vet ju jag att du är extremt mycket åt andra hållet. Att du träffar vilt främmande kvinnor på hotellrum, bara för sex. Och det är OK för mig. Men blir det en graviditet, så anser jag fortfarande att du har ett ansvar för det barnet sedan - både ekonomiskt och som en fadersgestalt. Det hör till livets villkor.

ROLF, du verkar inte ha en susning vad sex är och det som innefattar detta.
    ÄR det medvetet eller inbillar du dig detta?

• Hotelliggaren
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 13:45:47 följande:

Ok, hej du! Allt väl med dig? Ja, jag gör ju som jag vill. Men som du säger följer ett ansvar med det. Jag har satt några barn till världen och jag tror o hoppas att jag överför de värden och trygghet som alla barn ska få. 
    Jag är glad för aborträtten, jag hade haft fler barn utan den. Samtidigt hade det kanske aldrig blivit en graviditet utan den, svårt att säga. Aborträtten är verkligen bra, men med tiden har den blivit mer av "en mänsklig rättighet", än en sista lösning när men trots att man försökt ta ansvar ändå inte lyckats. Jag tror många tänker "äsch, skulle olyckan trots allt vara framme finns ju faktiskt abort" när man i fyllan o vallan tar en chansning. Det är oerhört dubbelt, att kunna utnyttja möjligheten utan att ta den för given.
    Kan oxo nämna att jag har steriliserat mig, nåt av det bästa jag gjort! Och absolut nåt fler män borde göra när man känner att man är klar med barnafödandet.
  • Aniiee
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 00:55:19 följande:
    Den kanske inte måste ske? Paret kanske kan gifta sig i stället? Eller samarbeta om barnet, även om de inte bor tillsammans. Om de har valt varandra för annat än sex.
    Alltså, till och med Mormon-ungdomar har kommit på hur de ska ha sex utan att ha sex. De kallar det för soaking och går ut på att så länge man låter en tredje part tar hand om rörelsen genom att vagga /rucka på madrassen så är det inte sex. I övrigt är det dessa och andra religiösa gruppers ungar som gifter unga för att de är kåta helt enkelt, och sen är fast i olyckliga äktenskap i USA, för att de har 5-10 egna ungar, ofta 1-5 adopterade/fosterungar, och inte får skilja sig. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Chip)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-06 10:24:36 följande:

Ja, amerikanska ungdomar idag har mindre riskbeteenden än vad t ex deras föräldrageneration hade har studier visat (2019).

" Closer examination reveals that most teens are having less sex and delaying sex longer, and that sexually-active teens have fewer lifetime sexual partners. That confirms other data indicating that American teenagers are far more risk averse than their parents, challenging the popular media representation of an increasingly sexualized adolescent life. "
    ifstudies.org/blog/fewer-american-high-schoolers-having-sex-than-ever-before
  • Anonym (Chip)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:52:37 följande:

Kollade på ett klipp på Youtube där man pratade om detta. Att förbjuda abort och sen ha undantag vid incest och våldtäkt mm kommer inte att fungera. När utredningen är klar som visar att det var incest eller våldtäkt är det troligtvis för sent att göra abort och abort ska göras så tidigt som möjligt.

Sen är ju frågan vad som menas med all cases Är det fram till dagen före planerad förlossning eller är det att pappan varit otrogen eller vad?

Staten Indiana klubbade igenom en lag nu, de har 10 veckor i fall av incest och våldtäkt. Tiden får väl visa hur det fungerar. Men det kan nog garanteras att utredningar där går snabbare än i sverige oavsett.
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA