• Anonym (Snart åker rösträtten)

Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

• Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Hotelliggaren
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:30:51 följande:
    About six-in-ten Americans say abortion should be legal in all or most cases

www.pewresearch.org/fact-tank/2022/06/13/about-six-in-ten-americans-say-abortion-should-be-legal-in-all-or-most-cases-2/

Problemet är nog att många amerikaner tycker att andra frågor än abort är viktigast.

Behövs ju i så fall en folkomröstning i just abortfrågan om det ska slå igenom

Ok, där ser man. Ja, naturligtvis kan en regering inte alltid stå för allt man vill och den som är för abort kan ju rösta republikanskt ändå för andra sakers skull. Hur som helst är det ett demokratiskt land, och ansåg de att frågan var viktigare än annat skulle folket driva igenom det. Nu är det som sagt inte nåt abortförbud i USA, det är bara inte längre förbjudet för delstaterna att ha ett förbud. Det är således fortfarande fullt möjligt för en delstat att fortfarande tillåta abort.
  • Tow2Mater

www.pewresearch.org/fact-tank/2022/06/13/abou.../

Problemet är nog att många amerikaner tycker att andra frågor än abort är viktigast.

De flesta ligger någonstans mittemellan ytterligheterna;

Only 8 percent of adults say abortion should be against the law in all cases, without exception, while just 19 percent say abortion should be legal in all cases, without exception according to data from Pew Research Center.
    www.vox.com/policy-and-politics/23167397/abortion-public-opinion-polls-americans
  • AnnaSturesson
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 22:44:35 följande:
    De flesta ligger någonstans mittemellan ytterligheterna;

Only 8 percent of adults say abortion should be against the law in all cases, without exception, while just 19 percent say abortion should be legal in all cases, without exception according to data from Pew Research Center.
    www.vox.com/policy-and-politics/23167397/abortion-public-opinion-polls-americans

Kollade på ett klipp på Youtube där man pratade om detta. Att förbjuda abort och sen ha undantag vid incest och våldtäkt mm kommer inte att fungera. När utredningen är klar som visar att det var incest eller våldtäkt är det troligtvis för sent att göra abort och abort ska göras så tidigt som möjligt.

Sen är ju frågan vad som menas med ?all cases? Är det fram till dagen före planerad förlossning eller är det att pappan varit otrogen eller vad?

• Anonym (Rättvist)
    Anonym (Snart åker rösträtten) skrev 2022-06-25 20:36:24 följande:
    Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

Härligt land!

Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

Även de som är för fria aborter tycker oftast att fostret i magen är en människa någon gång.
  • AnnaSturesson
    Hotelliggaren skrev 2022-08-05 22:43:58 följande:
    Ok, där ser man. Ja, naturligtvis kan en regering inte alltid stå för allt man vill och den som är för abort kan ju rösta republikanskt ändå för andra sakers skull. Hur som helst är det ett demokratiskt land, och ansåg de att frågan var viktigare än annat skulle folket driva igenom det. Nu är det som sagt inte nåt abortförbud i USA, det är bara inte längre förbjudet för delstaterna att ha ett förbud. Det är således fortfarande fullt möjligt för en delstat att fortfarande tillåta abort.

Problemet är ju att det är så många religiösa tomtar inom politiken så man får den här typen av lagstiftning.  

• AnnaSturesson
    Anonym (Rättvist) skrev 2022-08-05 22:53:26 följande:
    Även de som är för fria aborter tycker oftast att fostret i magen är en människa någon gång.

Ja ungefär som i Sverige dvs v18 då har man god marginal för att barnet inte ska kunna leva utanför livmodern.

• Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:26:11 följande:
    Nej det är givitvis rätt, Är ju samma som en som är jehovas vittne och jobbar på blodcentralen och inte vill hantera blod.

Vill man inte göra de uppgifter som ingår i arbetet så får man byta jobb.
    Jag har också en massa uppgifter som jag inte vill göra men det går inte att bara skita i vissa arbetsuppgifter.
    ...fast samvetsklausul handlar ju om  vissa bestämda arbetsuppgifter, som är erkänt etiskt eller religiöst kontroversiella. Det är inte så att man kan hitta på sina egna undantag, utan det är just vissa bestämda saker som de jag räknade upp. Det måste väl du också se skillnad på, t.ex. att en läkare vägrar att delta i tortyr av en fånge, och att han vägrar att dra ner byxorna på en patient för att han tycker att det är en sköterskeuppgift..?
  • Anonym (XXX)

www.pewresearch.org/fact-tank/2022/06/13/about-six-in-ten-americans-say-abortion-should-be-legal-in-all-or-most-cases-2/

Och just gruppen "tonåringar" är kända för att fatta långsiktigt hållbara beslut..?
    Här ska man kanske även påminna om,  att hjärnan inte är riktigt färdig förrän vid 23 (vissa läkare säger 25), och att det är just konsekvenstänkandet som kommer sist. Med den vetskapen, borde åldern för rösträtt snarare höjas. Åtminstone till 21 år.
  • AnnaSturesson
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 22:59:37 följande:
    ...fast samvetsklausul handlar ju om  vissa bestämda arbetsuppgifter, som är erkänt etiskt eller religiöst kontroversiella. Det är inte så att man kan hitta på sina egna undantag, utan det är just vissa bestämda saker som de jag räknade upp. Det måste väl du också se skillnad på, t.ex. att en läkare vägrar att delta i tortyr av en fånge, och att han vägrar att dra ner byxorna på en patient för att han tycker att det är en sköterskeuppgift..?

Men varför ska religion alltid trumfa över ALLT? Varför ska man dalta med vidskepliga människor?

Är helt obegripligt att hålla på med det år 2022.

Själv tror jag på tomten och kan därför bara jobba på julafton men jag får ta mig i kragen och lägga min tro åt sidan och gå och jobba som alla andra. Detta väldigt känsligt för mig men jag gör det ändå, religiösa får göra samma sak.

• Anonym (XXX)
    AnnaSturesson skrev 2022-08-05 22:54:06 följande:

Problemet är ju att det är så många religiösa tomtar inom politiken så man får den här typen av lagstiftning.  

Fast "religiösa tomtar"? Du verkar inte känna till USA:s historia. Den största orsaken till att européer valde att emigrera till USA, var att de ville få utöva sin religiösa tro i fred. (Den näst största orsaken var fattigdom.) Då kommer naturligtvis befolkningen i USA att till stor del bestå av religiösa personer. Det var s.a.s. det som var syftet med att emigrera från början...

Jag är själv inte troende, men jag tycker inte att varken du eller jag har med att göra, vad andra tror på. Och inte heller att vi har rätt att kalla dem för "tomtar" - i alla fall inte om de håller sig inom gränserna för en normal religionsutövning inom någon av de stora världsreligionerna. Knasiga domedagssekter och terrorsekter är såklart något annat. 
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA